فرصت هاي طلايي براي سارقان خودرو



صبح ساحل ، اجتماعی - در سرقت هاي حرفه اي خودرو، سارقان ضمن باز کردن در قفل، تمام سيستم هاي ايمني را نيز قطع مي کنند.ايرنا نوشت: سرقت از خودروها با شگردهاي خاصي انجام مي شود اما نکته قابل تامل در اين نوع سرقت، غفلت مالباختگان و تيزبيني و سرعت عمل سارقان است.سارقان در بيشتر موارد در کمين خودروهايي مي نشينند که صاحبان آن ها در کمال خونسردي و بي خيالي بدون رعايت نکات ايمني، خودروهاي خود را در مکاني پارک مي کنند و سارقان از اين فرصت طلايي استفاده کرده و با شگردهاي خاص خود لوازم داخل خودرو و در مواقعي خود خودرو را سرقت مي کنند.در سرقت هاي حرفه اي خودرو، سارقان ضمن باز کردن در قفل، تمام سيستم هاي ايمني را نيز قطع مي کنند.

دري که بسته نشد

در برخي مواقع سرقت از خودرو با سلاح گرم يا سرد انجام مي شود. به عنوان مثال فردي که خودرويش از اين طريق به سرقت رفته است، مي گويد: سال گذشته خودرو ام به سرقت رفت و زماني که اوراق شد به دستم رسيد. سارقان از يک لحظه غفلت من استفاده کرده و به راحتي خودروام را به سرقت بردند.

وي ادامه مي دهد: زماني که ريموت پارکينگ را زدم تا خودرو وارد پارکينگ شود، مجدد ريموت را نزدم تا درب پارکينگ بسته شود چرا که مي خواستم لوازمي را که خريد کرده بودم از خودرو خارج کنم و بعد ريموت را بزنم در فاصله اي که قصد خارج کردن لوازم از داخل خودرو را داشتم دو مرد قوي هيکل که چاقوي بزرگي در دست داشتند به سرعت وارد پارکينگ شده و مرا تهديد کردند که سويچ خودرو را به آن ها بدهم، من هم از ترس جانم ، سوئيچ را به آن ها دادم و سارقان به سرعت از پارکنيگ خارج شدند.

من عزراييلم!

برخي از سارقان نيز با ايجاد ترس يا خوراندن داروهاي بيهوشي اقدام به سرقت مي کنند. از ديگر شگردهاي سرقت در يکي از استان هاي کشور که جاي تعجب دارد اين است که يک زوج سوار بر خودرويي مي شوند، مرد در کنار راننده نشسته و زن در عقب خودرو مي نشيند. مسافر جلو شروع به صحبت با راننده کرده و مي گويد، مرا مي شناسي؟ راننده با تعجب مي گويد: نه ، بايد بشناسم. مسافر مي گويد: من عزرائيلم. مرد راننده توجهي به اين صحبت نمي کند اما در همين حين زن مسافر مي گويد: آقاي راننده با چه کسي صحبت مي کنيد؟ راننده مي گويد: با اين مسافري که در جلو نشسته. زن مي گويد: جلوي خودرو که فردي ننشسته ، مرد راننده با شنيدن اين حرف، از ترس خودرو را رها کرده و پا به فرار مي گذارد و زن و شوهر خودروي راننده را به سرقت مي برند.چه بسيار ترفندهايي که سارقان براي رسيدن به مقصود خود ، به کار بسته و از سادگي و عدم هوشياري مردم سوء استفاده مي کنند.

نزاع به هنگام خريد خودرو

از ديگر شگردهاي سارقان خودرو ، سرقت به شيوه سوار شدن زنان سارق و جلب اعتماد راننده ، سرقت به شيوه کلاهبرداري و معامله خودرو يا با يک نزاع ساختگي انجام مي شود که البته در برخي از اين سرقت، سارقان به صورت تيمي اقدام مي کنند.

عواملي که سرقت خودرو را افزايش مي دهد

پليس آگاهي نيروي انتظامي همواره تاکيد مي کند که عدم رعايت برخي از اصول، احتمال سرقت از خودرو را افزايش مي دهد.فقدان لوازم ايمني در خودرو، سوار کردن مسافربا بي دقتي و يا ترک کردن خودرويي که مسافر در آن نشسته است، سهل انگاري هايي از جمله باز گذاشتن در و يا شيشه خودرو، قرار دادن وسائل روي صندلي ها و يا نصب لوازم گرانقيمت در خودرو که باعث جلب توجه و تحريک سارقان مي شود، عدم رعايت اصول امنيتي با رها کردن خودرو در مکان هاي ناامن از جمله ديگر عواملي است که احتمال سرقت خودرو را افزايش مي دهد.

 راه هاي پيشگيري از سرقت خودرو

پليس آگاهي در توصيه به شهروندان راهکارهايي را براي پيشگيري از سرقت خودرو ارايه مي کند:تجهيز خودرو به لوازم ايمني، افراد ناشناس براي نصب دزدگير و ساخت کليد يدکي مناسب نيستند، تزئينات اضافي و نصب الحاقات گرانبها تنها باعث جلب توجه و به خطر افتادن خودرو مي شود، خودرو خود را در اماکن ايمن پارک کنيد، براي تعمير خودرو آن را پيش تعميرگاه مطمئن ببريد، هرگز سوئيچ خود را در اختيار افراد نا مطمئن نگذاريد، به جاي قرار دادن اثاثيه خود، روي باربند آن ها را در صندوق عقب خودروي خود قرار دهيد، براي سوار کردن مسافر دقت کنيد.همچنين پليس آگاهي توصيه مي کند، مراقب باشيد تا فريب شگردهايي که سارقان به کار مي گيرند نخوريد ، از جمله اين شگردها مي توان به خوابيدن جلوي خودرو ، يا تظاهر به بيماري و حتي پرتاب تخم مرغ به شيشه راننده اشاره کرد. استفاده از برف پاک کن ديد راننده را ازبين مي برد و او را ناچار به پياده شدن مي کند.وقتي با نزاع هاي خياباني روبرومي شويد سعي کنيد از خودرو پياده نشويد. اگر مجبور شديد پيش از آن پنجره ها را بالا بکشيد و سوئيچ رابرداريد. پليس آگاهي به شهروندان توصيه مي کند در صورتي که خودروي آن ها به سرقت رفت، سريعا پليس 110 را در جريان بگذارند، محل و زمان سرقت را اعلام کنند و فهرست اموال و کپي اسناد مسروقه را به پليس بدهند.

80 درصد سرقت ها مربوط به خودروهاي زير مدل 86 است

سرهنگ علي غياثوند معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي گفت: بررسي هاي آماري نشان مي دهد، حدود 80 درصد سرقت ها مربوط به خودروهاي زير مدل 86 است، يعني زمانيکه خودروها به سيستم ضد سرقت مجهز نبودند.وي افزود: هر چه ضريب ايمني خودروها افزايش يابد، به همان ميزان ضريب سرقت از خودروها کاهش مي يابد.به گفته اين مقام پليس آگاهي، 20 درصد سرقت هاي سال 92 مربوط به خودروهاي مجهز به ضد سرقت و 80 درصد مربوط به خودروهاي توليدي قبل از سال 86 بوده است.غياثوند افزود: با خودروسازان جلساتي داشتيم و در اين راستا نيز پيگيرهايي انجام شده و ادامه مي يابد تا ضريب ايمني خودرو تا جاي ممکن افزايش يابد.

بالاترين آمار سرقت خودرو به پرايد و پژو اختصاص دارد

معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي گفت: بيشترين آمار سرقت خودروها به پرايد و پژو اختصاص دارد، براين اساس از سنوات گذشته با خودروسازان تعامل داشتيم تا با نصب سيستم هاي ضد سرقت، ميزان وقوع سرقت را کاهش دهيم.غياثوند با بيان اينکه اين مورد به تلاش بيشتري نياز دارد، افزود: عموما ضعف در قفل و سيستم سوييچ پرايد سبب مي شود تا سارقان بيشتر به سرقت از اين خودرو رغبت نشان دهند.وي ادامه داد: کمتر از پنج درصد سرقت هاي خودرو به خاطر خود خودرو است تا سارقان آن را نمره کرده و بفروشند، بقيه نيز بدليل استفاده براي ساير سرقت ها است تا سارقان با استفاده از خودروي سرقتي، دست به سرقت از مغازه ها بزنند.غياثوند يکي ديگر از انگيزه هاي سارقان براي سرقت از خودروها را سرقت قطعات عنوان کرد تا آنها را به فروش برسانند.

به نظر مي رسد انگيزه هاي سارقان هر چه که باشد، ما بايد با غفلت و اهمال، فرصت هاي طلايي در اختيار آنها نگذاريم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها