قیمت‌های بالای غلات بر فشار مالی کشورهای عربی انباشته است


نویسنده: عدنان نگاری

 نگاهی به عرب نیوز
از آنجایی که مناقشه اسرائیل و فلسطین بار دیگر شعله ور می شود و خاورمیانه را به بحرانی جدید فرو می برد، به این معنا نیست که دیگر مشکلات جدی که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را درگیر کرده است، فروکش می کند. پس از خروج روسیه از طرح غلات دریای سیاه و ممنوعیت صادرات برنج سفید و شکر هند، بسیاری از اقتصادهای عربی با درآمد کم و متوسط در ماه‌های اخیر با بدتر شدن شرایط امنیت غذایی مواجه شده‌اند. در میان کشورهای آسیب پذیر، تونس، لیبی، لبنان، عراق و مصر می توان به سوریه، سودان و یمن اشاره کرد. خروج روسیه در ماه ژوئیه از قرارداد صادرات غلات که 12 ماه پیش از آن اعلام شد، عرضه جهانی غلات به طور کلی و بازارهای گندم به طور خاص را مختل کرده است. در عین حال، پس از تصمیم هند در ماه ژوئیه مبنی بر توقف صادرات انواع غیرباسماتی، قیمت جهانی برنج به شدت افزایش یافته است. مصر و لبنان که به شدت به برنج و گندم وارداتی متکی هستند، اکنون با چالش‌های تامین مالی غذا دست و پنجه نرم می‌کنند، در حالی که سودان که قبلاً با گرسنگی و درگیری‌های داخلی دست و پنجه نرم می‌کرد، در موقعیتی برای واردات مواد غذایی گران قیمت نیست.
در مواجهه با این چالش‌ها، بسیاری می‌پرسند کشورهای عربی که از نظر غذایی ناامن هستند، چه باید بکنند تا خود را در برابر اثرات شوک‌های زنجیره تامین آتی مقاوم کنند، تا قیمت‌ها را برای جمعیتشان مقرون‌به‌صرفه نگه دارند و به‌طور بالقوه بیشتر مواد غذایی خود را محلی‌سازی کنند.  آدام وینامان یائو، معاون نماینده سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل در سودان، به عرب نیوز گفت: این کشورها با کاهش اتکا به یک منبع واحد، می توانند خطرات اختلالات ناگهانی، مشابه آنچه در درگیری اوکراین و روسیه شاهد بودیم را کاهش دهند.
 
 
کابینه عربستان بر تعهد پادشاهی برای توقف تشدید تنش در غزه از طریق تعامل بین‌المللی تاکید کرد
 
نگاهی به عرب نیوز
شورای وزیران عربستان به رهبری ملک سلمان روز سه‌شنبه در ریاض تشکیل جلسه داد تا در مورد تعاملات دیپلماتیک اخیر که بر تقویت روابط با کشورهای همسایه تمرکز دارد، بحث کند. در این جلسه، شورا به بررسی گفتگوهای ملک سلمان و محمد بن سلمان ولیعهد با رهبران بین المللی پرداخت. هدف این گفتگوها تقویت روابط در بخش‌های مختلف بین عربستان سعودی و این کشورها بود. این شورا مکالمات تلفنی بین ولیعهد و افراد کلیدی از جمله روسای جمهور فلسطین، اردن و مصر را بررسی کرد. این گفتگوها بر تعهد پادشاهی به تعامل با سهامداران بین‌المللی و منطقه‌ای برای تنش‌زدایی در غزه، جلوگیری از ناآرامی‌های منطقه‌ای بیشتر و ارائه حمایت پایدار از مردم فلسطین در تلاش برای حقوق مشروع و صلح پایدار تأکید کرد.
این شورا بر حمایت پادشاهی از تلاش‌های با هدف تثبیت بازارهای جهانی نفت و کمک به رشد اقتصادی در سرتاسر جهان، با تمرکز بر بحث‌های مربوط به کمیته مشترک وزیران برای نظارت بر تولید در گروه اوپک پلاس، تاکید کرد. عربستان سعودی از کشورها و سازمان های بین المللی شرکت کننده در هفته آب و هوا در خاورمیانه و شمال آفریقا برای سال 2023 استقبال کرد و بر نقش پیشرو این کشور در امور بین المللی، حفاظت از محیط زیست، کاهش انتشار کربن و انرژی‌های تجدید پذیر تاکید کرد. شورا از افتتاح مرکز بین المللی امنیت هسته ای توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی در سایبردورف اتریش، ابتکاری که پادشاهی فعالانه از آن حمایت کرد، ستایش کرد. این امر بر تعهد عربستان سعودی به امنیت هسته ای جهانی و تلاش‌های ضد تروریسم هسته‌ای تاکید کرد.  در این نشست همچنین از دستاوردهای پادشاهی در شاخص‌های مختلف بین‌المللی، از جمله رتبه دوم جهانی در نرخ رشد گردشگران ورودی و پیشرفت مستمر در شاخص اتصال شبکه ناوبری دریایی در کنفرانس سازمان ملل متحد در تجارت و توسعه، قدردانی شد.
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها