شائبه تخلف در اعلام قیمت 6 خودروی وارداتی؛

حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو قوت گرفت



براساس مصوبه 543 ، شورای رقابت باید خودروها را با قیمتی قطعی به فروش برسد این در حالی است که 22 مهرماه شورای رقابت نسبت به قیمت‌گذاری علی‌الحساب شش خودرو وارداتی واکنش نشان داد و گفت: سازمان حمایت به صورت غیر قانونی قیمت علی الحساب شش خودرو را اعلام کرده است اما شورای حمایت توپ را در زمین شورای رقابت انداخته و دیروز  اعلام کرد: اعلام مجوز قیمت علی الحساب خودروهای وارداتی با مصوبه این بخش اجرا شده اما شورای رقابت نمی خواهد این موضوع را قبول کند!

           

ماجرای تخلف در اعلام قیمت 6 خودروی وارداتی

22 مهرماه سامانه یکپارچه خودروی وارداتی در اطلاعیه‌ای قیمت علی‌الحساب 6 خودرو را اعلام کرد که بر اساس آن مشتریان می‌توانند از روز گذشته 23 مهرماه سه اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب کنند.

در این اطلاعیه گفته شده، قیمت فروش محاسباتی علی الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده ،کرایه حمل و … در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.

علاوه بر این قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارائه کلیه مستندات و مدارک مثبته و براساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و اعلام می‌شود و ملاک قیمت قطعی خودرو، رقم اعلامی و مصوب توسط شورای رقابت خواهد بود.

 فروش علی‌الحساب 6 خودرو درحالی آغاز شده که براساس دستورالعمل شورای رقابت باید خودروهای وارداتی با قیمت مصوب به فروش برسد. اما وزارت صمت در شرایط فعلی تصمیم گرفته تا قیمت شش خودرو را به صورت علی الحساب اعلام نماید، حال تکلیف مصرف کننده مشخص نیست که در زمان تعیین قیمت قطعی خودروها باید چه میزان مابه التفاوت پرداخت کند.

   

خودروها باید با قیمتی قطعی به فروش برسد

در دستورالعمل 543 شورای رقابت تأکید شده است که؛ بازار خودروهای سواری شامل تولیدی مونتاژی وارداتی انحصاری تشخیص داده شده و مشمول این دستورالعمل هستند. بر همین اساس مبنای تنظیم خودرو براساس ضوابط قیمت گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمتهاست که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود نتایج محاسبه در کارگروه ارائه و به تصویب شورای رقابت می‌رسد و سپس توسط عرضه کننده اجرای آن لازم الاجراست.

محمد دودانگه نایب رئیس شورای رقابت در پاسخ مبنی براینکه آیا قیمت‌های علی الحساب مورد تایید شورا هست و چرا سازمان حمایت بدون نهایی شدن قیمت‌ها، قیمت علی الحساب را اعلام کرده است، گفت: ما براساس دستورالعمل عمل می‌کنیم و اعلام این قیمت‌ها به ما ربطی ندارد و باید از سازمان حمایت جویا شوید.

 

سازمان حمایت: اعلام قیمت‌های علی الحساب خودروهای وارداتی با مجوز شورای رقابت بوده

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به انتشار خبری تحت عنوان "تخلف در اعلام قیمت علی الحساب 6 خودرو وارداتی"  با ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: براساس مصوبه 18 مهرماه کارگروه خودرو شورای رقابت مقرر شده با توجه به اینکه فرایند واردات خودروهای وارداتی در حال انجام است و تعیین قیمت قطعی و انجام فرایند ثبت نام مستلزم ارائه کلیه اسناد و مدارک ترخیص می شود و با عنایت به زمان بر بودن این موضوع و به جهت تنظیم بازار خودرو قرار شده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به برآورد علی الحساب خودرو، در خصوص خودروهایی که وارد شده و مجوزهای لازم از قبیل استاندارد، محیط زیست و ... را اخذ نموده‌اند برای تخصیص به افراد دارای اولویت در سامانه فروش اقدامات اجرایی لازم را با دریافت بخشی از مبلغ علی الحساب اعلامی معمول نماید.

همچنین قرار شد تعیین قیمت قطعی پس از ارائه کلیه مستندات و تصویب شورای رقابت اجرایی و ملاک تصویه حساب با مشتری باشد.

برهمین اساس سازمان حمایت با توجه به این مصوبه، مجوز اعلام قیمت های علی الحساب را کسب کرده و هیچگونه تخلفی در این رابطه صورت نگرفته است.

      

امکان حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو

به تازگی یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن کشور به امکان حذف شورای رقابت از حیطه قیمت‌گذاری خودرو در آینده نزدیک اشاره کرده است.و گفته: « پیامدهای حذف شورای رقابت هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان خودرو تمام می‌شود.

کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت در جلسه 18 مهر 1402 مصوباتی درباره بازار خودرو داشته که یکی از بندهای مصوبات به‌شرح زیر است: «مقرر شد بررسی‌های کارشناسی در راستای اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودرو با این رویکرد انجام گیرد که شورای رقابت صرفاً در جایگاه سیاست‌گذاری و نظارت ایفای نقش نماید و انجام امور اجرایی به نهادهای ذی‌ربط واگذار گردد

بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار خودرو، هم‌اکنون شورای رقابت نقش تعیین‌کننده در قیمت‌گذاری خودرو دارد و تعیین میزان و نوع واردات خودرو هم به‌عهده شورای رقابت است که احتمالاً با مصوبه جدید، تغییراتی در این بخش از وظایف شورای رقابت ایجاد خواهد شد، از جمله اینکه حذف شورای رقابت در فرایند قیمت‌گذاری خودرو قوت گرفته است.

پیش  از این عباس علی‌آبادی وزیر صمت هم با بیان این‌که قیمت‌گذاری خودرو باید به‌عهده وزیر صمت باشد، گفته بود:‌ هم‌اکنون نهاد‌های مختلف در این موضوع مسئول هستند و وظایف خود را هم انجام نمی‌دهند.

      

شرایط خرید 6 خودروی وارداتی

 اسفند سال گذشته ۳۳ هزار نفر در طرح ثبت نام خودروهای وارداتی شرکت کرده بودند که از این میزان ۳۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. برای شرکت در این طرح متقاضیان باید ۵۰۰ میلیون تومان در حسابشان مسدود می‌کردند.

به گفته مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، سامانه برای این دسته از متقاضیان بازگشایی شد و آن‌ها می‌توانند تا سه شنبه ۲۵ مهر ماه خودروی مورد نظر را انتخاب کنند. متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به نشانی saleauto.ir با اطلاع از مشخصات فنی خودروهای وارداتی، اقدام به انتخاب خودروی مورد نظر کنند.

در این مرحله متقاضیان می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی زیر را انتخاب کنند

https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1402/07/22/14020722000893_Test_NewPhotoFree.jpg

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها