سازوکار پرداخت یارانه دارو مشخص شد



وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شد نسبت به ایجاد سازوکاری برای پرداخت سهم یارانه دولت در زنجیره تأمین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی در وجه داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و شرکت‌های پخش ایجاد کند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، در نشست علنی نوبت بعدازظهر سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه درباره برنامه هفتم توسعه در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و بندهای (ب) و (پ) ماده (۷۱) این لایحه به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس بند (ب) که تصویب شد، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با همکاری سازمان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا پایان سال اول اجرای برنامه نسبت به ایجاد سازوکار پرداخت سهم یارانه دولت از طریق تسویه الکترونیکی و اعتباری مطالبات در زنجیره تأمین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی در وجه داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، شرکت‌های پخش و تأمین کننده اقدام نماید.

داودمنظور به عنوان نماینده دولت در موافقت با بند (ب) گفت: دارو با یارانه بالایی در داخل کشورتامین می‌شود ولی احتمال دارد این دارو به دست مصرف کننده داخلی نرسد و مقدار زیادی از داروهای کشور به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: هدف بند (ب) پرداخت یارانه به ذینفع نهایی است. یعنی اینکه در زنجیره تولید دارو در جایی که مواد اولیه وارد می‌شود یا کارخانه آن را تولید می‌کند و پخش کننده دارو آن را پخش می‌کند، تا اینجا قیمت دارو واقعی است. ولی زمانیکه مصرف کننده قرار است در داروخانه دارو را تحویل بگیرد، دولت طبق این بند برای دارو یارانه می‌دهد.

وی تاکید کرد: طبق مکانیسمی که در بند (ب) ایجاد شده، در داروخانه که قرار است پرداخت انجام شود، در همان زمان مصرف کننده سهم خود را پرداخت کرده و داروخانه هم حق خود را برمی‌دارد تا از قاچاق دارو جلوگیری شده و این یارانه به ذینفع نهایی برسد.

همچنین بند (پ) ماده (۷۱) به تصویب نمایندگان رسید که طبق آن سازمان غذا و دارو مکلف است نسبت به تکمیل سامانه ردیابی، رهگیری و پایش اصالت کالاهای سلامت محور برای دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی اقدام نماید، به نحوی که تا پایان سال سوم اجرای برنامه، کل بازار را از نظر ارزش ریالی تحت پوشش این سامانه قرار دهد. بیمه‌های پایه و تکمیلی درمان در بخش سرپایی و بستری در صورت دریافت گواهی تأیید اصالت از این سامانه، مجاز به پرداخت هزینه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی تحت پوشش آن هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها