در گفتگو با پژوهشگر روابط بین‌الملل بررسی شد؛

آن سوی عملیات طوفان الاقصی


نویسنده: روشنک زینی وند

شکستی که رژیم صهیونیستی ازعملیات طوفان الاقصی متحمل شد در طول 75 سال گذشته  و در حیات نحس این رژیم بی سابقه بوده است.
 از آغازعلملیات طوفان الاقصی یازده روز می گذرد و تاکنون حملات اسرائیل به غزه با وجود به شهادت رسیدن شهروندان فلسطینی از جمله زنان و کودکان همچنان ادامه دارد. پیرامون این عملیات و واکنش اسرائیل گفتگویی با «دکتر اکبر معصومی» پژوهشگر روابط بین الملل انجام داده‌ایم.
  
     
 علملیات طوفان الاقصی و شکست اسرائیل
معصومی در ارتباط عملیات طوفان الاقصی گفت: شکستی که رژیم صهیونیستی ازعملیات طوفان الاقصی متحمل شد در طول 75 سال گذشته و در حیات نحس این رژیم بی سابقه بوده است. تحلیل این موضوع نشان می دهد که رژیم صهیونیستی دچار شکست های غیر قابل ترمیم شده است که ابعاد آن را می توان در حوزه های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مشاهده کرد. تمرکز بر عملیات طوفان الاقصی نشان می‌دهد که حماس اقدام بسیار بزرگ و راهبردی را انجام داده و رژیم صهیونیستی را به نوعی کیش و مات کرده است. اقدام بی نظیر حماس در طراحی و اجرای عملیات طوفان الاقصی به اندازه ای مهم و تاثیر گذار در معادلات منطقه بوده است که تصور می شود رژیم صهیونیستی دیگر نتواند به ایده آل های خود در سرزمین های اشغالی فکر کند. 
این پژوهشگر با بیان اینکه رزمندگان فلسطینی دراقدام خود، یک رویکرد تاسیسی را ایجاد و وارد ادبیات منطقه کردند که برای همیشه ثبات وآرامش صهیونیست ها را از بین برد افزود: به این معنی که حماس برای اولین بار توانست رفتار و روندهای تدافعی را به رویکرد تهاجمی تبدیل کند و اقدام وعملیات در خارج از نوارغزه و در داخل سرزمین های اشغالی اتفاق افتاد.  دقت در این مساله نشان می دهد که رژیم صهیونیستی و به تبع آن ارتش این رژیم همواره تلاش کردند جنگ و ناامنی های صورت گرفته در منطقه را از بیرون از مرزهای این رژیم تعریف کنند. 
 وی در ادامه بیان داشت: حال که حماس و رزمندگان فلسطینی توانستد درعمق راهبردی رژیم صهیونیستی عملیات طوفان الاقصی را اجرا کنند و نزدیک به 1400 نفر از صهیونیست های افراطی را از بین ببرند، باعث به وجود آمدن حس ناامنی برای صهیونیست ها خواهد شد. ممکن است در روزهای آینده بسیاری از شهروندان رژیم صهیونیستی این پرسش را از دولت نتانیاهو بپرسند که شما که ناتوان از تامین امنیت ما هستید، چرا با وعده های بسیار ما را به اینجا آوردید؟ پرسشی که به شورش های اجتماعی در داخل سرزمین های اشغالی منجر خواهد شد و روند مهاجرت معکوس را فعال تر خواهد کرد. 
   
برهم خوردن  برنامه صهیونیستی-غربی 
معصومی در ارتباط با علت آغاز عملیات طوفان الاقصی با بیان اینکه عملیات طوفان الاقصی که نتیجه رفتارهای رژیم صهیونیستی با مردم فلسطین و بخصوص غزه بود افزود: این عملیات یک اقدام پیش دستانه نیز محسوب می شود و بنابراین تصور می شود که حماس چاره ای نیز جز اجرایی کردن طوفان الاقصی را نداشته است.
 بررسی ها نشان می دهد که رژیم صهیونیستی به همراه غرب، در نظر داشت با اقدامات سخت و خشن مردم غزه بخصوص ساکنین شمالی این شهر را به کشورهای عربی از جمله مصر و استان الانبار عراق کوچ اجباری دهد. در طول سالهای اخیر صهیونیست ها بواسطه حضور کابینه افراطی در رژیم، مالیات های سنگینی را بر روی کالاهای ورودی به غزه بسته بودند تا مردم را در تنگنای شدید معیشتی قرار دهند و از طرف دیگر با ایجاد بسترهای ناامنی مردم را به تنگنا بیاورند تا خود مردم غزه مجبور به مهاجرت به سرزمین های دیگر شوند. حماس با این اقدام تمام برنامه صهیونیستی- غربی را بر هم زد و مردم فلسطین را امیدوار به آینده کرد. 
  
بمباران غزه  
معصومی در ارتباط با واکنش اسرائیل گفت:در مقابل عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی رفتار جنون آمیزی را از خود نشان داد و دست به بمباران غزه کرد. اسرائیل حتی به زنان و کودکان فلسطینی نیز رحم نکرد و در مدت 11 روز اخیر به اندازه دو برابر جنگ افغانستان موشک و بمب بر سر مردم غزه ریخته شد و دو برابر به اندازه نزدیک به دوسال جنگ اوکراین، کودک فلسطینی کشته است. موضوعی که بر خلاف منشور سازمان ملل و کاملا مغایر با قوانین بین المللی می باشد. 
این پژوهشگر با بیان اینکه همراهی کشورهای غربی بخصوص آمریکا واروپا با تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه، واقعیت درونی غرب را نیز برملا ساخت تصریح کرد:این مساله رویکرد دوگانه غرب به حقوق بشررا نشان داد. به طوری که تصور می شود حقوق بشر ومنشور سازمان ملل در نزد کشورهای غربی ابزاری بیش نیست و این در مورد صهیونیست ها صدق نمی کند.  درواقع خون اوکراینی ها رنگین تر از خون کودکان فلسطینی و غزه می باشد. رفتاری که رسانه های غربی در جنگ اوکراین داشتند کاملا متفاوت از رفتارآنها درغزه می باشد. بنابراین باید غرب را نیز شریک جرم صهیونیست ها در کشتار کودکان و زنان فلسطینی قلمداد کرد.
  
 واکنش افکارعمومی
معصومی در ارتباط با واکنش افکارعمومی نسبت به حملات اسرائیل به غزه گفت: بر خلاف رفتار دولت مردان غربی، افکار عمومی دنیا متاثر از کشتار کودکان بی دفاع غزه شده‌اند و هر روز شاهد اعتراضات علیه صهیونیست ها هستیم و اعتراض مردم در انگلیس، مراکش، آمریکا، فرانسه و کشورهای منطقه نشان دهنده اوج تنفر افکارعمومی دنیا از اقدام صهیونیست ها است. این مساله نیز در نوع خود شکستی دیگر برای رژیم صهیونیستی محسوب می شود. 
   
 افزایش جایگاه مقاومت در منطقه
این پژوهشگر بیان داشت:رژیم صهیونیستی با بمباران غزه اولا ذات درونی خود مبنی بر وحشی گری را نشان داد و در محله دوم نیز نتایناهو وارتش اسرائیل با این اقدام بدنبال جایگاه از دست رفته خود می باشند. سالهای مدیدی است که اسرائیل خود را مرکز امنی در خاورمیانه مطرح می کرد و موساد نیز خود را قوی ترین نهاد اطلاعاتی معرفی می کرد که به تمام اطلاعات حساس منطقه دسترسی دارد، ولی از اینکه نتوانست عملیات طوفان الاقصی را پیش بینی و خنثی کند، آبروی خود را نیز دست داد.اقدام رزمندگان فلسطینی عادی‌سازی روابط اسرائیل با اعراب را به ابهام برد و جایگاه مقاومت را در منطقه افزایش داد و یکپارچگی مقاومت را برهمگان آشکار ساخت و در نتیجه ترس و هراس را در سرزمین های اشغالی برای همیشه ماندگار ساخت. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها