افزایش چشمگیر قیمت دارو؛

گرانی یک باره داروهای سرطانی و رنج مضاعف بیماران



دارو یکی از موضوعاتی است که به دلیل این که به زندگی‌های روزمره و حیاتی مردم بستگی دارد کوچکترین تنش در بازار آن می‌تواند بازتاب‌های گسترده‌ای داشته باشد. کمبود دارو در کشور مخصوصا داروهای شیمی درمانی اما به مشکلی بزرگ برای خانواده‌های درگیر سرطان و بیماری‌های خاص تبدیل شده، قصه پرفراز و نشیب دارو سال‌هاست که ادامه دارد و از آنجا که ارزبری این داروها بالاست با هر بار تغییر در قیمت ارز این داروها افزایش قیمت چشمگیری خواهند داشت و با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد. اما عوامل زیادی در زمینه کمبودهای دارویی موثر هستند که بی‌توجهی به موقع به هر یک از آنها، منجر به بروز کمبودهای دارویی و در نتیجه تحمیل فشار مضاعف به بیماران می‌شود. خبرگزاری رکنا امروز با انتشار فاکتوری از لیست یک بیماران سرطانی مرعی شد در 20 روز، قیمت داروها 4 برابر شده است.

    

به گزارش صبح ساحل، دکتر منوچهر احمدی، متخصص بیماری های سرطانی در گفت و گویی با رکنا با اشاره به اینکه افزایش قیمت داروها و حتی بقیه اجناس یک سیاستی است که به صورت کلی در کشور اجرایی می شود، بیان کرد: اینکه هر روز هر لحظه و هر دقیقه هزینه های زندگی در حال افزایش است، جایی برای تعجب ندارد.

این متخصص بیماری های سرطانی تصریح کرد: همانطور که سیاست گران شدن هزینه تحصیل در حال انجام است و عملا سه چهارم دانش آموزان کشور در مدارس غیرانتفایی مشغول به تحصیل هستند و سایر هزینه های زندگی نیز دقیقا مطابق شرایط در حال افزایش است، قطعا بیماران سرطانی نیز از این امر مستثنی نیستند.

احمدی تاکید کرد: نهاد وزارت بهداشت هم جزیی از دولت است و این اراده از بالا وجود دارد که خوب اگر چند بیمار سرطانی هم توان پرداخت هزینه ها را نداشته باشند اتفاق خاصی رقم نمی خورد.

سیاست افزایش قیمت ها در تمامی عرصه ها در حال اعمال است و متاسفانه در این زمینه نیز روز به روز بر تعداد بیماران سرطانی در کشور افزوده می شود و ما باید همزمان باید منتظر سونامی سرطان و پس رفت امکانات در این زمینه باشد.

پیشتر سیدمحسن رضوی فوق تخصص خون و سرطان در خصوص تولید داروهای سرطانی در کشور گفته بود: حدود ۵۰ درصد این داروها توسط شرکت‌های داخلی تولید و حتی صادرات نیز داریم.

این فوق تخصص خون و سرطان تاکید کرد: مسئولان نظام سلامت باید پاسخ بدهند، در حالی که داروهای بسیار گران قیمت وارد کشور می‌شود، چرا یک آمپول که قیمت زیادی ندارد، وارد نمی‌شود. کمبود موقت این داروها، باعث ایجاد بازار کاذب موازی شده است. به طوری که یک آمپول ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی، مقابل داروخانه معروف در تهران به قیمت ۵ تا ۱۰ میلیون به فروش می‌رسد.

رضوی افزود: وزارت بهداشت باید تیمی را برای بررسی این قبیل مشکلات در نظر بگیرد که وقتی دارویی در داروخانه نیست، چرا باید همان دارو در دست دلالان باشد.

    

 ۹۹ درصد داروی مصرفی کشور را تولید می‌کنیم

بهرام عین اللهی «وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» در این زمینه می‌گوید: با وجود تمام مشکلات و تحریم‌ها، ما ۹۹ درصد داروی مصرفی کشور را تولید می‌کنیم؛ البته در زمینه مواد اولیه کار بیشتری داریم. ما در تولید مواد اولیه خوب کار کردیم، ولی لازم است پیشرفت این بخش بیشتر باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو  محمدی در خصوص تولید دارو و با اعلام آمارنامه دارویی سال گذشته پاعلام کرده بود: بازار دارویی ما در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بود که ۹۹ درصد آن تولید بوده است و این موضوع نشان دهنده حمایت از تولید است.

وی با اشاره به تحریم داروها گفت: مشکلات بیماران تالاسمی ، سرطانی و هموفیلی مربوط به تحریم است و اگر مانع تراشی آمریکا نبود بسیاری از کشورها مشتاق هستند که به ایران صادرات داشته باشند. سازمان غذا و دارو و شرکتهای دارویی به دلیل تحریم در انتقال ارز مشکل دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره کمبودهای دارویی گفت: صادرات دارو تیرماه سیصد درصد رشد داشته است که نسبت به زمان مشابه رشد داشته است. اگر شرکتی تولید کند میتواند مازاد تولید را صادر کند و ما از صادرات حمایت می‌کنیم. معتقدم تولید کننده با صادرات محصولات خود را به دنیا نشان می‌دهد و در رقابت بیشتر کیفیت را بالا می‌برد.

وی گفت: موضوع مهاجرت کارخانه ها از ایران به کشورهای دیگر صحیح نیست و افزایش تولید نشان دهنده ماندگاری شرکتها هستند اما اینکه شرکتها در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنند صحیح است و این موضوع به معنی مهاجرت نیست. وقتی کیفیت تولید بالا باشد در کشورهای دیگر نیز سرمایه گذاری می‌کند.

  

 فاکتور اشتباه بوده است

هفته گذشته رسانه رکنا خبری مبنی بر افزایش ۴ برابری قیمت داروهای سرطانی نسبت به ماه قبل منتشر کرد. خبری که با واکنش زیادی همراه شد.

پس از انتشار این خبر دادستانی تهران مدیرمسئول پایگاه خبری رکنا را در رابطه با موضوع فراخواند تا مستندات خود را برای چنین گزارشی ارائه دهد.

پس از احضار مدیرمسئول پایگاه خبری رکنا هیچگونه مستنداتی برای این گزارش ارائه نشد و در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد عدم توجه به تفاوت ریالی و تومانی مبالغ درج شده در فاکتور باعث تولید گزارش اشتباه شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها