پروژه فاضلاب بندر تیاب پس از ۱۳ سال همچنان بلاتکلیف؛

۱۸ میلیارد تومــان از بیت‌المال هـدر رفت


نویسنده: صبح ساحل

رئیس شورای اسلامی بندر تیاب، ضمن گلایه از شرکت آب و فاضلاب استان برای اجرای ناقص پروژه فاضلاب این روستا گفت: حدود 18 میلیارد تومان طی ۱۳ سال به گفته مسئولان آبفا برای این پروژه هزینه شده است اما متأسفانه به علت عدم تعبیه درست منهول‌های فاضلاب، گند آب بالا زده و به کوچه‌ها و خانه مردم ورود کرده است.  
«محمد اوج هرمزی» در گفت‌وگو با صبح ساحل افزود: علاوه بر این، مسئولان آبفا به‌تازگی متوجه شده‌اند که مطالعات طرح به‌طور کامل انجام‌نشده و برای دفع پسماند تصفیه‌خانه راهکاری طراحی نشده است.  
وی بابیان اینکه پروژه فاضلاب بندر تیاب سال ۱۳۸۷ به‌عنوان اولین پروژه فاضلاب روستایی در شهرستان میناب آغاز شد، گفت: تقریباً ۱۳ سال این پروژه طول کشید. روزهای آخر دولت قبل یعنی خردادماه ۱۴۰۰ بنا به دلایلی پروژه افتتاح شد.
رئیس شورای اسلامی بندر تیاب ضمن بیان اینکه پروژه هنوز نیمه‌تمام بود که قرارداد پیمانکار با مسئولان آبفا تمام شد، اظهار کرد: به دلیل زمان‌بر بودن پروژه، تقریباً نیمی از آن مستهلک و از مدار خارج‌شده و از بین رفته است. پس از اتمام قرارداد پیمانکار، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه رها شد. آبفا حتی یک نگهبان برای نگهداری پروژه در نظر نگرفت بالطبع وقتی ایستگاه پمپاژ خارج از روستا باشد مورد دستبرد سارقین قرار می‌گیرد و سه پمپ صنعتی بزرگ آن به سرقت رفت. 
اوج هرمزی با تأکید بر اینکه در حال حاضر پروژه، بلااستفاده و بلاتکلیف است، گفت: مسئله این است که اجرای این پروژه به زیرساخت‌های روستا شدیداً آسیب‌زده است. معابر، آسفالت کوچه‌ها، لوله‌کشی آب شرب همه خسارت‌دیده‌اند.وی بابیان اینکه به‌تازگی متوجه شده‌اند که در طرح اولیه اصلاً خروج پسماند از تصفیه‌خانه دیده نشده، اضافه کرد: فرض کنید این پروژه آماده بهره‌برداری است زمانی‌ که فاضلاب را تصفیه کردند پسماند آن را کجا می‌خواهند خارج کنند؟ مجوز خروج پسماند در محیط را ندارند. گفتند درخور خارج می‌کنیم که امکان‌پذیر نیست.
زیرا کانال ورودی آب‌های پرورش میگو است. گفتند در محیط دفع می‌کنیم که آن‌هم ممکن نیست زیرا شهرک صنعتی، یک مرغداری و روستا تیاب در اطراف تصفیه‌خانه قرار دارد. درواقع برای خروج پسماند بعد از تصفیه، اصلاً راهکاری در نظر نگرفتند.رئیس شورای اسلامی بندر تیاب گفت: از زمان آغاز به کار شورا موضوع فاضلاب روستا را بنا بر مطالبه مردم پیگیری کردیم. در این دو سال تمام مسئولان آبفا هرمزگان از پروژه بازدید کردند. فرماندار ویژه میناب، دادستان شهرستان میناب و حتی رئیس قوه قضایی استان هرمزگان در جریان این موضوع هستند؛ آقای قهرمانی علیه آبفا دستور اعلام‌جرم صادر کردند. اما مسئولان آبفا هیچ برنامه‌ای برای پروژه ندارند و بلاتکلیف هستند و در جلسه‌ای که با حضور دادستان میناب برگزار شد، اذعان کردند که این پروژه دیگر قابلیت بهره‌برداری ندارد.
اوج هرمزی بابیان اینکه در حال حاضر طرح شکایت ما از آبفا هرمزگان به دستور دادستان میناب در سازمان بازرسی در حال پیگیری است، اظهار کرد: طبق قانون آبفا استان ملزم به پرداخت خسارت یا جبران خسارت در محل است. یا باید خسارت را پرداخت کنند یا باید محل تخریب از لوله‌ها، معابر، آسفالت و حتی خطوط تلفن را درست کنند که تقریباً هیچ کاری نکردند.
وی عنوان کرد: نمی‌توانیم پروژه‌های عمرانی روستا از آسفالت و غیره را آغاز کنیم زیرا منهول و لوله‌کشی مانعی برای انجام پروژه‌ها است. اگر زیرسازی کنیم، آسفالت کنیم، قصد شروع دوباره پروژه را داشته باشند، تکلیف چیست؟ پروژه باید تعیین تکلیف شود، اگر بدانیم می‌خواهند رها کنند، منهول‌ها را پلمپ می‎کنیم و کار را پیش می‌بریم. رئیس شورای اسلامی بندر تیاب در پایان گفت: در چند نقطه از شهر منهول‌ها درست تعبیه نشده و گند آب بالا زده و باعث بروز مریضی و مشکلات زیستی برای مردم شده است.

روزنامه صبح ساحل

  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها