افزایش آمار اتباع افغان/ شمار مهاجران به بیش از شش میلیون نفر رسیده است



در حالی که تقاضا برای سفر قانونی و غیرقانونی به ایران در دوران حکومت طالبان به منظور فرار از وضعیت بد اقتصادی به بالاترین میزان رسیده، آمار عجیب و قابل تاملی از میزان اتباع افغانستانی در ایران از سوی دولت مطرح و خبرساز شده است.

    

اولین اظهارنظر را حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در افغانستان در تاریخ و گفته است: شمار مهاجران قانونی و غیرقانونی افغان در ایران به بیش از شش میلیون نفر رسیده است و آن‌ها از خدمات و یارانه‌های مختلف انرژی و مواد غذایی استفاده می‌کنند.

* ۷۲۰ هزار دانش‌آموز و ۶۰ هزار دانشجوی افغان در ایران تحصیل کرده‌اند. همچنین بیش از یک میلیون کارگر افغان در ایران زندگی می‌کنند که هزینه سالانه آن‌ها به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

با گذشت نزدیک به سه ماه از اظهارنظر نماینده دولت ایران در افغانستان، روز گذشته( ۳۰ مهر ۱۴۰۲) باشگاه خبرنگاران جوان، ارگان رسانه‌ای صداوسیما به نقل از نجفی خواه، نماینده دولت در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم اعلام کرده است:

* در حال حاضر ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مهاجر در کشور داریم، همچنین بیش از ۱۰ مرجع در کشور برای مهاجرین شناسه، کارت و اسناد صادر می‌کند.

* در حال حاضر اتباع خارجی کشور ما از ۷۲ کشور دنیا بیشتر است.

پس از سقوط حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱ به رهبری اشرف غنی، ایران میزبان بیشترین تعداد مهاجران افغان‌ بوده است.  بیشتر این مهاجران در ایران در مشاغل سخت اما پردرآمد مشغول به کار می‌شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها