صادرات نان با آرد غیریارنه‌ای آزاد شد



معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌ چنانچه با تعیین اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان گندم مورد استفاده برای تهیه نان به‌صورت غیریارانه‌ای خریداری شده باشد صادرات آن بلامانع است.

  

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت با موضوع صادرات نان با آراد غیریارانه‌ای اعلام کرد: در خصوص بلامانع بودن صادرات نان غیریارانه‌ای به اطلاع می‌رساند همان‌طور که قبلاً به آن سازمان منعکس گردیده است، مجدداً یادآوری می‌شود مرجع تشخیص و تعیین آرد مورد استفاده در تهیه نان، اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان است که باید صورت وضعیت گندم خریداری‌شده به‌صورت آزاد را کنترل و میزان آرد استحصالی آن را محاسبه و تعیین نماید،
لذا چنانچه با تعیین اداره‌کل فوق‌الذکر گندم مورد استفاده برای تهیه نان به‌صورت غیریارانه‌ای خریداری شده باشد، گمرک بر اساس مستندات مربوطه آن را تأیید نماید، به‌استناد مفاد بند ماده 23 قانون احکام دائمی و سایر مقررات و ضوابط جاری [صادرات آن نان] از نظر این معاونت بلامانع است.

  

   

صادرات نان با آراد غیریارانه‌ای

به نوشته تسنیم، احمد خانی نوذری سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای به رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص موضوع صادرات نان غیر یارانه از بلامانع بودن صادرات نان غیریارانه خبر داد. همانطور که این سازمان قبلاً اطلاع رسانی شده است. بار دیگر یادآوری می شود که مرجع تشخیص و تعیین آرد مصرفی در تولید نان، اداره کل غلات و خدمات بازرگانی استان است که باید وضعیت گندم خریداری شده آزاد را کنترل و مقدار آن را محاسبه و تعیین کند.

بنابراین چنانچه گندم تهیه نان طبق مصوبه اداره کل فوق الذکر غیر یارانه خریداری شده باشد، گمرک موظف است بر اساس مدارک مربوطه با رعایت  مفاد بند ماده ۲۳ قانون احکام دائمی و سایر قوانین و مقررات جاری. [صادرات آن نان] از نظر این نماینده مجلس مانعی ندارد. بر اساس این گزارش، مسئولان جهاد کشاورزی  از گذشته بر یارانه‌ای بودن کلیه آردهای موجود در کشور اشاره داشته‌اند.

بر این اساس عنوان آرد غیریارانه‌ای نادرست است و برای هر نوع آرد درصدی یارانه در نظر گرفته شده است و میزان یارانه آرد برای صنایع مختلف متفاوت است.

در ادامه این مطلب، سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در افتتاحیه نمایشگاه غله، آرد و نان امسال در پاسخ به خبرنگار تسنیم گفت: گندمیکه برای صنف و صنعت پرداخت می‌شود. با نرخ سال گذشته و با قیمت 12000 تومان هستند. و یارانه برای این بخش از تولید همچنان ادامه دارد.

  

هنوز نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید ابلاغ نشده

در حالیکه ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده، تعلل در پرداخت مطالبات با انتقادات زیاد مواجه شد، ۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران مناطق گرم کشور واریز شده و در مناطق سردسیر هم حدود ۹۰ درصد واریز شده است.
مدیر کل بنیاد ملی گندمکاران در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید و حواشی پیرامون آن نیز گفت: همانطور که می دانید طبق قانون قیمت مشخص شده اما هنوز به صورت رسمی از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ نشده است. با این وجود اینکه به چه دلیل وزیر نرخ را اعلام نمی کند موضوعی است که بین خود دولتمردان است. به عبارت دیگر بحث نرخ گندم برای سال زراعی جدید از فیلتر شورای قیمت گذاری خارج شده است و وزیر باید اعلام کند اما حدود ۵۰ روز است که منتظر هستیم ابلاغ رسمی شود.
 
گفتنی است برای تعیین نرخ قیمت گندم اصولا چهار شاخص کلی در نظر گرفته می شود. با این وجود اعلام نرخ خرید ۳۲ قلم کالایی دیگر از جمله «کلزا، سویا، آفتابگردان، گلرنگ، پنبه، زعفران، مرکبات، برنج، پیاز و سیب زمینی» که جزو محصولات خرید تضمینی هستند هنوز اعلام نشده است و به نوعی در انتظار اعلام نرخ گندم باید ماند. با این وجود کارشناسان معتقدند این تعلل در ابلاغ رسمی قیمت خرید تضمینی گندم می تواند اثرات سویی بر تولید داشته باشد و به عبارتی میزان تولید این محصول استراتژیک در سال بعد را تحت تاثیر قرار بدهد.
 
ایمانی، مدیر کل بنیاد ملی گندمکاران: بر جامعه کشاورزی یک ناامیدی حاکم شده است؛ یعنی کشاورز انگیزه ندارد چون با این تعلل در پرداخت پول گندمکاران، تمام معادلات کشاورز به هم ریخته است

بر اساس این گزارش، از سوی دیگر احتمال ورود آرد با یارانه بالا (که در نانوایی های سنتی استفاده می شد) به صنف و صنعت وجود دارد و در این زمینه باید نظارت دقیقی برای جلوگیری از ورود و خروج غیرمجاز آرد خبازی انجام شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها