پشت‌بام خوابی به شهرستان‌ها رسید؟


نویسنده: امیر رضا منعمی

اولین بار در سال 99 برخی رسانه‌ها از وجود پدیده‌ای نوظهور و البته شوم به نام پشت‌بام خوابی در تهران خبر دادند. پدیده‌ای که معلول افزایش بی‌رویه‌ی اجاره‌بها و به تبع آن راه‌حل‌هایی برای جایگزینی مسکن شده بود. اما در روزهای اخیر، گزارش‌هایی مبنی بر وجود پشت‌بام‌ خوابی در برخی شهرستان‌های دیگر نیز به گوش می‌رسد که زنگ خطر جدی برای مسئولان خواهد بود. 
به گزارش صبح ساحل، افزایش بی‌رویه‌ی اجاره‌بهای منازل علی‌الخصوص در تهران، خروجی‌های زیان‌بار اجتماعی بسیاری از جمله گورخوابی، اتوبوس‌خوابی، خانه‌های اشتراکی و پشت‌بام ‌خوابی داشته است. وجود این پدیده‌ها از یک سو و سرایت و گسترش آنها به دیگر نقاط کشور از سوی دیگر، زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است. اسماعیل حسین‌زهی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران در اردیبهشت ماه امسال تلویحا اصل وجود پدیده‌ی پشت‌بام‌خوابی را تائید کرد، اما در عین حال درباره‌ی آمار و ارقام نمی‌توان با قاطعیت نظر داد.
  

حضور اتباع مهمترین عامل پشت‌بام‌خوابی

یک فعال بازار مسکن در شیراز، به صبح ساحل می‌گوید حضور اتباع غیرقانونی و محدودیت‌هایی که آنان در خرید و اجاره‌ی خانه دارند، مهم‌ترین علت ظهور این پدیده در شیراز است. سخت‌گیری‌هایی که نسبت به اتباع وجود دارد، برخی از آنها را مجبور به چنین روش‌هایی برای پیدا کردن سرپناهی برای خواب کرده است. علاوه بر آن، برخی از افرادی که از شهرهای دیگر برای کار به شیراز می‌آیند و توان اجاره‌کردن منزلی برای خود ندارند، به این قبیل روش‌ها متوسل می‌شوند.
به گفته‌ی برخی کارشناسان، حضور پرشمار اتباع در 2 سال گذشته، از مهمترین عوامل افزایش بی‌رویه‌ی اجاره‌بها در کلانشهرها است. بطوری که محله‌هایی در تهران یا مشهد به حضور اکثریت افغانستانی مشهور است. به عنوان مثال در تهران، محله‌ی کهریزک میزبان حضور هزاران افغانستانی است که غالبا به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند؛ در مشهد نیز، محله‌ی گلشهر به حضور پرشمار افغانستانی‌ها مشهور شده است. ابعاد این موضوع البته بسیار فراتر از افزایش اجاره‌بها و رواج بدمسکنی است.
   

هزینه‌ی هر شب پشت‌بام‌خوابی چقدر است؟

این فعال بازار مسکن، درباره‌ی رقم معمول اجاره پشت‌بام اظهار بی‌اطلاعی کرد اما براساس شنیده‌ها، هزینه‌ی هر شب پشت‌بام‌خوابی در حدود 80 تا 150 هزار تومان گفته می‌شود که در فصول گرم سال، این رقم افزایش می‌یابد. این در حالی است که در همان محدوده"عادل آباد شیراز" پایین‌ترین اجاره ماهیانه در حدود 7 میلیون تومان است. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها