بررسی بحران اینترنت در غــزه


نویسنده: حمید صفری زاده

کارشناسان صهیونیست ادعا کردند که قطع اینترنت در غزه برای جلوگیری از ارتباط میان رهبران حماس بوده است.
 به گزارش کارگروه بین‌الملل سایبربان؛ براساس گزارش‌های اخیر رسانه‌های بین‌المللی، رژیم صهیونیستی شبکه ارتباطی غزه را به عنوان بخشی از مانورهای زمینی، که هم اکنون در حال انجام است، قطع کرد.کارشناسان معتقدند که قطع شدن شبکه تلفن همراه به دلیل نیازهای عملیاتی برای جلوگیری از ارتباط حماس از طریق دستگاه‌های تلفن همراه است.رژیم غاصب مدعی است که فلسطین و حماس پیوندهای زیردریایی به سوئیچ‌های خارج از اراضی اشغالی برای اتصال به اینترنت و همچنین کابل فیبر نوری برای اتصال به مصر را ندارند.طبق توافق اسلو، رژیم کودک‌کش خواستار کنترل زیرساخت‌های ارتباطی در کرانه باختری و نوار غزه شد. اسرائیل می‌خواهد از قطع اینترنت به عنوان یک اهرم امنیتی یا دیپلماتیک استفاده کند.بنابر ادعای رسانه‌های اسرائیلی، ارتباط فنی بین غزه و رژیم صهیونیستی محرمانه است و به طور علنی فاش نمی‌شود؛ در غزه، شرکت‌های محلی، مانند جَوال (Jawwal)، مسئول توزیع سیگنال‌ها از طریق آنتن‌ها و کابل‌کشی زیرزمینی بین سایت‌ها هستند.
درابتدا ایالات متحده رژیم غاصب را برای بازگرداندن اینترنت در غزه تحت فشار قرار داد. 
درواقع کارشناسان براین باورند که رژیم کودک‌کش تنها برای مدتی محدود و تا زمانی که نیروهایش مأموریت خود را به پایان برسانند و در موقعیت تهاجمی قرار گیرند، با این امر موافقت کرده است. محققان از زاویه دیگری این موضوع را بررسی کردند و گفتند که ایلان ماسک، مالک شرکت مخابراتی استارلینک، پایانه‌هایی را برای اپراتورهای تلفن همراه به غزه ارائه خواهد کرد. با انجام این کار، او عملاً محاصره رژیم صهیونیستی را دور خواهد زد.اخیراً، تلاش رژیم غاصب در شورای منطقه‌ای اَشکلون برای ایجاد چنین پایانه‌ای با پهنای باند قابل توجهی در حدود 140 مگابیت صورت گرفته است.کارشناسان صهیونیست ادعا کردند :“مسدود کردن صورت فلکی رادیویی استارلینک چالش برانگیز است، زیرا روس‌ها نیز به مدت 2 سال در اوکراین با موفقیت تلاش کردند این کار را انجام دهند. ما در مورد مسدود کردن یک ماهواره صحبت نمی‌کنیم، بلکه در مورد هزاران ماهواره صحبت می‌کنیم که در مسیرهای مختلف با قابلیت مسیریابی بلادرنگ کار می‌کنند.”
پس از گفتگو با مقامات ارشد اسرائیلی و احتمالاً آمریکایی، ماسک در توییتی نوشت که قصد دارد ترمینال‌ها را فقط در اختیار سازمان‌های بین‌المللی فعال در غزه قرار دهد. باید منتظر ماند و دید که این داستان چگونه پیش می‌رود.
جایگزین دیگر آنتن‌های تلفن همراه در سمت مصری است. در چند روز گذشته، مطبوعات مصری گزارش دادند که شرکت‌های محلی مایل به استقرار آنتن‌هایی در جنوب نوار غزه از سمت مصر هستند تا ارتباطات را حداقل در بخش‌هایی از غزه فراهم کنند.در این مورد رژیم صهیونیستی فقط می‌تواند سیگنال‌های مصر را مسدود کند. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها