ستون مشاوره؛

الکسی_تايميا چيست؟



زن نگران شوهرشه؛ اما موقعی که دير مياد، طوری‌ با او حرف ميزند انگار که خونه زن ديگه اش بوده.مرد نگران بيش از حد کار کردن خانمشه؛ اما موقعي که مياد خونه طوري برخورد می کنه که خستگي تو تنش مي مونه.
روانشناسان به اين حالات الکسي تايميا يعني : "فقر کلمات در بيان احساسات" يا "کمبود کلمات در ابراز احساسات" می ‌گويند.
آلکسي تايميا alexithymia يا نارسايي هيجاني، نوعي ساختار شخصيتي است که مشخصه اصلی آن، ناتوانی در تشخيص و تحويل احساسات خود به ديگران است.در فرهنگ ما اين مريضي يک رسم شده، ولي ناپسند است که: احساساتت را پنهان کن و نشان نده. و در جواب تعجب ما مي گويند: لوس مي شود. از يک طرف در خلوت ، دل مان براي اين و ان مي‌سوزد و تنگ مي‌شود، از طرفي وقتي به هم می‌رسيم انگار لال‌  می شويم. انگار يک نيروي نامريي، فراتر از ما وجود دارد که دهان مان را می بندد تا مبادا چيزي در مورد دل تنگي‌مان بگوييم ! يکديگر را دوست داريم اما ان قدر شهامت نداريم که دوست داشتن‌مان را ابراز کنيم .ما ، بله ما يعنی من و جناب عالی،آدم‌های فقيری هستيم ! فقيری که در کلماتش ، احساساتش را پنهان مي‌کند.
ان قدر در بيان احساسات مان ، الکسي تايميک (فقير در بيان احساسات و ابراز علاقه)، هستيم که صبر می‌کنيم تا وقتی عزيزی از دست رفت، آن‌ وقت برايش شعر بگوييم و نوحه بخوانيم.
 
بايد اين سکوت خطرناک و طولانی را بشکنيم.
 بايد پدر به فرزندش بگويد که چقدر دوستش دارد.
  بايد فرزند، دست پدر و مادر را بگيرد و با هم قدم بزنند و شوخی کنند و بخندند. و ... بخندند.
  بايد مادر فرزندش را به يک شام دونفره در خانه يا جاي ديگري دعوت کند.
  زن بايد به همسرش بگويد: عزيزم از اين که دير کردی، نگرانت شدم. دلم برايت تنگ شده بود.  مرد بايد به همسرش بگويد: عزيزم روز پر کاري داشتي. خدا قوت. من از تو متشکرم. بايد فرزندان در گوش مادرشان بگويند: چقدر خوب است که تو را داريم مامان.   بايد کسی که دوستش داريم بداند که چقدر با بودنش حال ما را خوب کرده و دوستش داريم.
و بداند که دوستش داريم ....
بياييم در بيان احساساتمان فقير ، ناتوان، بخيل و خسيس نباشيم. محبت را بايد ابراز کنيم و الا در دلمان مي پوسد.
ابراز محبت سلامت روان را تضمين می کند ، فقط يکبار امتحان کنيد 
مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان هرمزگان آماده ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه های خانوادگی ، روانشناختی، ازدواج ، تربیتی و اعتیاد به عموم شهروندان عزیز می باشد.
آدرس : بندرعباس ، خیابان مطهری ،ضلع شمالی مصلی قدس، جنب دفتر نظارت همگانی197 ،مرکز مشاوره آرامش ،شماره تماس : 33340624 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها