در دیدار دبير كل كميسيون يونسكو با شهردار بندرعباس مطرح شد؛

شهر خلاق نبايد فقط نام باشد بلكه در شهر بايد خلاقيت موج بزند/ اعلام آمادگی سفير تاجيكستان برای برگزاری نمایشگاه در آن کشور



شهردار بندرعباس، رئيس شورای اسلامی شهر، رئيس كميسيون فرهنگی شورا، مدير ارتباطات و امور بين الملل شهرداری و مدير مركز خلاقيت وفن آوري های نوين شهرداری بندرعباس با دبير كل يونسكو -ايران ديدار و گفتگو كردند.


به گزارش صبح ساحل، «متكان»، دبير كل كميسيون ملی يونسكو در ايران گفت: بندرعباس، شهر صيد و صيادى، شهر صنايع، شهر سرمايه گذارى‌هاى پرورش ميگو، شهر توريست است. ٦ماه از سال بندر عباس بهترين هوا را دارد، شهر مركبات خرما انبه نارنگى ،پرتقال و صيفى جات است. بندر شهيد رجايى، بزرگترين بندر كشور در اين شهر واقع شده است؛ به همين خاطر، بندر عباس در عصر تكنولوژى بايد پايگاه داده داشته باشد كه در يك لحظه بتوانيم اين شهر را بشناسيم.


وى افزود: شناساندن شهر در آن واحد براي گردشگران بسيار حايز اهميت است؛ مثلا آب گرم گنو و… . اين‌ها نياز به تبليغات جهانى دارد. تركيه يا غرب مگر چه دارند. بندر عباس با چهره هاى مشهورش بايد شناخته شود وبه صورت موردى بايد به اين مساله پرداخته شود .


متكان خاطر نشان كرد :فراورده هاى شهر بندرعباس صنايع دستى است و در كشور و خارج از كشور مشتری دارد بايد دبيرخانه اى برای شهر خلاق راه اندازى شود و نشريه اى داشته باشيدكه به صورت الكترونيك به مخاطبان اطلاعات دهد.


دبير كل يونسكو پيرامون تسهيلات و حمايت‌هاى ويونسكو از شهرهای خلاق بيان داشت: ما مسئول ايجاد شهر خلاق هستيم، ارتباط با ديگر كشورها در شهرهاى خلاق مهم است و بايد ارتباطات را تقويت كرد. اگر در شهرهاى خلاق اشتغال ايجاد مي‌شود، ماليات دريافت شود به شرطى كه دولت هزينه كند. بندرعباس يك شهر چند منظوره است و فقط محدود به صنايع دستى نيست مثلا كمپ‌هاى ويلايى به وسيله سرمايه گذاران ايجاد شود با حفظ فرهنگ و اصالت شهر اين موضوع را مى توان در پايگاه داده‌ها تقويت كرد.


علي اكبر متكان در ادامه سخنان خود گفت: شهرداری مسئول هماهنگى مسايل شهرى است و تشكر مي‌كنم از كارهاى تازه اى كه انجام مي‌شود. الان بندر عباس چهره نو و تازه اى دارد که با ابتكار و نو آوری مي‌شود قدم‌هاى خوبي برداشت. بايد شهرهاى خلاق در ايران توسعه داده شود؛ زيرا معرفى شهرها، معرفى كشور ماست. شهر خلاق نبايد فقط نام باشد بلكه در شهر بايدخلاقيت موج بزند ديدن شهر هاى ديگر ميتواند به مساله شهر خلاق كمك كند در دنيا همايش هايى براي شهر های خلاق گذاشته مى شود اما بيشترين تمركز ما در داخل كشور است چرا كه شهرهاى خلاق در گروه فرهنگ كميسيون يونسكو قرار دارند.


مهدی نوبانى ، شهردار بندر عباس در ادامه اين گفتگو اظهار داشت :ارتباطات بايد گسترش باشد در همين رابطه سفير تاجيكستان اعلام آمادگی كردند كه ما در نمايشگاه كشور شان باشيم كه اين مساله نياز به پيگيری نماينده يونسكو در ايران دارد .


مهدی نوبانى تصريح كرد: شهر خلاق به مجموعه‌ای از ایده‌پردازی‌ها و فعالیت‌های نوآورانه و خلاقانه با ویژگی‌های فرهنگی اقلیمی و بافت سرزمینی با تاکید بر طراحی و بهره‌برداری از صنایع‌فرهنگی گفته می‌شود که شهر را مسئولانه به سوی توسعه متوازن هدایت می‌کند؛ این حس مسئولیت پذیری و مشارکت پذیری شهرهای عضو شبکه خلاق را متعهد کرده است فعالیت‌های خود در زمینه‌های مختلف به ویژه در همان ویژگی اختصاصی ثبت شده را با هم به اشتراک بگذارند و روح همکاری را در بخش‌های مختلف جامعه شهری خود و همچنین شهروندان عضو شبکه ترویج کنند.


مصيب نظري، رئيس شوراي اسلامي شهر بندر عباس گفت: وقتي زمينه كار ما در حوزه شهر خلاق است نسل نو بايد بدانند كه انچه معنا بخشي است هويت ماست ما در معنی بخشی تمركز ويژه اى داريم و نسل نو به اين سمت و سو مى رود يك خاصيت ويژه كه در شهر بندرعباس هست در مراسمات و پوشش معنويت هست حتى در نواها ساز دهل ما هم نواهاى معنوى و گامهاى آيينى وجود دارد اين طنين انداز شدن سنت در كالا ها و زيباي ها پيوند محكمى دارند و فرهنگ بومى ما در حال تقويت شدن است .


رئيس شورا بيان داشت :پيرامون مدرنيته و سنت نشست هاى خوبي برگزار شده و نتيجه هاى خوبى در اين حوزه حاصل شده شهر بندر عباس ارتباطات فرهنگى با جنوب خليج فارس و حتى باافريقا دارد حتى محله اى در افريقا داريم در امارات هم داريم كه با نام اين شهر است ،ارتباطات و ظرفيت صنايع دستى بسيار گسترده است مى شود با كمك يونسكو ارتباطات تقويت شود چون ارتباطات محلى كم رنگ شده در زمانهاى دور اين ارتباطات پر رنگ تر بود و نياز هست اين ارتباطات تقويت شود .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها