اهمیت آموزش دوست داشتن خود به فرزندان


نویسنده: راضیه نیرومند

دوست داشتن خود ،یعنی خود را همانگونه که هست دوست بداریم و ارزش وجودی خود را برای خویش و دیگران به اثبات رسانیم.  عشق به خود رابطه مستقیمی با افزایش اعتماد به نفس و شکل گیری عزت نفس از همان دوران کودکی دارد.
به این معنی که کودک ارزش خود را بداند،مسئولیت کارهایش را بر عهده گیرد،به دیگران احترام بگذارد  و از چهره خود نیز رضایت داشته باشد. بطور کلی چگونگی درک کودکان از خودشان، در میزان انگیزه، دستاوردها و کیفیت روابطشان نقش مهمی دارد.عشق ورزی به خود تمرینی مهم و کلیدی است که وظیفه‌ی هدایت و آموزش کودکان در این پروسه تا حد زیادی بر عهده والدین است . اگر در طول فرآیند رشد، کودک آموزش هایی اساسی  بر مبنای مطالعه و یادگیری از سوی والدین دریافت کند، به طور حتم بر کیفیت تمامی کارهایش در بزرگسالی تاثیر می گذارد. 
بدون این مهارت، ممکن است کودک به جای ارزش قائل شدن برای خودش، دیگران و نظرات آن‌ها را در اولویت قرار بدهد. آموزش مواردی  از قبیل  پرسیدن و مشورت کردن با فرزندان در مورد موضوعات مختلف ، شرکت دادن آنها در فعالیت های روزمره،تعریف و تمجید از کارهای پسندیده او،دادن عزت نفس به فرزند، احساسات فرزندان را جویا شدن و ... می تواند تا حد زیادی مهارت عشق ورزی به خود را افزایش دهد. قرارگیری فرزندان در چنین موقعیت هایی  عزت نفس آن‌ها را تقویت می کند و نوید مهم بودن و باارزش بودن در جمع های خانوادگی را برایشان به ارمغان می آورد. در کودکانی با اعتماد به نفس پایین‌تر، می‌توانید از جملات انگیزشی مثبت استفاده کنید. 
به گونه ای که تعدادی جمله با مضمون عشق و دوست داشتن خود را بر روی آن بنویسید.سپس از فرزند خود بخواهید در طول روز این جملات را بلند با خود تکرار کند حتی می توانید شما نیز همگام با فرزندتان این کار را انجام دهید .والدین الگوی تمام عیار رفتاری برای فرزندان هستند و این نکته را فراموش نکنید که رفتار شما بر توانایی فرزندتان در رشد عشق به خود و داشتن اعتماد‌به‌نفس تأثیر عمیقی می‌گذارید و در شکل‌دادن به شیوه‌ی تفکر آن‌ها نقش بسیار مهمی دارد. پس سعی کنید در روال زندگی‌تان عشق‌ورزیدن به خود و مراقبت از خود را تمرین کنید تا فرزندتان رفتار شما را بازتاب دهد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها