وزیر امور خارجه کشور:

سند ۲۰۳۰ را امضا نخواهیم کرد / برجام بی‌خاصیت‌تر می‌شود



وزیرامور خارجه با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ منافع ایران را تامین نخواهد کرد، گفت: سند ۲۰۳۰ در دولت سیزدهم متوقف شد و امضا نخواهیم کرد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا،‌ حسین امیرعبداللهیان، وزیرامور خارجه در نشست روز دانشجو که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد،‌ با بیان اینکه عملگرایی تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌های دیگر است، گفت: صرفا نظریه پردازی نیست و این الگو را دوست و دشمن هم اعتراف کردند و بارها گفته‌اند که به ایران و مخصوصا به رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری غبطه می خوریم،‌آنها می‌گویند ما دیدگاه‌های رهبر ایران را پیگیری می‌کنیم و می‌بینیم که این مطالب در عرصه های مختلف پیاده و عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه در موضوع فلسطین بیان افکار عمومی، جوانان و نخبگان جهان این است که گفتمان انقلاب اسلامی توام با عمل است،‌ اظهار کرد: تصمیمات در خصوص مقاومت و نحوه مدیریت جنگ برعهده محور مقاومت است و حتی بعد از سخنرانی دبیرحزب الله لبنان برخی تماس گرفتند به ما گفتند که ما انتظار داشتیم که از ایشان دستور حمله به رژیم صهیونیستی را بشنویم. اما باید تاکید کنیم که ما به گروه‌های مقاومت منطقه دستوری نمی‌دهیم و آنها بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در عملیات طوفان الاقصی اسرائیل فرو ریخت و نه فقط دستگاه های امنیتی آن،‌ بیان کرد: هفت سرویس امنیتی به طور شبانه روز و با آخرین تجهیزات در اسرائیل فعال بودند، اما حماس با این عملیات همه چیز را فروریخت. بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در همان روزهای ابتدایی که به سرزمین اشغالی رفت، گفت وقتی وارد تل‌آویو شدم شوکه شدم و تا این حد فروپاشی در اسرائیل را باور نمیکردم. آنها که ادعا می‌کنند چهارمین ارتش قدرتمند دنیا هستند هنوز در شوک عملیات حماس هستند.

 

حمله به پایگاه‌های آمریکا تصمیم مقاومت است

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه امروز تصمیم گروه‌های مقاومت منطقه این است که پایگاه‌های آمریکایی در منطقه به دلیل حمایت از اسرائیل مورد حمله قرار بگیرد،‌ اظهار کرد: عملیات طوفان الاقصی تصمیمی صد درصد فلسطینی بود و آقای هنیه به من در اولین دیدارمان پس از این عملیات از نقش و سهم سردار سلیمانی بابت تقویت مقاومت فلسطین تشکر کرد، اما اینکه آیا مقاومت فلسطین و فلسطینی‌ها به ما وابسته هستند؟ خیر.

امیرعبداللهیان ادامه داد: آمریکایی‌ها بارها پیام دادند که گروه‌های مقاومت حرف شما را گوش می‌دهند و به آنها بگویید حملات به پایگاه‌های آمریکا در منطقه را متوقف کنند، ما نیز در جواب به آنها گفتیم اینها مستقل هستند و خودشان تصمیم می‌گیرند و ما به تصمیمات آنها احترام میگذاریم و به اقدامات خود در حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: مقاومت حرف نهایی را در صحنه عملیاتی خواهد زد، ارزیابی مقاومت پس از هفت روز آتش بس این است که رژیم صهیونیستی حملات را ادامه می‌دهد؛ چرا که دستاوردی تا به امروز نداشتند،‌ رژیم صهیونیستی در ابتدای درگیری‌ها می‌خواست حماس را نابود کند، اما نتوانست. از طرفی هم مرتب تسلیحات از سوی حامیان غربی اسرائیل برای آنها ارسال می‌شد و امیدوار بودند که طی ۱۵ الی ۲۰ روز حماس را نابود کنند؛ اما باز هم شکست خورد.

به گفته وی،‌ رژیم صهیونیستی به دنبال آزادسازی اسرای خود بود؛ اما موفق نشدند، در نهایت اینها رسیدند به جایی که گفتند خانه فلان طراح عملیات طوفان الاقصی را شناسایی یا منهدم کردیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل برای ادامه جنگ و چگونگی آتش بس راهبردی ندارند،‌ اظهار کرد: گروه‌های مقاومت گفتند که تا امروز فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد نیروهای خود را درگیر جنگ کرده‌اند و خودشان را آماده چندین ماه جنگ با اسرائیل کرده‌اند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه هیچ توافقی در خصوص فلسطین بدون مشورت با ایران انجام نشده است، بیان کرد: همان آتش بس هفت روزه هم دوستان مقاومت با ما موضوع را در میان می‌گذارند ولی دستوری به آنها نمی‌دهیم. البته طرف مقابل هم برایش مهم است و هرچقدر هم که بگوییم مقاومت از ما دستور نمی‌گیرد بازهم آنها حرف خود را می‌زنند و از تاثیرگذاری ایران سخن می‌گویند. اینها به معنای نقش نداشتن ایران نیست، اما هر وقت آتش بسی باشد گروه‌های مقاومت هستند که باید تصمیم بگیرند. اسرائیل و آمریکا در این دو ماه جنایت گسترده‌ای داشتند اما، دستاوردی هرچند کوچک هم نداشتند.

 

*در انتخاب سفیر فقط وزارت امور خارجه دخیل نیست

وی در خصوص برخی گلایه‌ها از سوی دانشجویان در موضوع انتخاب برخی سفرای ایران در کشورهای مختلف، گفت: در انتخاب سفیر فقط وزارت امور خارجه دخیل نیست؛ بلکه فرآیند انتخاب شخص سفیر به عنوان نماینده عالی نظام، مراحل خاص خود را دارد.ما نمی‌توانیم فقط سفیر از وزارت امور خارجه انتخاب کنیم، جایی ممکن است کسانی را داشته باشیم که نیاز به تخصص صنعتی دارند، اما اینطور نیست که بدون هیچ جلسه آموزشی و توجیهی آنها را به کشورهای مختلف اعزام کنیم.

 

سند ۲۰۳۰ را امضا نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان گفت: یکی از اسناد ۲۰۳۰ فرهنگی است و چندین سند دیگر از حمله محیط زیست، در گذشته بدون هماهنگی سند ۲۰۳۰ فرهنگی امضا شد، اما در دولت آقای رئیسی این سند فرهنگی و آموزشی ۲۰۳۰ را امضا نکرده و نخواهیم کرد چرا که منافع ما را تامین نمی‌کند، اما اگر برنامه‌ای در خصوص محیط زیست و کاهش آلودگی هوا باشد ورود می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در افعانستان باید دولتی فراگیر حاکم باشد و تلاش‌های ما در عرصه دیپلماتیک در این راستا است،‌ اظهار کرد: ما نسبت به شناسایی وضعیت فعلی افغانستان اقدامی نکردیم و امروز ما ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران داریم. طالبان داعش نیست؛ بلکه بخشی از واقعیت امروز افغانستان است و بخشی از طالبان امروز با داعش می‌جنگند و باید تلاش کنیم برای امنیت و ثبات بیشتر این کشور همسایه.

 

*روابط سیاسی بر اساس اصول همسایگی

وی در خصوص ارتباط ایران و چین هم گفت: بازیگران متنوع در جهان که بتوانند منافع ما را در نظر بگیرند بهتر از یک قدرت یکجانبه‌گرا در جهان هست. باید دید در دل تنش ها و چالش‌ها منافع ما کجا تامین می‌شود. و در خصوص آذربایجان هم باید گفت روابط ما بر اساس رعایت اصول همسایگی است.

به گفته وی؛‌ علی رغم وجود روابط راهبردی با عراق و بیش از ۵ میلیون توریسم گردشگری و زیارتی سالانه و البته همکاری های سطح بالای دو طرف، اما هنوز نتوانستیم نسبت به لایروبی اروند رود در مرحله اجرا به توافق برسیم.

امیرعبداللهیان گفت: به طور کلی در عرصه سیاست خارجی شما هرچه رابطه را در سطح سیاسی تقویت کنید در دیگر سطوح حساسیت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 برجام بی‌خاصیت‌تر می شود

وی با بیان اینکه امروز در مسیر برجام نیستیم،‌ اظهار کرد: در برجام به دلیل اینکه خطوط قرمز ما در مقاطعی از طرف مقابل مورد قبول قرار نگرفت امروز در مسیر امضای توافق در مسیر برجام نیستیم، اما این به معنای کنار گذاشتن برجام از روی میز هم نیست و هرچه جلوتر می‌رویم برجام بی خاصیت‌تر می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها