توزیع اولین محموله وارداتی وارفارین بیماران قلبی در کشور



ماجرای کمبود داروی وارفارین یا وجود داروهایی با تاریخ انقضای محدود باعث شد تا واردات قرص وارفارین در دستور کار وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد؛ معاون برنامه ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو، از توزیع اولین محموله وارداتی وارفارین در هفته‌ی جاری درکشور خبر داد.
                    
 
به گزارش صبح ساحل،قرص وارفارین دارویی است که به عنوان رقیق‌کننده یا ضد انعقاد خون شناخته می‌شود. مصرف وارفارین فقط با تجویز پزشک متخصص مجاز است و احتیاطات دارویی خاص خودش را دارد. مصرف این دارو برای بیماران قلبی عروقی با حساسیت زیادی همراه است که همین مسئله حکم حیاتی بودنش را نشان می‌دهد.
ناصر هیراد معاون برنامه ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو در این خصوص گفت:اگرچه داروی وارفارین بیماران قلبی در بازار موجود بود اما به منظور آرامش خاطر بیماران، با هماهنگی‌های صورت گرفته محموله‌های جدید این دارو وارد کشور شده و از ابتدای هفته جاری در سراسر کشور توزیع شد.
وی افزود: میزان مناسبی از این دارو تأمین شده و محموله‌های جدید به صورت مرتب وارد کشور خواهد شد. بنابراین، بیماران نگرانی از بابت تأمین داروی خود نخواهند داشت.

دکتر هیراد معاون برنامه‌ریزی اداره‌کل داروی سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به واردات ماده اولیه داروی متی‌مازول، از تولید این دارو در کشور خبر داد.

کمبود این دارو به دلیل مشکل شرکت‌های تولید کننده در واردات مواد اولیه بوده است که این مشکل در حال رفع شدن است.

این مسئول همچنین عنوان کرد: در ماه گذشته یک محموله از این دارو وارد و توزیع شده است.

ماجرای کمبود وارفارین کمیاب 

محمدطاهری، کارشناس حوزه دارو به خبرآنلاین می‌گوید: «قرص سولفاسالازین، آمپول متوتروکسات، قرص متی مازول، آمپول وین بلاستین و قرص وارفارین در داروخانه‌های کشور موجود نیست. این موارد جز داروهای روتین هستند. یعنی بیمار باید طبق یک برنامه‌ی مشخص آن‌ها را مصرف کند. مشکلات کمبود دارو سلامتی بیماران را به خطر می‌اندازد.»

واردات دوفوریتی وزارت بهداشت

طاهری، کارشناس حوزه دارو به واردات فوری از طریق سازمان غذا و دارو اشاره می‌کند: «سازمان غذا و دارو بعد از گذشت مدتی از کمبود دارو به فکر واردات دوفوریتی می‌افتد. وارداتی که عموما از کشورهای هند و ترکیه انجام می‌شود. متاسفانه ما شاهدیم که این اقلام کیفیت مورد انتظار را نداشته یا دچار مشکلات خاصی بودند که ریکال شدند.»

ریکال دارو یعنی یک محصول دارویی در چرخه توزیع به دلالیل مختلف از جمله حساسیت نگه داری محصول دچار ایراد شده و در نتیجه این دارو پیش از اینکه به دست مصرف کننده برسد، از بازار دارویی خارج می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها