چند پیشنهاد برای کاهش درد قاعدگی

خوراکی‌های التیام‌بخش


نویسنده: بهاره جلالوند

بسیاری از خانم‌ها با نزدیک شدن به دوره قاعدگی، تغییرات زیادی را احساس می‌کنند این تغییرات ممکن است به قدری شدید باشند که منجر به اختلال در فعالیت‌های روزانه شوند. درد، یکی از این تغییرات است که با شروع قاعدگی بسیاری از خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. شدت درد در هر فرد می‌تواند متفاوت با دیگری باشد. با تمام این‌ها هیچ خانمی دوست ندارد دچار درد شود و بسیاری از خانم‌ها به دنبال راهی برای خلاص شدن از درد قاعدگی می‌گردند. رعایت برخی نکات و استفاده از خوراکی‌هایی که به لحاظ علمی خاصیت ضد درد آن‌ها برای این دوره به اثبات رسیده، به کاهش درد قاعدگی کمک خواهد کرد.

  

در بدن چه می‌گذرد؟

 نوعی ماده شیمیایی به نام پروستاگلاندین در بدن وجود دارد که در زمان قاعدگی می‌تواند برای برخی خانم‌ها حسابی دردسرساز شود و انقباض‌های رحمی را ایجاد کند که دردناک هستند. میزان انقباض‌ها با میزان افزایش پروستاگلاندین ارتباط مستقیم دارد یعنی هر چه میزان پروستاگلاندین بیشتر شود، گرفتگی نیز شدیدتر است. البته عوامل دیگری نیز در میزان شدت درد ناشی از قاعدگی نقش دارند. دردهای شدید قاعدگی پیش از هر چیز باید توسط پزشک متخصص زنان مورد بررسی قرار بگیرند تا مشخص شود این دردها ناشی از بیماری یا مشکل خاصی در بدن نباشند. پس از اطمینان در رابطه با سلامت بدن، می‌توان با به کارگیری برخی روش‌ها و استفاده از برخی خوارکی‌ها، به کنترل درد کمک کرد. البته باید در نظر داشت که برای مصرف گیاهانی که خاصیت دارویی دارند، بهتر است با پزشک مشورت شود. اهمیت این مسئله برای آن دسته از افرادی که دارو مصرف می‌کنند و به بیماری خاصی مبتلا هستند، بسیار بیشتر است.

  

زندگی از نوع سالم

همه به خوبی می‌دانند که داشتن یک سبک زندگی سالم می‌تواند در کاهش ابتلا به انواع بیماری‌ها نقش داشته باشد. این مسئله در رابطه با کاهش دردهای قاعدگی نیز نقش دارد و هر چه یک خانم سبک زندگی سالم‌تری را دنبال کند، به درد کمتری دچار خواهد شد. برای این منظور خانم‌ها تا جای ممکن از مصرف غذاهای فرآوری شده و دارای نگهدارنده باید بپرهیزند ضمن اینکه غذاهای سالم و طبیعی را جایگزین آن کنند. داشتن خواب کافی، مدیریت استرس و فعالیت بدنی به میزان کافی می‎‌تواند در کاهش درد دوران قاعدگی موثر باشد. البته خانم‌ها موارد یاد شده را باید در طول ماه رعایت کنند تا موثر واقع شود و محدود کردن سبک زندگی سالم به دوران قاعدگی کافی نیست.

  

بابونه گیاه چندکاره

بابونه یکی از گیاهانی است که خواص زیادی برای آن عنوان می‌شود. برخی از افراد از این گیاه به عنوان دم‌نوش استفاده می‌کنند و از خواص بسیار آن بهره می‌برند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که دم‌نوش بابونه حاوی ترکیبات ضد التهابی است و می‌تواند در کاهش درد موثر باشد. البته به شرطی که شروع مصرف آن به چند روز قبل از قاعدگی موکول شود.

  

کمک گرفتن از زنجبیل

نتایج یک مطالعه که در سال 2019 منتشر شد نشان می‌داد که زنجبیل می‌تواند شدت گرفتگی و درد قاعدگی را کاهش بدهد. زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی قوی است. علاوه بر این، به تسکین معده کمک می‌کند و علائمی چون حالت تهوع را که در سندرم پیش از قاعدگی (PMS) در برخی خانم‌ها ایجاد می‌شود، ممکن است برطرف کند. زنجبیل را می‌توان به شکل ادویه در غذا یا به صورت دم‌نوش (برش‌های کوچک در آب جوش) استفاده کرد.

  

سبزیجات چلیپایی

برخی سبزیجات با عنوان چلیپایی شناخته می‌شوند برای مثال، کلم بروکلی و کلم بروکسل در این گروه قرار می‌گیرند. کلم بروکسل و کلم بروکلی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی هستند. گنجاندن این سبزیجات در برنامه غذایی می‌تواند به بهبود وضعیت خانم‌ها در دوران قاعدگی کمک کند و تا حدودی از قاعدگی دردناک جلوگیری خواهد کرد.

  

خوراکی‌های در دسترس

استفاده از ماست پروبیوتیک می‌تواند مانع از بروز دردهای ناشی از قاعدگی شود در نتیجه مصرف آن در برنامه غذایی می‌تواند مفید باشد. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهد مصرف غذاهایی که حاوی امگا 3 هستند نیز می‌تواند در کاهش درد ناشی از قاعدگی موثر باشد. برای این منظور استفاده مداوم از ماهی به ویژه ماهی سالمون، توصیه می‌شود.

  

سراغ سبزی‌های مفید بروید

سبزی‌هایی که برگ سبز دارند در کاهش دردهای ناشی از قاعدگی موثر هستند. سبزی‌ها به دلیل داشتن فیبر به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک می‌کنند. اسفناج یکی از سبزی‌های مفیدی است که به کاهش دردهای ناشی از قاعدگی کمک می‌کند، این سبزی سرشار از ترکیبات ضدالتهابی است و فیبر، منگنز و ویتامین ایی (E) نیز دارد.

  

کمک نعناعی!

نعناع یکی دیگر از این سبزی‌ها به حساب می‌آید. نعناع به دلیل داشتن ماده موثره منتول، به تسکین درد کمک می‌کند. مطالعه‌ای در سال 2016 در مجله تحقیقات پرستاری و مامایی ایران منتشر شد که نشان می‌داد مدت و شدت درد قاعدگی با مصرف نعناع کاهش پیدا می‌کرد. دسترسی به نعناع آسان است به همین دلیل می‌توان از آن برای کاهش دردهای ناشی از قاعدگی کمک گرفت.

  

خوراکی‌های آجیلی

آجیل‌ها یا به عبارتی مغزها، منبع سالمی از مواد معدنی و چربی‌های غیر اشباع هستند. برای مثال، گردو یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا 3 است که خاصیت ضد التهابی دارد و به کاهش تولید پروستاگلاندین کمک می‌کند که در نتیجه مصرف آن، دردها و گرفتگی‌های ناشی از قاعدگی هم کاهش پیدا خواهد کرد. بادام و بادام هندی نیز دو آجیل مفید برای کاهش درد قاعدگی محسوب می‌شوند چون سرشار از منیزیم هستند. دانه‌های کدو تنبل (تخمه کدو) هم به دلیل منیزیم بالا به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کند.

  

زرد مثل زردچوبه

زردچوبه دارای ترکیبی به نام کورکومین است که خاصیت ضد التهابی دارد. علاوه بر این به کنترل درد و تعدیل هورمون نیز کمک می‌کند. نتیجه یک مطالعه که در سال 2020 منتشر شد نشان می‌دهد که زردچوبه می‌تواند برخی از علل اصلی درد قاعدگی را تا حدودی کنترل کند. کورکومین زردچوبه خاصیت آنتی‌اکسیدان قوی نیز دارد.

  

مصرف مکمل خوب یا بد؟

ویتامین ایی (E) می‌تواند میزان پروستاگلاندین را کاهش دهد. همچنین سطح پایین منگنز در بدن، با درد شدید در دوران قاعدگی مرتبط است. با توجه به موارد یاد شده، باید به مصرف غذاها و خوراکی‌هایی که حاوی ویتامین ایی (E) و منگنز هستند، توجه کافی داشت.  استفاده از مکمل‌ها باید تنها در شرایطی که پزشک یا متخصص تغذیه صلاح بداند انجام شود و تامین مواد ضروری بدن از طریق منابع غذایی طبیعی در اولویت است.

 

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها