شکوفایی ورزش هرمزگان در قاب فولاد


نویسنده: صبح ساحل

امروزه ورزش و تفریحات سالم در بیشتر كشورهای جهان به مثابه یک صنعت مهم و عامل اثرگذار در رشد اقتصادی و پویایی جوامع مورد توجه بوده و در كنار آن یكی از مهمترین شاخص‌های اقتصادی و سرمایه پایه سلامت نیز به شمار می‌رود.
توسعه و گسترش ورزش همگانی نقش مهمی در ارتقاء شور و نشاط و بالا بردن امید به زندگی دارد اما نمی‌تواند ایجاد انگیزه در جوانان و نوجوانان داشته باشد چرا كه آنچه این قشر از جامعه را از انواع آسیب‌های اجتماعی مصون می‌دارد توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی است که نقش مهمی در اشتغال‌زایی جوانان این مرز و بوم هم ایفا می‌کند. توسعه و گسترش ورزش حرفه‌ای و قهرمانی در جامعه نیازمند حمایت‌های همه جانبه مسئولان امر است و بدون حمایت و پشتیبانی، این ورزش نه تنها رشدی نمی‌كند بلكه همه‌ی استعداد‌ها نیز در آغاز راه ناكام مانده و در نطفه خفه می‌شوند. امروزه اقشار مختلف مردم ایران به خصوص جوانان و نوجوانان توسعه ورزش قهرمانی را یكی از وظایف اصلی دولت‌ها می‌دانند در صورتی كه در هیچ كجای دنیا دولت‌ها حمایت مادی از هیچ رشته ورزشی انجام نمی‌دهند و این امر را به بخش خصوصی می‌سپارند.تیم گردانی در ایران از رویه فوق به دور است و آحاد جامعه انتظار دارند كه دولت در همه رشته‌های ورزشی سرمایه‌گذاری كند و از نقش شركت‌های صنعتی كه در نزدیكی آن‌ها فعالیت می‌كنند، غافل هستند. حمایت از ورزش علاوه بر این كه موجب توسعه، نشاط و شادابی می‌شود، ابزار تبلیغاتی قدرتمندی برای صنایع به شمار می‌رود كه پرداختن به این اصل مهم موجب پیوند اقتصاد، صنایع و ورزش می‌شود.
توپ فوتبال برای اولین بار در ایران در جنوب کشور به زمین خورد(بوشهر در سال ۱۲۸۷) هنگاهی که انگلیسی‌ها برای دستیابی به ذخایر نفتی کشورمان به ایران آمدند فوتبال را به خود ایران آوردند. البته اولین زمین فوتبال در ایران در شهر مسجد سلیمان، مهد نفت ایران(باز هم در جنوب )تاسیس گردید. در ورزش ایران از همان اول نفت و فوتبال دوشادوش هم حرکت کردند و در واقع دو یار همنشین شدند. فوتبال خیلی زود در کشور به علت هیجانات فوق العاده‌ای که داشت در میان افشار مختلف جامعه خصوصا جوانان و نوجوانان جا باز کرد و قلب‌ها را تسخیر نمود و خیلی سریع همه‌ی کوچه پس کوچه‌های شهرها و روستاهای کشور را درنوردید. در شهرهای مختلف تیم‌های محله‌ای و به تدریج باشگاهی تاسیس گردیدند و بعد از مدتی لیگ‌های فوتبال در سطح کشور میزبان تیم‌های مختلف شهرستانی شدند. با توجه به محبوبیت فوتبال در جامعه و اینکه دیگر یک ورزش صرف نبود و وارد مقوله فرهنگی و اجتماعی شده بود بسیاری از صنایع از جمله نفت، فولاد، مس و آلومینیوم برای حمایت از فوتبال کشور اقدام به باشگاه‌داری حرفه‌ای کردند و عملکرد موفقی نیز داشتند و تیم‌های بزرگی را در سطح لیگ‌های برتر و آزادگان روانه میدان‌های رقابت نمودند و طی سالیان متمادی نتایج خوب و قابل قبولی نیز کسب کردند. در هرمزگان نیز شهرداری بندرعباس و سپس شرکت آلومینیوم پا در این میدان گذاشتند و توانستند تیم‌های خوبی را روانه میدان‌های رقابت کشوری چه در لیگ برتر و چه در دسته‌های پایبن تر کنند.فرهنگ حمایت صنایع از ورزش در هرمزگان تا چندین سال پیش بسیار ضعیف بود در صورتی كه صنایع به واسطه فعالیت اقتصادی و ایجاد آلایندگی در نقاط مختلف استان وظیفه اجتماعی بر عهده دارند و باید بدون درخواست مردم و یا مسئولان،خود جوش از ورزش همگانی و حرفه‌ای حمایت كنند.
طی دو سه سال اخیر خوشبختانه شرکت فولاد هرمزگان از زمان حضور مهندس معروفخانی به‌عنوان مدیر عامل و حمایت‌های هیات مدیره و همراهی معاون و مدیر این حوزه با نگاه مثبت به ورزش هرمزگان و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی که این شرکت در قبال جامعه هرمزگان برای خود قائل است به صورت علمی و آکادمیک و پایه‌ای وارد گود شده و توانسته است ورزش هرمزگان را طی مدت کوتاهی متحول نماید به طوری که تیم‌های زیادی را در رشته‌های مختلف ورزشی وارد میدان‌های مختلف استانی و کشوری نماید و در لیگ‌های برتر و پایین‌تر اقدام به تیم‌داری کرده است. فولاد به‌غیر از فعالیت در بخش ورزش کارگری که وظیفه ذاتی هر سازمان، صنعت و اداره‌ای هست بار اصلی ورزش هرمزگان را بر دوش کشیده و بیش از نهصد نفر ورزشکار در قالب سی و هفت تیم به طور حرفه‌ای زیر نظر مربیان مجرب و کارکشته برای آقایان و بانوان در رشته‌های مختلف ورزشی (فوتبال،فوتسال،فوتبال ساحلی، والیبال، والیبال ساحلی، والیبال نشسته، دو و میدانی، بسکتبال، بسکتبال با ویلچر، هندبال، تکواندو، قایقرانی، ووشو و تیراندازی) فعالیت می‌کنند و حتی با کسب مقام های برتر کشوری و آسیایی برای هرمزگان و هرمزگانی‌ها افتخار آفرینی کرده‌اند.
یکی از کارهای بسیار مهم و اصولی که فولاد هرمزگان به آن همت گماشته است استعدادیابی در رشته‌های مختلف ورزشی در سراسر استان پهناور هرمزگان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مربیان رشته‌ها و پایه‌های مختلف ورزشی است. فولاد هرمزگان با عقد تفاهم‌نامه‌هایی با باشگاه‌های فعال استان در مرکز و نیز شهرستان‌های استان، اقدام به شناسایی و جذب و پرورش استعدادهای ورزشی استان در رشته‌های مختلف نموده که این اقدام گامی بسیار بزرگ و اساسی در ورزش استان می‌باشد و قطعا شاهد تحول بزرگی در برخی رشته های ورزشی به‌ویژه فوتبال در آینده‌ی نزدیک در استان خواهیم بود و به زودی هرمزگان پر استعداد با همت مردان فولادی و جوانان جویای نامش در کشور خواهد درخشید. از کارهای مهم و گام‌های بلند دیگری که فولاد هرمزگان برای ورزش استان برداشته است درخواست زمین برای احداث مرکز سلامت و مجموعه پایه و سالن چند منظوره است که تاثیر بسزایی در رشد استعدادها و پتانسیل های ورزشی استان خواهد داشت و سکوی پرتاب ورزش استان به مراتب عالی کشوری خواهد بود.یقینا با این روند و رویه مبارکی که فولاد در پیش گرفته به زودی شاهد احداث استادیوم ورزشی استاندارد و اختصاصی این شرکت در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم بود.
حمایت همه جانبه فولاد هرمزگان از ورزش استان ستودنی است و باید دست مسئولین فولاد را به گرمی فشرد و به همت بلند آن‌ها هزاران بار آفرین گفت. اقدام فولاد هرمزگان در حمایت از ورزش هرمزگان و ورزشکاران آن می تواند الگو و اسوه‌ی زیبا و حسنه برای سایر صنایع و بخش‌های اقتصادی استان باشد و بدین وسیله موجب شکوفایی و به بار نشستن پتانسیل‌ها و استعدادهای بالقوه هرمزگان در زمینه‌های ورزشی و فرهنگی شوند هر چند خوشبختانه شرکت پالایش نفت ‌بندرعباس نیز وارد عرصه تیم داری و حمایت از ورزش استان شده است و چنانچه همه‌ی صنایع استان وارد گود ورزش شوند زمانی نخواهد گذشت که ورزش هرمزگان نیز در عرصه کشوری و بین‌المللی خواهد درخشید. فولاد هرمزگان بیش از ۹۰۰ ورزشکار حرفه‌ای را در قالب ۳۷ تیم و ۱۴ رشته‌ی ورزشی ساماندهی کرده است.
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها