کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها با کاشت میوه‌های گرمسیری زیر سایبان

باغداری ارزان به ‌روش «نت هاوس»



مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: کشت محصولات گرمسیری در زیر سایبان (نت هاوس) با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های کشت در هرمزگان  اجرایی می‌شود. محمدرضا شیخ‌زاده افزود: باتوجه به شرایط اقلیمی، آب و هوای منطقه استان هرمزگان طرح  سایبان به نام نت ‌هاوس در دستور کار قرارگرفته است، سالانه دولت برای واردات محصولات گرمسیری مقدار زیادی ارز هزینه می‌کند که توسعه میوه‌های گرمسیری  برای جلوگیری از خروج ارز و همچنین تولید و اشتغال  کاربردی و قابل اجرا می‌باشد. وی با اشاره به‌صرفه جویی در هزینه افزود: هزینه احداث یک هکتار گلخانه با سازه‌های تجاری و با پوشش پلاستیک مابین  8 تا 10 میلیارد تومان است که طرح نت‌هاوس  این هزینه‌ها را تا دو میلیارد تومان کاهش می‌دهد. شیخ‌زاده تصریح کرد: بسیاری از محصولات گرمسیری مانند موز و انبه به کشور وارد و باعث خروج ارز از کشور می‌شود، این محصولات در محیط کنترل‌شده گلخانه‌ها به تولید می‌رسد. وی اظهار داشت: نت هاوس‌ها برای  جلوگیری از آسیب‌ها و صدمات احتمالی ابداع‌شده‌ است به این وسیله می‌توان باغ‌های معمولی را به باغ‌های سرپوشیده تبدیل کرد تا بسیاری از خسارات دفع شود.

  

 افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ها

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ها در استان خبر داد و گفت:  قبل از دولت سیزدهم سطح زیر کشت گلخانه‌ها 500 هکتار بود که از  ابتدای دولت سیزدهم  تاکنون این رقم به  926 هکتار رسیده است و در این بازه زمانی  426 هکتار به سطح زیر کشت استان افزوده شد. شیخ‌زاده از  پرداخت تسهیلات اصلاح و نوسازی نخیلات و میوه‌های گرمسیری در 420 هکتار سخن گفت و یادآور شد: سال گذشته به  900هکتار باغات تسهیلات پرداخت‌شده است. وی مجموع تسهیلات اختصاص ‌یافته  دولتی و بانکی در سال جاری به سطح زیر کشت باغات  72 میلیارد تومان دانست.  وی سطح زیر کشت باغ‌های استان را ۸۰ هزار هکتار با 850 تن تولید عنوان کرد که  38 هزار هکتار آن نخیلات، 35هزار هکتار مرکبات و 2 هزار هکتار میوه‌های گرمسیری شامل انبه ،کنار چیکو و موزاست. شیخ‌زاده سطح زیر کشت گلخانه‌ها را 926 هکتار اعلام کرد.
  

راه‌اندازی 3600 هکتاری نخیلات مجول

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: در حال حاضر استان هرمزگان با توجه به آب‌وهوای منطقه در بحث کاشت وتوسعه  نخیلات جز استان‌های اول کشور محسوب می‌شود. شیخ‌زاده ادامه داد: خرما به‌عنوان غذای بحران و استراتژیک معروف است و کشت نخل در خیلی از کشورها در حال افزایش است  و کاشت ،توسعه باغات نخیلات و بهسازی و نوسازی با تسهیلات ارزان‌قیمت در دستور کار جهاد کشاورزی استان هرمزگان بوده است.  وی ادامه داد: مقرر است 3600 هکتار نخیلات مجول در شهرستان بشاگرد کاشته شود و به بهره‌برداری برسد که در فاز اول ۱۰۰۰هکتار در حال کاشت است .

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها