خیانت در پشت چهره‌ی خودشیفتگی


نویسنده: محیا تکنده

هفته‌ی قبل در اولین قسمت یادداشتی که به ارتباط نشانگان تاریک شخصیت و احتمال خیانت اختصاص داده شده بود، درباره‌ی ماکیاولیسم و رویه‌ی افرادی که چنین صفتی داشتند صحبت شد. در این یادداشت به صفت تاریک دیگری به نام خودشیفتگی پرداخته می‌شود، که وجودش در شما یا طرف مقابل احتمال بروز خیانت، جدایی و تخریب ارتباط را چند برابر می‌کند.
همانطور که قبلا گفته شد، صفات تاریک شخصیتی، نه آنقدر غلیظ و شدید هستند که بتوان از آن‌ها به عنوان اختلال شخصیتی که نیازمند درمان است یاد کرد و نه آنقدر بی‌آزار و کم‌رنگ‌اند که بتوان آن‌ها را نادیده گرفت. خودشیفتگی با علائم رفتاری واضح و مشخصی نمایان می‌شود و واضح‌ترین آن، احساس حق به جانب بودن همیشگی است. اگر با کسی که این صفت شخصیتی را کم و بیش در خود دارد ارتباط داشته باشید، به خوبی درک می‌کنید که بحث کردن با این افراد تقریبا غیرممکن است، چرا که آن‌ها هرگز حاضر نیستند دیدگاه‌های مخالف را شنیده یا حتی به آن فکر کنند، در واقع تنها خود اوست که محق صحبت و ابراز عقیده است و دیگران صرفا در مقام یادگیری از نظرات وی هستند.
این افراد احتمالا تلاش وافری برای ایجاد احساس وابستگی و نیاز در شریک عاطفی خود انجام می‌دهند. در ظاهر آن‌ها در تلاش برای محبت کردن، حفظ رابطه‌ی عاطفی و حمایت از طرف مقابل هستند، اما اگر بیشتر دقت کنید این رفتارها آنقدر شدید است که استقلال، خودمختاری و هویت طرف مقابل را به حاشیه می‌راند. برای مثال ممکن است چنین افرادی علاقه‌یی بسیار به تامین معاش دیگری و انجام کار‌های شخصی او نشان دهند و احساس امنیت، وابستگی و نیاز را در شریک عاطفی خود ایجاد کنند. اما این روند تنها تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که فرد دارای خودشیفتگی احساس رضایت و ارضا نیاز را داشته باشد و بعد از آن حمایت‌ها کاملا قطع می‌شود و طرف مقابل در حالتی از ابهام و گیجی، بدون دریافت هیچ‌ توضیحی رها می‌شود.
مهم‌ترین ویژگی این افراد که احتمال خیانت را به شدت بالا می‌برد، عدم وجود احساس گناه، شرم، عذاب وجدان و مسئولیت اجتماعی است. اطرافیان برای اینان تنها وسیله‌یی برای بالا رفتن، ارضا نیاز و به طور کلی ابزاری در جهت خواسته‌ها هستند، بنابراین چندان سخت به نظر نمی‌رسد که بخواهند ابژه‌ی میل خود را بدون دلیل و خیلی سریع تغییر دهند. آن‌ها انتظار دارند که شما مانند شریک زندگی خود با آن‌ها رفتار کنید تا بتوانند احساس تایید، صمیمیت و محبت را دریافت کنند، اما خود را به هیچ عنوان متعهد به رابطه‌ی عاطفی با شما ندیده و از هر موقعیت بهتر و مناسب‌تری استقبال می‌کنند.
نشانگان وجه‌ی تاریک خودشیفتگی، شامل ابعاد گسترده‌یی مانند تحقیر مداوم اطرافیان، زورگویی، واکنش بسیار شدید در مقابل انتقادات، تضعیف روحیه‌ی دیگران، سلب اعتماد به نفس آن‌ها و ناتوان بودن در همدلی با دیگران می‌باشد. تمام این نگرش‌ها و رفتارها می‌تواند تا مدت‌ها پنهان مانده و خود را در لفافه‌یی از مهر، اعتماد به نفس و قوی بودن مخفی کنند. اما به هر حال رگه‌های واضحی ازاین صفت از همان ابتدا قابل درک است و فهم ان‌ها تا حد زیادی به صداقت شما با خودتان و استفاده از منطق و آگاهی بستگی دارد.
  بسیاری از او اوقات این نیمه‌ی تاریک شخصیتی اشتباها در ظاهر به عنوان مقبولیت، اعتماد به نفس بالا و عزت نفس مناسب در نظر گرفته می‌شود، اما رفتارها و نگرش‌های چنین افرادی تنها ناشی از عزت نفس بسیار مخدوش، نیاز به تایید مداوم دیگران و احساس خاری و حقارت تشدید شده‌است. تمام ویژگی‌های گفته شده، می‌تواند احتمال خیانت و روابط خارج از عرف را افزایش دهد، بنابراین اگر در ارتباط عاطفی با چنین افرادی قرار گرفتید، اکیدا برای تغییر آن‌ها تلاش نکنید. در مقابل سعی کنید ارتباط خود را با آنان محدود کرده و ثبات قدم خود را حفظ کنید. وادادن در مقابل این افراد باعث تخریب سلامت روان و آسیب‌های فراوانی خواهد شد، اگر ارتباط شما جدی است، بهتر است از یک متخصص یا زوج‌درمانگر کمک بگیرید.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها