نقش و عملکرد شرکت سپنتا مهام ایرانیان

در خصوص ساماندهی مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه استان هرمزگان



در سالهای اخیر موقعیت راهبردی استان هرمزگان و ظرفیت های صنعتی شدن آن مورد توجه دولتمردان و سیاست گزاران کشور قرار گرفته است. به همین دلیل روند صنعتی شدن استان هرمزگان نیز با سرعت بیشتری در حال وقوع است. هم اکنون تعداد 790 واحد صنعتی فعال استان و حداقل 15 شهرک صنعتی فعال بخش عمده ای از فعالیت های صنعتی و اقتصادی استان را شامل می شود. بر اساس اعلام سازمان های متولی، تولید ماهانه پسماند در واحد های صنعتی 900000  تن برآورد شده است. 
 از طرف دیگر تجربیات جهانی نشان داده است که چنانچه همراستا با توسعه بخش های صنعتی به مباحث محیط زیستی نظیر تولید پسماندهای صنعتی و خطرناک توجه مبسوط نگردد نه تنها به سلامتی عمومی و بهداشت و محیط زیست آسیب وارد می شود بلکه فعالیت واحد های صنعتی را نیز با تهدید های جدی روبرو خواهد ساخت. بر همین اساس مدیریت پسماندهای صنعتی با شیوه های علمی و فنی و تبدیل آن به مواد با مخاطرات کمتر یک ضرورت تلقی می گردد. اهمیت موضوع زمانی بهتر بیان می شود که بدانیم تنها با رها سازی یک لیتر ضایعات نفتی تا یک میلیون لیتر آب آلوده می شود. هر لامپ کم مصرف فلورسنت  حاوی ۵ تا ۲۵ میلی‌گرم جیوه می باشد. هر لامپ می‌تواند به طور متوسط  تا 15 هزار لیتر آب شرب را آلوده کند. این موضوع به این معنی است که حتی مقدار کمی پسماند و یا سایر آلاینده های معدنی می تواند به طور قابل توجهی به منابع آب و خاک استان آسیب برساند.
 با آلودگی آب و خاک، محصولات شیلاتی و محصولات کشاورزی به پسماندهای سمی آلوده خواهند شد. بسیاری از عناصر سمی نظیر سرب و جیوه به صورت مستقیم بر سیستم عصبی بدن اثر گذار است و متاسفانه یکی از عوامل افزایش بیماری های خاص و از همه مهمتر، افزایش پرخاشگری های افراد در خانواده و جامعه، مصرف مواد غذایی  آلوده به این عناصر می باشد. با ذکر این مقدمه به شرح مختصری از رسالت، اهداف، عملکرد و چشم انداز برنامه های توسعه شرکت سپمنا مهام ایرانیان، تنها مرکز مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی استان هرمزگان می پردازیم.
 شرکت سپنتا مهام ایرانیان از سال 1398و دقیقا در شرایطی که پسماندهای صنعتی در حاشیه دریا، حاشیه رودخانه ها و اطراف شهرک های صنعتی، تخلیه و یا به آتش کشیده میشد با افتخار مسئولیت مـدیریت پسـماندهای صـنعتی و ویـژه در استان هرمزگان را بر عهده گرفت. در این راستا، کـادری متشـکل از نخبگـان و متخصصان مجرب در دانشگاه های برتر کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه پلی تکنیک ایران، دانشگاه علم و صنعت ایران و همچنین پژوهشکده هایی نظیر پژوهشکده پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشکده مواد و انرژی در حوزه های مهندسی محیط زیست و پسماند، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسـی مکانیک، مهندسی منابع طبیعی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی آب و... در کنار هم جمع آمدند تا با تکیه بر تجـارب اجرایی پروژه های ملی و فرا ملی و طی برنامه ریزی دقیق، بزرگترین مرکز مدیریت پسماندهای صنعتی و خطرناک جنوب کشور را در استان هرمزگان تاسیس و اجرا نمایند. 
 شرکت سپنتا مهام ایرانیان با بهره گیری از تجارب متخصصان خود بالغ بر 180هزار متـر مکعـب لنـدفیل بهداشـتی- مهندسی را به منظور تامین نیاز های استانی بخش صنعتی کشور از جمله پالایشگاه ها، صنایع فولاد، مس، سرب،روی و آلومنیوم، صنعت کشتی‌سازی و تعمیرات کشتی، صنعت استخراج و فرآوری سنگ آهن، شیلات، ایجاد نموده است. در طراحی این لندفیلها، کلیه الزامات قانونی و فنی سازمان حفاظت محیط زیست از جمله قانون هوای پاک، قانون حفاظت خاک، قانون مدیریت پسماندها را در نظر گرفته شده و در ساخت و اجرای آن از بهترین ژئـو ممبرانPE، لایه گـذاری رسـی فشـرده،)CCLژئـو تکسـتایل)، سیسـتم جمـع آوری و استخراج شیرابه، استحصال گاز و... از مهمترین اقدامات و شاخص هایی است که در طراحی و اجرای این لنـدفیل ها در نظر گرفته شده است. 
 شرکت سپنتا مهام ایرانیان، تجهیزات و تأسیسات مختلفی را در سایت مدیریت پسماند صـنعتی و ویـژه طراحی، اجرا و مستقر نموده اسـت؛ از جملـه این زیرساختها می توان به پوندهای تبخیری، مرکز تخصصی مـدیریت پسـماندهای الکتریکی و الکترونیکی، مدیریت پسماندهای دارویی، امکانات تثبیت و جامد سازی پسماندهای  صنایع مس، روی، سرب در مکانی که بر اساس مطالعات راهبردی GIS تعیین و پس از انجام مطالعات EIA و تدوین EMP مشخص گردیده است، اشاره نمود.
 شرکت سپنتا مهام ایرانیان در این رویکرد استانی و با تکیه به نیرو های بومی شرایط همکاری و اشتغال حداقل بیست نفر و با چشم انداز 150 نفر اشتغال را فراهم نموده است. نیرو های کارآمدی که با عزم استانی تلاش خواهند نمود تا در راستای اعتلای بهداشت و محیط زیست استان و با ارایه خدمات تخصصی در حفاظت از محیط زیست اهتمام نمایند. خوشبختانه ایجاد فرصت های اشتغال در این بخش بدون نیاز به منابع مالی دولتی و صرفا با اجرای قوانین مربوطه، تحقق یافته و توسعه خواهد یافت. 
 شرکت سپنتا مهام ایرانیان تامین نیاز بخش های صنعتی استان به خدمات مدیریت پسماندهای خطرناک و جلوگیری از پراکندگی پسماند در محیط زیست و تامین سلامت و بهداشت عمومی را به عنوان بزرگترین هدف خود تعریف نموده است. خوشبختانه با حمایت های قانونی انجام شده در سالهای اخیر در حالی که بسیاری از استانهای کشور هیچگونه امکاناتی در زمینه مدیریت پسماند صنعتی ندارند، به اذعان سازمان حفاظت محیط زیست کشور، استان هرمزگان با تاسیس و راه اندازی مرکز مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه استان هرمزگان تحت مدیریت شرکت سپنتا مهام ایرانیان در فهرست 5 استان پیشرو در بخش خدمات پسماند صنعتی قرار گرفته است. 
شرکت سپنتا مهام ایرانیان تنها در صورتی قادر به ادامه فعالیت خواهد بود که دستگاه های نظارتی با قانون گریزان و مراکز آلاینده و مفسدین فی الارض  برخورد جدی و سختگیرانه ای را اتخاذ نموده و با اجرای برنامه های جامع و فراگیر، با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط، با لحاظ نمودن جنبه های پایشی و نظارتی زمینه هدایت تولید کنندگان پسماند های خطرناک به مراکز دفع اصولی پسماندها را فراهم نموده و در اجرای قانون تعلل ننمایند. 
شرکت سپنتا مهام ایرانیان با اعتقاد به نقش بی بدیل سازمان های مردم نهاد و تاثیر عملکرد تسهیلگران فعال در حوزه محیط زیست، نسبت به ایجاد مرکز فرهنگی تخصصی پسماند در خانه محیط زیست اقدام نموده است. هدف از تاسیس این مرکز فرهنگی اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی برای اقشار مختلف مردم در حوزه مدیریت پسماند و آشنایی عموم مردم با تهدید ها و فرصت های پسماند استان می باشد. بدون تردید مطالبات به حق مردم فهیم استان هرمزگان در بخش بهداشت و حفظ محیط زیست و افزایش مطالبات آنها از مسئولین دلسوز استان، در گروه دانایی و آگاهی آنها از مخاطرات و تنگناهای محیط زیستی و حقوق شهروندی و قانون مداری در این بخش خواهد بود.
شرکت سپنتا مهام ایرانیان با اعتقاد به لزوم کاهش تولید پسماند در واحد های صنعتی، گروه تخصصی مشاورین خود را جهت ارایه خدمات مشاوره به کلیه واحد های صنعتی و خدماتی و معدنی با معرفی فناوری های نوین و روش های مدیریتی کارامد در تولید کمتر پسماند، به جامعه صنعتی استان معرفی نموده است. ما اذعان داریم کلیه تلاشهای انجام شده در راستای کاهش تولید پسماند می تواند در افزایش بهره وری و ارزش افزوده بیشتر در بخش صنعت استان تاثیر گذار بوده و استان هرمزگان را در تحقق اقتصاد مقاومتی یاری نماید. 
 شرکت سپنتا مهام ایرانیان برنامه های توسعه خدمات خود را در دستور کار قرار داده و تلاش می نماید با بهره گیری از فناوری های نوآمد و دانش بنیان، زمینه های رشد صنعت بازیافت را فراهم نماید. در همین راستا پیشنهاد تاسیس اولین مرکز هماهنگی دانش، صنعت و بازار در حوزه مدیریت پسماندهای صنعتی و شهری، روستایی، صنعتی، شیلاتی، حمل و نقل دریایی،کشاورزی در استانهای ساحلی (خلیج فارس و دریای عمان) را به سازمان های ذیربط ارایه نموده است. 
 شرکت سپنتا مهام ایرانیان در برنامه های کوتاه مدت توسعه خدمات خود در نظر دارد با استفاده از تجهیزاتی نظیر سانتریفیوژ ها (دکانتر سری Lw تجهیزات مکانیکی) برای جداسازی مداوم مواد در سیستم تعلیق با اختلاف چگالی، بر اساس اصل ته نشینی گریز از مرکز، تجهیزات پاکسازی خاک های آلوده به نفت به روش ترمودایجستر، استحصال انرژی و زباله سوزی به توسعه خدمات خود اهتمام نموده و با ایجاد مرکز اقدام اضطراری حوادث محیط زیستی نسبت به رفع نیاز های صنعت نفت در مواقع بروز حوادث قدم بردارد.   
<<خصلتان لیس فوقهما من البرّ شیء: الإیمان بالله والنفع لعباد الله...>> ؛ (تحف العقول، ص 35) ایمان به خدا و نفع رساندن به بندگان او، دو خصلت نیک است که برتر از آن چیزی نیست.
  
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها