بازارچه گمبرون در دایره هنر پارک ساحلی صدف برگزار شد

دایره هنر ، پیوند کارآفرینی و هنر ساحل نشینان


نویسنده: زهره کرمی

یکی از مهم‌ترین مشکلات شهر و عامل تأثیرگذار در ایجاد دیگر آسیب‌های اجتماعی، بیکاری است. بالا بردن توانمندی اقتصادی و ایجاد شغل برای ساکنان به رفع محرومیت و حل بسیاری از مشکلات آن‌ها کمک می‌کند. ایجاد بازارچه مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار یا آن‌ها که دستی در هنر دارند در برآورده کردن بخشی از هزینه‌های زندگی آن‌ها تأثیر دارد. 
در این راستا با خانم الهام افشار گفت و گویی داشتیم که مدتی است بازارچه گمبرون را در بندرعباس پارک ساحلی صدف و در دایره ای منسوب به دایره هنر برگزار کرده اند .  
  
    
  
  خودتان را معرفی کنید .
الهام افشارفارغ التحصیل رشته گرافیک و حدود 20 سال است که ساکن استان هرمزگان و شهر بندرعباس هستم . عضو صندوق اعتباری هنر ، مدرس رسمی اداره فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی و همچنین مدرس سازمان فنی حرفه ای هستم . فعالیت خود را با تدریس نقاشی شروع کردم و در دوره ای هم مدرس دانشگاه بودم .
  
 چه کار هنری انجام می‌دهید؟  
 تدریس نقاشی همیشه همراه من بوده وهست . هر وقت وارد حرفه ای جدیدی هم شده ام تدریس نقاشی را هم انجام داده ام و در کنار این هنر تئاتر ، نجاری ، طراحی صحنه و دکور را انجام می دهم و گاهی هم به عکاسی می کنم.
در حال حاضر در اداره میراث فرهنگی هستم و به عنوان صنعت گر درنمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی که در ساختمان معاونت هست مشغول به کار هستم.
   
 ایده این کار از کجا به ذهنتان رسید؟ 
ما در بندرعباس فضای اختصاصی که فقط هنرمندان در آن جمع شوند، نداشتیم . فضایی که بدون اینکه الزاما اتفاق مالی بزرگی در آن رخ دهد، صرفا اینکه ساعتی هنرمندان دور هم جمع شوند و دست سازه های خود را معرفی و به فروش برسانند . با هم گفتگو کنند نظرات خود را بیان کنند و اتفاق نوی از دل این رویداد رقم بخورد .قرار بود جمعه بازار گمبرون باشد – هفته اول هم جمعه برگزار شد اما نظر اکثیرت بر این شد که پنجشنبه ها باشد که رونق بیشتری داشته باشد.
 در مورد اسم بازارچه توضیح دهید. 
اسم بازارچه به انتخاب آقای محمد سایبانی و با تایید ایشان و اصالتی که در پشت این اسم بود نهفته بود انتخاب شد .گمبرون لفظ اصیل و ایرانی Gamrou است که به زبان پرتقالی به معنای کجکی راه رفتن بر گرفته از راه رفتن خرچنگ که از اّبزیان هرمزگان است.و روز به روز رونق بیشتری بگیرد و ادامه دار شود تا در نهایت یک بازارچه هنری به شکل رسمی در بندرعباس راه بیافتد .تاکید ما بر این بود که به هیج عنوان محصولات غذایی و حتی اب معدنی در این بازارچه ورود نکند تا این رویداد کاملا خالص و یکدست مخصوص هنرمندان باشد.
  
 استقبال کارآفرینان چطور بود؟  
استقبال کار افرینان یکی از چالش های ما است – زیرا مکانی که ما انتخاب کردیم . در مرکز شهر در کنار پارکینگ اسکله حقانی واقع در بوستان صدف که دو سه سالی است که فضای دایره شکلی جهت اجرای تئاتر روباز درست شده است.این فضا پله ای و سکو مانند است و تا به حال رویدادی شکل نگرفته است .ما آنجا را دایره هنر نامیدیم و احساس کردیم مکان مناسبی برای فروش محصولات هنری و فرهنگی است و دیگر نیازی به میز و صندلی نیست.
 
 دغدغه شما چیست ؟
ما از بچه ها قرار نیست هزینه ای دریافت کنیم و اعلام کردیم که حضورشان به صورت رایگان است . نتوانستیم هزینه ای برای تبلیغات، نور و صدا کنیم .انتظار داریم سازمان های مربوطه از ما حمایت کنند –  اما در واقع جز سه بنری که شهرداری در سطح شهر برای ما زد اتفاق مثبتی رخ نداده و حمایتی صورت نگرفته است. این مکان نیاز به معرفی دارد . فضایی که ما در نظر گرفتیم از بیرون در دید نیست و نمایی ندارد .در دایره هنر از بیرون فقط سکو نشان داده میشود و کسی متوجه نمی شود که پشت این دیوار کسی نشسته و محصولات را می فروشد .دوستان صنعتگر معمولا فضایی انتخاب می کنند که قبلا به رونق رسیده باشد در صورتی که ما نیاز داریم که هنرمندان تشریف بیاورند تا به رونق برسد.
  
 مجوز های مورد نیاز را از چه سازمان هایی دریافت کردید ، همکاری مسوولان با شما چطور بود؟ 
برای اینکه این رویداد به صورت رسمی رقم بخورد  با ادارات دولتی و سازمان ها وارد مذاکره شدیم و تا بتوانیم امکانات و تسهیلات دریافت کرده و مجوز های لازم را بگیریم.طبیعتا شهر خلاق – شورای شهر – شهرداری – سازمان میادین و مشاغل شهرداری از مکان هایی بود که ما مراجعه کردیم، باید بگویم که کار راحتی نبود و البته هنوز هم مجوز را به شکل رسمی به ما نداده اند .سازمان مشاغل می خواهند هزینه دریافت کند در صورتی که ما نمی خواهیم از هیچ هنرمندی برای چند ساعت ماندن و رقم زدن این رویداد هنری و فروش محصولش هزینه ای دریافت کنیم .به ما سه هفته فرصت دادن و بعد از آن بنا دارند از ما هزینه دریافت کنند .
  
 استقبال چطور بود ؟
متاسفانه استقبال خیلی کم بوده است – بچه های هنرمند نگاه متفاوتی دارند – اگر فروختند که چه بهتر نشد رویداد هنری رقم خورده است سازی زده شده – گفتگو می کنند و ... اما دوستانی که در حوزه صنایع دستی فعالیت می کنند صرفا برای فروش می آیند و معمولا انتخابشان جایی است که پر رفت و آمد باشد و شرایط آماده است .
  
 در حال حاضر چند نفر در بازارچه حضور دارند، چه محصولاتی ارائه می دهند؟  
الهام افشار طراحی لباس و نقوش روی پارچه ، پانته نقیب پور نقاشی پارچه و ظروف حصیری،  صفورا معماری عروسک بافی با قلاب ، مریم کمالی بافت مکرومی کیف و کلاه، غزل موحدی جواهرات چوبی، میترا ربیعی سفال و سرامیک دستساز،  هما کلونی سفال و سرامیک دستساز ،مژده شعبانی عروسک بافی، حانیه اکبری زیورآلات سنتی،  معصومه قدرتی سفالگری ، ثناء دیناری اکسسوریهای دست ساز،  بردیا دهقانی کتاب، امیر حسین ابشناس مصنوعات چوبی، گروه موسیقی جاماش به سرپرستی عظیم حاجی پور و گروه موسیقی نابینایان به سرپرستی محمد پودینه در رویداد های گذشته ما را همراهی کردند .
 ساعت کاری؟  روز هفته؟  
پنجشنبه ها از ساعت 6 تا 10 شب
  
 آیا این بازارچه دائمی است؟  
امیدواریم که این اتفاق بیافتد 
چگونه علاقه مندان به حضور در بازارچه با شما تماس بگیرند .از طریق فضای مجازی و یا حضوری مراجعه می کنند.
 
 آیا عضویت رایگان است؟  
بله
 
 حرف آخر... 
دغدغه است که از ما حمایت نمی شود .باید اعلام کنم این یک گروه و دورهمی خودجوش است و خود هنرمندان باید بیاید و حمایت کنند . دوست داریم که این حال خوب و رونق را به فضا بدهیم تا بتوانیم یک بازار بزرگ هنری ایجاد کنیم. از شما تشکر می کنم که صحبت های من را منتشر میکنید ، این حمایت بززرگی است و امیدوارم اتفاق های خوبی رقم بزند .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها