توسط رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور؛

حکم مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس به عنوان فرمانده ارشد پدافند غیرعامل صنایع بندرعباس اعطا شد



طی جلسه گردهمایی فرماندهان ارشد پدافند غیر عامل مناطق ویژه نفتی به میزبانی شرکت نفت ستاره خلیج فارس، حکم فرمانده ارشد پدافند غیرعامل، مدیریت شرایط اضطراری و HSE صنایع غرب بندرعباس توسط سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به علیرضا جعفرپور مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اعطا شد.

 

به گزارش صبح ساحل، سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سومین گردهمایی فرماندهان ارشد پدافندغیرعامل مناطق ویژه نفتی که در شرکت ستاره خلیج فارس برگزار شد، در ابتدا به تشریح ابعاد عملیات طوفان الاقصی و تاثیرات راهبردی آن بر منطقه و جهان پرداخت و تصریح کرد: جهان غرب با حمایت از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه در واقع تمام آبروی خود را بر سر این رژیم قمار کرد و ماهیت پوچ حقوق بشر آمریکایی را برای جهانیان برملا کرد.

وی در ادامه با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه به شهادت شهید زاهدی و همراهانش انجامید، تصریح کرد: پاسخ مشروع، قانونی و هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران به این تجاوز و تنبیه رژیم صهیونیستی که به تعبیر مقام معظم رهبری در واقع شکست بزرگ بازدارندگی دفاعی این رژیم را رقم زد دستاوردی است که یقین داشته باشید در آینده و سرنوشت این رژیم تاثیر خواهد داشت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر ضرورت آمادگی زیرساخت‌های حیاتی کشور در برابر تهدیدات ترکیبی، اظهار داشت: نمونه اینگونه از تهدیدات را در حمله تروریستی به خطوط انتقال گاز مشاهده کردیم که خوشبختانه با اقدام به موقع صنعت نفت و گاز، پیامد‌های آن مدیریت شد.

سردار جلالی با تاکید بر لزوم اقدامات جدی برای کاهش تهدیدات درونزا، خاطرنشان کرد: در این زمینه سازمان پدافند غیرعامل کشور، دستورالعملی را تهیه کرده که در حال نهایی شدن است و در آن نقش‌ها و وظایف مشخص شده است.

سردار جلالی با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعات در مسئله "وابستگی متقابل زیرساختی"، مدیریت پیامدهاست، متذکر شد: برگشت پذیری زیرساخت پس از حادثه، از جمله ظرفیت‌هایی است که باید روی تقویت چابکی و توانمندی‌های آن در زیرساختها، اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از موضوعات مهم در حوادث، تعیین سخنگوی واحد برای حوادث است تا با مدیریت درست رسانه، شاهد کمترین میزان به خطر افتادن امنیت روانی جامعه با مدیریت اخبار باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه مهمترین مسئولیت فرماندهان ارشد پدافند غیرعامل مناطق نفتی، فرماندهی مدیریت بحران حادثه است، توضیح داد: این فرماندهان با توجه به اختیارتشان باید بتواند ضمن تهیه و ارائه طرح و برنامه مناسب "پاسخ اضطراری به حوادث" به درستی حادثه و پیامد‌های آن را مدیریت کنند. این برنامه در واقع باید واکنش و پاسخ مناسب به سناریوی تهدیدات پایه را برای زیرساخت مربوطه ترسیم کند.

وی ادامه داد: مسئولیت بعدی فرماندهان ارشد پدافند غیرعامل مناطق نفتی، جلوگیری از قطع خدمات رسانی ناشی از حوادث و تهدیدات است؛ یعنی اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد، کارکرد زیرساخت نباید قطع شود و شاهد تداوم کارکرد زیرساخت مورد نظر باشیم.

به گفته سردار جلالی، برگشت پذیری زیرساخت نیز موضوع مهمی است که باید مورد توجه این فرماندهان باشد به این معنای که اگر حادثه به هر دلیلی اتفاق افتاد، باید به سرعت تعمیرات لازم صورت گرفته و زیرساخت به کارکرد خود بازگردد. مدیریت پیامد، کاهش آسیب پذیری و مدیریت وابستگی‌ها نیز یکی از اقداماتی است که باید در دستور کار فرماندهان ارشد پدافند غیرعامل مناطق نفتی قرار گیرد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در این جلسه گفت: وجود مجموعه نیروگاه ها و صنایع این منطقه را تبدیل به منطقه ای ویژه کرده است.

مهدی دوستی بیان کرد: اولین موضوع ما این است که در صورت توان، این منطقه را یک منطقه ویژه ببینیم که بخشی از آن به پروتکل ها بازمیگردد.

وی افزود: از مسائل ما این است که تمامی صنایع خود ر از فنس به داخل موظف می دانند، به این معنا که دشمن می تواند تا نزدیکی جاده پالایشگاه اقداماتی را انجام دهد.

دوستی خاطرنشان کرد: ما خطوط دفاعیمان را در بعد نظامی تا هزاران کیلومتر دور تر برده ایم اما در بعد پدافندی و در صنعتمان این کار را انجام نداده ایم که انجام این کار از ضرورت زیادی برخوردار است در این باره می توان محدوده ای فنسی با آرایش دوربین های پیرامونی را جایگزین محدوده های صنعتی با مجموعه هایی مستقل کرد.

دوستی ضمن بیان هماهنگ سازی که بین داشته های سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد گفت: هرگونه اتفاق در این منطقه سبب آسیب بسیار جدی به حیثیت جمهوری اسلامی می شود و ضرورت دارد که تمامی ظرفیت های غیر از محدوده و ضرفیت هایی که در همه ی استان وجود دارد که اگر خدای ناکرده اتفاقی بیافتد همه در حل مساله کمک کنند.

وی بیان کرد: باید بدانیم که اگر دو وظیفه اصلی مشخص شده برای استان هرمزگان، تامین پایدار جریان سوخت کشور تامین پایدار جریان کالای کشور است.

وی ادامه داد: ما دارای خطوط، ناوگان تانکری و ناوگان ریلی هستیم و باید تمهیداتی دیده شود که بدانیم در زمان بحران چگونه برنامه های ثانویه خود را به اجرا در آوریم.

علیرضا جعفرپور، مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در سومین گردهمایی فرماندهان ارشد پدافند غیرعامل مناطق ویژه نفتی نیز ضمن خوش آمد گویی و خیر مقدم خدمت فرماندهان ارشد پدافند کشورکه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس حضور پیدا کردند گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و بزرگترین پالایشگاه کشور است.

وی افزود: در دل این پالایشگاه سه پالایشگاه موازی وجود دارد که هر کدام از آنها دارای ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه هستند که در مجموع به ۳۶۰ هزار بشکه می رسد ولی با اجرای طرح‌ افزایش ظرفیت تا ۴۵۵ هزار بشکه این ظرفیت ها افزایش پیدا کرده است، همچنین بخش دیگری از این افزایش ظرفیت در اورهال سال جاری که فاز ۳ را انجام خواهیم داد به ۴۸۰ هزار بشکه خواهد رسید.

جعفر پور با بیان این که حدود ۲۰ درصد ظرفیت پالایشی کل کشور در پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام می‌ شود تصریح کرد: ۶۵ درصد میعانات گازی پارس جنوبی توسط پالایشگاه ستاره خلیج فارس مصرف شده و حدود ۴۵ میلیون لیتر انواع بنزین و اجزای بنزینی در این پالایشگاه تولید می‌ شود، همچنین ظرفیت تولید بنزین ما در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۳.۹ ملیون لیتر بنزین و اجزای بنزین بود ولی با افزایش بی رویه مصرف بنزین در کشور، ظرفیت تولید بنزین ما از ۳۳.۹ به 45 میلیون لیتر بنزین و اجزای بنزینی افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از اقدامات خوب که در دو سال گذشته که برای استمرار و پایداری در تولید انجام دادیم انجام اورهال ها بوده است و در این راستا اورهال فاز ۳ و بعضی از واحدهای جانبی دیگر نیز امسال انجام خواهد گرفت، همچنین از دیگر اقدامات خوبی که برای تاب آوری در حوزه بنزین انجام شد و بحث پدافندی و پایداری ملی را شامل می شود، افزایش تولید بنزین بوده که ما از طریق ایجاد ظرفیت حدود 100 هزار بشکه در تصفیه انواع فرآورده‌های نفتی انجام دادیم، در سال های گذشته که نیاز کشور به بنزین افزایش پیدا کرد با تبدیل این نفتا ها به بنزین از واردات بنزین تا حدود زیادی جلوگیری شد.

جعفر پور تصریح کرد: طی دو ماه گذشته که جناب دوستی بنده را به عنوان فرمانده ارشد پدافند غیرعامل و مدیر شرایط اضطراری صنایع غرب بندرعباس انتخاب کردند یک سری اقدامات انجام شد که هرچند در مدت زمان کمی بود اما سعی اقداماتی را انجام دهیم که از جمله آنها تهیه یک نقشه کلی از موقعیت دقیق صنایع غرب بندرعباس بوده که شفاف سازی مخاطرات و وضعیت این صنایع، تجهیزات مورد نیازشان و راه های دسترسی و موقعیشان انجام شد.

وی افزود: ما اقداماتی که در حوزه مدیریت بحران در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس انجام میدادیم را برای برای صنایع غرب بندرعباس تعمیم دادیم و در این مورد تجهیزات مورد نیاز که در زمان مدیریت بحران نیاز است را بررسی کردیم.

جعفرپور ضمن اشاره به این که پالایشگاه ستاره خلیج فارس روش اجرایی مدیریت شرایط اضطراری و پدافند را در سطح یک داشته افزود: این روش برای سطح ۲ و صنایع غرب را اضافه شد که امروز انشالله با حضور استاندار محترم و جناب سردار بتوانیم آن را به ابلاغ رسانده چراکه تمامی الزامات در این دفترچه به طور مشخص آورده شده و وظایفدر آن مشخص است، در این راستا ما صنایع بزرگ را در سه نوع که شامل صنایع بزرگ، صنایع متوسط و صنایع کوچیک می شود دسته بندی کرده و تجهیزاتشان را مشخص کردیم.

مدیر عامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده تشکیل تیم‌های تخصصی برای صنایع بزرگ و مهم بود که نقش حیاتی و بارز در در صنایع غرب بندرعباس و حتی شرق بندرعباس داشت که با ظرفیت و امکانات تیم‌های آتش نشانی این صنایع، امکاناتشان در مدیریت بحران و ظرفیت های آموزشی در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران آشنا شویم و در این راستا سعی کردیم که تیم منسجمی تشکیل داده که اگر خدای نکرده اتفاقی افتاد بتوانیم به بهترین نحو کمک رسانی کنیم.

علیرضا جعفر پور گفت: امسال متاسفانه با گستاخی رژیم کودک کش صهیونیستی و هتاکی که به کنسولگری ایران شد شرایطی بحرانی ایجاد شد که در این راستا در در اتاق بحران جلساتی جهت بررسی شرایط تشکیل شد. از آنجا که پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان یک صنعت حیاتی برای کشور مستقیماً مورد تهدید قرار گرفته بود طی جلسات متعدد مصوباتی را که انجام دادیم ۹۰ درصد این مصوبات به اجرا در آمد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اتاق مدیریت بحران، اتاقی کامل مجهز است و تمام امکانات ارتباطی هم برای خودمان و هم برای صنایع غرب استان آماده است. در ادامه یک رزمایش حمله سایبری شیمیایی هم با موفقیت انجام شد.

جعفر پور با اشاره به اهداف در نظر گرفته شده درسال 1۴۰۳ بیان کرد: یکی از موارد شاخصی استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی است که ما در این باره با دانشگاه تهران برنامه‌ ریزی کرده ایم و در این راستا در حال طراحی یک نرم افزارهستیم که در مواقع ضروری، اتفاقات و اطلاعات مورد نیاز به مدیران عامل و مدیران صنایع غرب اطلاع رسانی شود.

وی افزود: برگزاری مانورهای سطح دو مطابق با موضوعات اعلامیه از طرف سازمان پدافند غیرعامل و وزارت نفت، پیگیری رفع مشکلات ترافیکی جاده های منتهی غرب بندرعباس، تداوم برگزاری دوره‌ها و جلسات کارگروه صنایع غرب بندرعباس و پیگیری مصوبات آن، همچنین انجام ممیزی و بازدید از صنایع غرب بندرعباس از کارهای مهمی است که برای امسال برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد

 


برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها