مقامات بلندپایه کشورها در مراسم تحلیف شرکت می کنند



صبح ساحل-اقتصادی:سخنگوی وزارت خارجه  افزود:مقامات بلندپایه کشورها در مراسم تحلیف شرکت می کنند.
بهرام قاسمی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با مهمانان خارجی که قرار است در مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور کشورمان شرکت کنند، گفت: ستاد برگزاری مراسم تحلیف در راستای دعوت از مهمانان برای شرکت در این مراسم در وزارت خارجه و با حضور نمایندگان و برخی از مقامات دفتر ریاست جمهوری تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه این ستاد از مدتی پیش فعالیت خود را آغاز کرده است گفت: در سطح خوبی از سایر کشورها در مراسم تحلیف شرکت می‌کنند، به خصوص از کشورهای همسایه قرار است هیات‌های متعددی به ایران بیایند و این حضور قابل توجه است.سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد بحث صدور ویزا برای دیپلمات‌های ایرانی در قالب هیات کنسولی جهت استقرار در عربستان برای رسیدگی به وضعیت کنسولی حجاج ایرانی تصریح کرد: هنوز از سوی عربستان برای دیپلمات‌های ایران ویزا صادر نشده است.وی با بیان اینکه طرف مقابل در این زمینه تحقیق کرده است و گروه کنسولی باید پیش از اعزام حجاج در عربستان مستقر شوند، خاطر نشان کرد: موضوعی که به ابهامات در این زمینه مقداری اضافه می کند در ارتباط با شرایط و مکانیزم‌هایی است که این هیات قرار است تحت آن به وظایف خود عمل کند. هنوز این شرایط و مکانیزم ها روشن نشده و این مساله مهمی است.
وی افزود:  صرف دریافت ویزا با حضور دیپلمات های ما در خاک عربستان مساله ما نیست، بلکه باید روشن شود که این گروه چگونه می تواند وظایف کنسولی خود را انجام دهد و چه شرایط و مکانیزم هایی در این ارتباط در نظر گرفته شده است، این‌ها مساله مهمی است.
این دیپلمات کشورمان افزود: اگر برای این 10 نفر ویزا صادر شود ولی آنها امکان ارتباط با ارگان های مرتبط سعودی و انجام اقدامات فوری لازم را نداشته باشند، فکر نمی‌کنم آنها بتوانند رسالت و ماموریتی که بر عهده دارند را انجام دهند.
اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی
در دست بررسی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نظر وزارت امور خارجه در ارتباط با اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان زنان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج کرده‌اند و مباحثی که در این زمینه در چند وقت اخیر در دو کمیسیون مجلس مطرح شده است، تصریح کرد: این موضوع در دست بررسی است و امری است که از مدت‌ها پیش مطرح شده، بحث قابل توجهی است و از اهمیت به سزایی برخوردار است.قاسمی گفت: اگر به اجماع و تفاهمی در این زمینه در کشور برسیم در مجموعه دولت، پارلمان و وزارت امور خارجه می‌توانیم به راهکارهایی برای حل و فصل این مشکل دست پیدا کرده و این نقیصه را جبران کنیم. این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عربستان به تعهد خود در مورد صدور روادید برای هیأت کنسولی ایران تاکنون عمل نکرده و ابهاماتی که در مورد سازوکارهای فعالیت این هیأت همچنان وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که ایران به خاطر عدم پایبندی عربستان به تعهداتش در بحث اعزام حجاج به این کشور تجدید نظر کند؟ تصریح کرد: همانطور که اشاره کردید در صدور روادید برای هیأت کنسولی ایران تأخیر شده است و یک سری ابهاماتی در مورد چگونگی فعالیت این هیأت و مکانیسم‌هایی که برای انجام وظایفشان در اختیار خواهند داشت، وجود دارد. ولی در حال حاضر زود است که در مورد اصل حج و اعزام حجاج ایرانی به عربستان به خاطر این مسأله اظهار نظر کنیم.
در مورد سفر حج ابهامات هست ولی باید صبر کرد
وی ادامه داد: امیدواریم در اسرع وقت دولت عربستان این ابهامات را برطرف کند،‌ برای هیأت کنسولی ایران روادید صادر کند و این هیأت بتواند وظایف خود را در ارتباط با اقدامات کنسولی انجام دهد. همانطور که گفتم اکنون خیلی زود است در مورد آنچه که شما اشاره کردید اظهار نظر کنیم. باید منتظر بمانیم و در صورت نیاز دستگاه‌های ذیربط و نظام تصمیمات لازم را می‌گیرند. همانطور که گفتم ابهامات هست ولی باید صبر کرد.
با بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های آمریکایی‌ها مواجه ‌ایم
وزیر امور خارجه در ارتباط با اینکه آمریکایی‌ها روح و متن برجام را نقض کرده‌اند و واکنش ایران نسبت به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها در ارتباط با موضوع برجام، تصریح کرد: در طول دو سال گذشته به کرات با بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های آمریکایی‌ها مواجه بوده‌ایم. این موضوع را در کمیسیون مشترک برجام که اخیرا در وین برگزار شد با تمام توان پیگیری کردیم. کشورهای اروپایی نیز با توجه به مواضعشان، تذکرات و هشدارهایی را در این ارتباط به آمریکایی‌ها داده‌اند و تأکید کرده‌اند که آمریکایی‌ها نمی‌توانند برجام را نادیده بگیرند چرا که توافقی چندجانبه است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها