قصه‌گویی در ایران به عنوان میراثی گران‌بهاست



صبح ساحل- هنری:علی خانجانی در کارگاه‌ آموزشی قصه‌گویی که با حضور مربی مسئولان و مربیان مراکز فرهنگی کانون درهرمزگان برگزار شد قصه‌گویی در ایران به عنوان میراثی گران‌بها عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان: علی خانجانی درجمع مربی مسئولان ومربیان فرهنگی کانون استان هرمزگان در کارگاه قصه گویی ضمن  آموزش تئوری وعملی قصه ، این هنر را میراثی گرانبها برای ایرانیان دانست ..
وی ضمن بیان پیشینه‌ی کوتاهی ازتاریخچه‌ی قصه‌گویی  ؛ قصه‌گویی را هنری نامید که با بیان غیر مستقیم وبهره‌مندی از خلاقیت پاسخگوی مناسبی برای نیازهای تربیتی کودک ونوجوان می‌باشد.
وی افزود:قصه‌گویی درایران به عنوان میراثی گرانبها پاسداشت می‌شده است و پیش از اسلام در دوره‌ی هخامنشی و ساسانی قصه‌گویانی بوده‌اند که حماسه‌ها و داستان‌های آن روزگار را به گوش مردم می‌رسانده‌اند.
این پیشکوست قصه‌گویی در بخشی از سخنان خود به نقش نقالان و شاهنامه‌خوانان اشاره کرد وی گفت: نقش فعال نقالان و شاهنامه‌خوانان را در ترویج فرهنگ قصه‌گویی ونگهداری آن از گذشته تا حال را نباید نادیده گرفت.
خانجانی تاثیر قصه‌گویی در انتقال مفاهیم دینی را مهم ارزیابی کرد و بیان کرد: تاثیر غیر مستقیم قصه‌گویی به عنوان یک ابزار، روش مناسبی برای برطرف کردن نیازهای تربیتی کودک می‌باشد وهمانگونه که کودک برای رشد نیاز به مواد غذایی دارد برای پرورش و تقویت روح و روان ، شادی ، هیجان، تفکر و تخیل نیاز دارد و قصه‌گویی برای آن‌هامفید است.وی در ادامه به نقش قصه‌گویی در تحکیم روابط خانوادگی، پاسداری از ذخایر ادبی با بهره‌گیری از قصه و تقویت باورهای دینی کودکان ونوجوان اشاره کرد وگفت: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ، قصه گویی را به خوبی در جامعه گسترش داده و به عنوان یک حرکت فراگیر فرهنگی هنری و تربیتی معرفی کرده است.
خانجانی در ادامه بحث تئوری این کارگاه به جنبه‌های انتخاب قصه اشاره کرد و گفت: پیدا کردن یک قصه‌ی خوب  ومناسب ، اولین کاری است که یک قصه‌گو باید انجام دهد زیرا اگر قصه درست انتخاب نشود و با معیارهای یک قصه‌ی خوب سازگار نباشد تاثیری بر مخاطب نمی‌گذارد.نویسنده‌ی کتاب هنر قصه‌گویی ، انتخاب قصه برای شنوندگان را بستگی به نوع نیازی دانست که قصه‌گو تشخیص می‌هد و تاکید کرد: یک مربی که در مرکز فرهنگی هنری کار می‌کند با توجه به نیازهایی که قبلا در رفتار اعضا تشخیص داده است ، قصه‌ای را انتخاب کند که به صورت غیر مستقیم پیامی را که می‌خواهد با جذابیت‌های خود تاثیر گذاری کند و شنونده پیام مورد نظر قصه را غیر مستقیم دریافت کند.
وی خاطر نشان کرد: اگر قصه‌گو فردی با خلق و خوی شاد و اهل شوخی باشد در گفتن قصه‌هایی با مایه‌های طنز خیلی موفق‌تر از کسی است که خشک وجدی است و اگر یک قصه‌گو از روحیه‌ای عاطفی بهره‌مند است خیلی راحتر از بقیه می‌تواند حس دوستی و مهربانی موجود در قصه را به مخاطب منتقل کند.
خانجانی یکی دیگر از عوامل موثر بر انتخاب قصه را سازگاری با شرایط وامکانات ، دقت در تازگی داشتن ونو بودن موضوع، توجه به قابلیت‌های روایی و درنظر داشتن قابلیت‌های توصیفی و... دانست.
وی توجه به سطح درک و فهم مخاطب را یکی از مهمترین نکته تربیتی در قصه دانست .
لزوم توجه به کودک ،  تناسب قصه با علایق و رفتار قصه گو و شنونده ، انتخاب فضا ی مناسب ، تناسب قصه با ارزش های مذهبی ، فرهنگی،ملی و اجتماعی، توجه بیش از حد به محتوا و موضوع و ایجاد تعامل و ارتباط دو طرفه بین قصه گو و مخاطب ،نقش بی بدیل راوی و پر رنگ بودن آن ،شناخت محدوده ی قصه و نمایش و پخش نمونه فیلم های قصه گویان منتخب در بخش های مختلف،  از جمله مواردی بود که در بخش اول این نشست آموزشی برای شرکت کنندگان شرح داده شد .
در بخش عملی این کارگاه ، خانجانی از مربیان خواست یک قصه‌ی قدیمی را بازنویسی کنند وهمچنین  بر اساس یک آیه، یک حدیث یا ضرب المثل و ...قصه‌ای را بنویسند.سپس ، مربیان قصه‌های بازنویسی شده‌ی خود را قصه‌گویی کردند وبه خوانش آثاری که با حدیث و...  نوشته بودند پرداختند و نقاط قوت و ضعف آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.گفتنی است کارگاه آموزشی قصه‌گویی با حضور 30 نفر ازمربی مسوولان  و مربیان فرهنگی مراکز هرمزگان روزهای پنجشنبه و جمعه 15 و16 تیردر مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس برگزارشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها