دامن طبیعت مامنی برای آثار تاریخی؛

تخریب مجموعه آثار دوره هخامنشیان و ساسانی در خواب مسئولان رودان



صبح ساحل ، اجتماعی - شهرستان رودان با برخوداری از آثار تاریخی فراوان تمدن هزاران ساله این دیار را روایت می کند که در سایه بی مهری ها و کم توجهی های ریشه دار در هرمزگان در دامن طبیعت رها شده و ضرباهنگ نابودی آن به گوش می رسد.

به گزارش هرمز؛ شهرستان رودان در گذشته های دور میزبان تمدن های پیش از اسلام بود و این سرزمین با تاریخ کهنی که به هزاره اول تا سوم پیش از میلاد می رسد با حوزه تمدنی هلیل رود و  زاگرس که جزئی از تمدن بزرگ ارته می باشد،در پیوند بوده است.

شهرستان رودان در گذشته در مسیر راه مهم تجاری “جاده ابریشم” و “جاده ادویه”قرار داشته که این ویژگی منحصر به فرد تاریخی بر اهمیت این منطقه افزوده بود همچنین در دوران هخامنشیان تا ساسانیان  راههای تجاری جنوب و جنوب شرق ایران از رودان می گذشت.

“جگین”، “برنطین”، “کمیز و “رودخانه” از جمله مناطق مسکونی و متمدن رودان به شمار می روند که وجود آثار تاریخی بیشمار در این مناطق گواهی بر جایگاه منحصر به فرد رودان در تاریخ است.

سنگ نبشته های میخی و تصویری “هیروگلیف” در منطقه باد افشان،”قلعه کمیز”، تپه مارو “موران” در جلگه کمیز که محل دفن مردگان و اشیای گران قیمت بوده،گورستان گروی، “کاخ نازدشت”،قلعه دختران ، کوه زندان و دهها اثر تاریخی نام آشنا از جمله میراث کهن این سرزمین است که سالهاست مورد بی مهری مسئولان مربوطه قرار گرفته است.

مخروبه های جامانده از قلعه سنگی کمیزقلعه

کمیز یکی از آثار به جا مانده از تاریخ این دیار در روستای کمیز و در ۱۲ کیلومتری شهر رودان واقع شده که  بیشنه تاریخی این قلعه مربوط به اواسط دوران‌های تاریخی پس از اسلام است.

این قلعه که مربوط به دوران صفویه و قاجارها است که با استفاده از قلوه سنگ بر روی تخته سنگی بزرگ ساخته شده خبر از نبردهای متعدد قوم دِهبارز با دشمنان خارجی می‌دهد.

وزش بادهای شدید و بارندگی های سیل آسا سال ۹۰ باعث تخریب بخش های از قلعه شد که در زمستان همان سال برای اولین بار مرمت شد و در مرحل در تابستان ۹۱با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال ترمیم و بازسازی شد.

این اثر تاریخی در سال ۸۱ با شماره شش هزار و ۷۶۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و گواه پیشینه تاریخی رودان سندی بر پایمردی و مردم این دیار است.

سنگ نوشته های بادافشان در گردبادفراموشی

سنگ نوشته های باد افشان درمنطقه ای به همین نام و در فاصله ۱۵کیلومتری شمال مرکز شهرستان رودان بر روی سنگ های ستبر کلماتی با خط میخی و نقاشی های بدیع وجلوه گری نکاشته شده که به عقیده کارشناسان، بازگشتی به دوران تمدن عیلامی دارد ولی با گذشت چنین قدمت تاریخی زیادی هنوز هم چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند و یکی از مهمترین آثارباستانی های این منطقه محسوب می شود.

قدمت تمدن دیر پای این سرزمین به عصر ایلامی ها و آشوری می رسد و بسیاری از سنگ نبشته های بادافشان به مرور زمان به دلایل مختلف از جمله آفات طبیعی، کشف دیر هنگام، نبود دانش به این موضوع، ندانستن ارزش تاریخی، کم توجهی مسؤلان و مردم و … از بین رفته است و ولیکن آنچه هست، تصاویری از “بزکوهی” به معنای وفور شکار و توجه مردم به آن؛ “سگ” یعنی وفاداری به انسان و “زرع” نشانه زندگی و امید را با خود به ارمغان می آورد و درمجموع تماشای این گنجینه های ارزشمند ، جالب است و حرف های ناگفته فراوانی را از این منطقه باز گو می کند.

قلعه دختران مامن مردم بی پناه رودان

قلعه دختران رودان را می توان از مشهورترین بناهای تاریخی هرمزگان برشمرد که در حال حاضر در اثر بی‌توجه‌ ایها به ویرانه‌ مبدل شده است.

این بنای تاریخی که بوسیله سنگ های غول پیکر  بنا شده در گذشته به عنوان سنگر یا پناهگاه مردم منطقه در زمان تهاجمات و حمله اقوام بیگانه مورد استفاده قرار می گرفته است، بنا به اظهارات مردم محلی توسط دختر یکی از بزرگان اقوام گذشته رودان اداره به دلیل مقاومت بالای آن مامن مردم بی پناه بشمار می رفته است.

آثار باستانی سندی بر هویت و تاریخ  گذشتگان هر دیار است که شهرستان رودان با برخوداری از آثار تاریخی فراوان به منطقه هویت‌بخشیده و تمدن هزاران ساله این دیار را روایت می کند اما در سایه بی مهری ها و کم توجهی های ریشه دار در هرمزگان آثاری که چشم و زبان عامه را به تحسین وا می دارد بدون هیچ حفاظ و رسیدگی در دامن طبیعت رها شده اند و ضرباهنگ نابودی آن به گوش می رسد.

آثار تاریخی که در طول ناملایت روزگار خود را حفظ کرده اند تا نمادی بر فرهنگ و اصالت باشند اکنون به حال خود رها شده اند و هیچ اقدامی برای حفاظت و صیانت از این آثار مشاهده نشده امید است بی توجهی به آثار و ابنیه تاریخی پایان یابد و با جان بخشیدن به آثار تاریخی علاوه بر معرفی آداب و رسوم و فرهنگ رودان زمینه رونق گردشگری و اقتصاد توریست محور نیز فراهم شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها