جزئیات قابل تامل علوم پزشکی هرمزگان از بیماری مهلک؛

هپاتیت A بومی هرمزگان است



 صبح ساحل ، اجتماعی - به نقل از فرهنگ کده؛ روستایی درشهر با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ نفر در ۵۰ کیلومتری شهر سردشت مرکز شهرستان بشاگرد واقع شده و اهالی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

آب روستا در شهر هر سه روز به مدت ۱۰ دقیقه آب منبع باز می شود و مردم هر ۷۲ ساعت ۱۰ دقیقه آب آشامیدنی خودشان را ذخیره می کنند و منبع آب روستا که حدود ۱۵ سال پیش ساخته شده اما فاقد آب است.

عالی زاده، نائب رئیس شورای درشهر بشاگرد با اشاره به غیر بهداشتی بودن آب روستا اظهار کرد: اخیرا تعداد چهار نفر به علت مصرف آب آلوده به بیماری هپاتیت A مبتلا شده اند و طبق گزارشات هم علت بیماری آنها آلودگی آب شرب گزارش شده است.

به دنبال انتشار خبر شیوع هپاتیت در بشاگرد نتیجه نسخه شفا بخش دولتی ها ؛مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به بیان جزئیات بیشتر از این بیماری در شرق هرمزگان پرداخت.

هپاتیت A بیماری بومی هرمزگان است

فاطمه نوروزیان ، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به بیماری هپاتیت A به دلیل استفاده از آب های آلوده، اظهار کرد: استفاده از کلمه شیوع ، اصطلاح غلطی است چرا که این بیماری در سال گذشته هم در روستاهای استان هرمزگان مشاهده شده است.

نرخ جدید از هپاتیت A در بشاگرد 

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: هپاتیت A در برخی از روستاهای استان بیماری بومی است وقتی می گویم شیوع که تعداد بسیار زیادی از یک جامعه آلوده باشند اما اکنون ۶ نفر از اهالی روستاهای بشاگرد با این بیماری درگیر هستند و تعداد آن نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

نوروزیان با بیان اینکه ما هر ساله طغیان هایی از بیماری هپاتیت A داریم و این موضوع چیز عجیبی نیست، بیان کرد: بیشترین عامل بیماری هپاتیت آ استفاده از آبهای آلوده است ولی در صورت عدم رعایت بهداشت به سایر افراد منتقل می شود.

رعایت بهداشت فردی مانع از بروز هپاتیت A

وی تصریح کرد: باید مراقبت از آب آشامیدنی صورت بگیرد و متاسفانه در بشاگرد روستاهای کوچک و بسیار پراکنده زیاد وجود دارد و به همین دلیل تامین آب سالم سخت است و آب به صورت خودگردان بین مردم توزیع می شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه اضافه کرد: کادر درمانی مرکز بهداشت و درمان شهرستان بشاگرد با شناسایی نخستین بیمار مبتلا به هپاتیت آ اقدامات درمانی و پیشگیرانه را شروع کرده اند.

نوروزیان افزود: رعایت بهداشت فردی، شناسایی زود بیماران و درمان فوری، اطمینان از میزان کلر آب، آموزش کلرزنی آب، آموزش علائم بیماری،آموزش بهداشت فردی، سرکشی به مخازن آب،کنترل کلر مخازن، آموزش به خانواده های درگیر و آموزش چهره به چهره از جمله اقداماتی ست که باید جهت جلوگیری از این بیماری انجام داد.

وی با اشاره به علائم شایع بیماری هپاتیت A خاطر نشان کرد: دل درد، تهوع و استفراغ ، بی اشتهایی، تب خفیف و در بعضی از کودکان هم زردی اتفاق می افتد از علائم بیماری هپاتیت A است که شهروندان بلافاصله بعد از مشاهده این علائم به دکتر مراجعه کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها