مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان خبر داد :

رفع تصرف زمین 38 هکتاری در بندرعباس



صبح ساحل ، اقتصادی - مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان از آغاز طرح مستند کردن املاک فاقد سند به سند مالکیت در شهرک توحید بندرعباس خبر داد و گفت: با برخورد قاطع و بی‌سابقه با زمین‌خواران و متصرفین اراضی تنها در شش ماه گذشته میلیاردها تومان به دولت و ملت بازگشته است.

رضا رضایی در گفت‌وگو با ایسنا،اظهار کرد: در راستای اخذ اسناد اراضی تصرفی و ساختمان‌ها و خانه‌های بدون سند شهر بندرعباس شروع به ساماندهی این خانه‌ها کردیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه توانستیم نزدیک به سه هزار سند را به نام دولت اخذ کنیم که بخش عمده آن مربوط به بافت فرسوده شهر مانند محله چاهستانی ها می‌شود؛ این‌ها را طبق ضوابط و مقررات مربوطه به اشخاصی که صاحب اعیانی اراضی منتقل کردیم، با این شرط که عقب‌نشینی‌هایی که به بازگشایی معابر کمک می‌کند انجام بگیرد.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان با بیان اینکه ما توانستیم تمامی خانه‌هایی که فاقد سند مالکیت بوده و قدمتشان به زیر سال 84 برمی‌گردد را دارای سند مالکیت کنیم، افزود: در مرحله بعد این طرح را در شهرک توحید ادامه می‌دهیم که بافت فرسوده بوده و نیاز به بازآفرینی و نوسازی دارد، در این محله نیز تمام خانه‌های فاقد سند را سنددار می‌کنیم.

رضایی اضافه کرد: به‌غیراز این دو محله، افراد در تمامی مناطقی که خانه‌هایش قبل از سال 84 ساخته شده و سند ندارند می‌توانند به ما مراجعه کنند و تشکیل پرونده دهند و در کوتاه‌ترین بازه زمانی سند مالکیت به نامشان منتقل می‌شود، کما اینکه عده زیادی نیز تاکنون مراجعه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه  در شهرستان‌های دیگر استان مانند بندرلنگه، حاجی‌آباد، میناب، رودان و ... نیز به این سمت در حرکت هستیم و هدفمان این است که تمامی خانه‌هایی که سند مالکیت ندارند را مستند به سند مالکیت کنیم، تصریح کرد: طرح سنددار کردن منازل بافت‌های مسکونی چند سالی بود که آغاز شده بود اما متأسفانه تاریخ آن منقضی شد که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت از حدود شش ماه پیش دوباره از سر گرفته شد.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان با بیان اینکه در کل کشور تنها اراضی شهرهای با جمعیت بالای 25 هزار نفر را مستند به سند مالکیت می‌کنند، عنوان کرد: ما توانستیم از سازمان زمین و مسکن مرکز کشور مجوز ارائه سند مالکیت به کلیه شهرها را اخذ کنیم.

رضایی با تأکید بر اینکه طرح مستند کردن املاک فاقد سند به سند مالکیت در شهرک توحید آغاز و بنرهای اطلاع‌رسانی آن در مساجد محل نصب شده است، خاطرنشان کرد: در شهر بندرعباس دریافت هزینه سنددار کردن املاک فاقد سند مربوط به قبل از سال 84 تا 100 متر و در شهرستان‌ها تا 150 متر با قیمت بسیار پایین و کمتر از قیمت کارشناسی انجام می‌شود که کمکی به افراد بی‌بضاعت است و حتی شرایطی را فراهم کردیم که افرادی که توانایی پرداخت این هزینه را هم ندارند به‌صورت اقساطی پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر کار ما در املاک حقوقی برخورد با زمین‌خواران و متصرفینی است که متراژهای زیادی را تصرف کرده‌اند، بیان کرد: در اقدام اول زمینی به متراژ دو هزار متر در رسالت جنوبی که یکی از بهترین محله‌های شهر بندرعباس است به ارزش 10 میلیارد تومان را رفع تصرف کردیم و این اراضی تخریب شده و به دولت و ملت بازگشته است.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان ادامه داد: در روز اول فروردین‌ماه سال جاری با هدف بازدارندگی از تصوری که در ذهن سودجویان است که روزهای تعطیل می‌توانند اراضی را تصرف کنند و نظارتی نیست، اقدام کردیم و نزدیک به 10 هکتار از اراضی بندرعباس را رفع تصرف کردیم.

رضایی با اشاره به اینکه همچنین اراضی ارزشمند ساحلی بندر جاسک را که تجاری بوده و حریم دریا را اشغال کرده بود با قدرت، رفع تصرف کردیم و به ملت بازگرداندیم، ابراز کرد: آخرین اقدام مهم در زمینهٔ رفع تصرفاتمان یک قدمگاه جعلی بود که با سوءاستفاده از احساسات و اعتقادات مردم در اتوبان شهید رجایی بندرعباس به نام سه زیارتان و با هدف زمین‌خواری احداث شده بود.

وی اضافه کرد: پس از اخذ استعلام از اداره اوقاف و مطمئن شدن از عدم اصالت این قدمگاه جعلی اقدام به رفع تصرف کردیم و خوشبختانه این اراضی به دولت و ملت بازگشت.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان اظهار کرد: اقدام بعدی که در حال هدف‌گذاری آن هستیم، شناسایی اراضی متعلق به دولت در تمامی نقاط استان هرمزگان و مزایده و فروش آن‌ها تا قبل از اینکه سودجویان اقدام به تصرف و سوءاستفاده از آن اراضی کنند، است؛ لازم به ذکر است همه مردم حق شرکت در این مزایده داشته و می‌توانند از این اراضی استفاده کنند.

رضایی با بیان اینکه با برخورد قاطع و بی‌سابقه با متصرفین اراضی تنها در شش ماه گذشته میلیاردها تومان به دولت و ملت بازگشته است، افزود: توانستیم 38 هزار و 500 متر ملک تجاری در چهارراه گفت‌وگوی تمدن‌ها، دو هزار متر در رسالت جنوبی و چندین هزار متر در شهرستان‌ها از اشخاص متصرف پس بگیریم و به مزایده بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه آن‌هایی که تصرف خانه اعیانی تا قبل از سال 84 دارند نیاز به شرکت در مزایده ندارند، تصریح کرد: اما برای افرادی که تصرف را انجام داده‌اند، بنایی نساخته و تنها دیوارکشی کرده‌اند و درواقع زمین‌ها را غصب کرده‌اند هیچ راهی قرار نخواهیم داد، برخورد قاطع خواهیم کرد و اراضی را به دولت و ملت باز خواهیم گرداند.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان با بیان اینکه اقدام مهم بعدی‌مان در راستای طرح اشتغال‌زایی است، عنوان کرد: تمامی اشخاصی که دارای مجوزهای مرتبط با ارگان‌های خاص مثل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین اداره کل ورزش و جوانان، هستند برای مثال مجوزی را برای احداث سالن ورزشی، مکان‌های گردشگری و انبار ذخیره کالا گرفته‌اند، برای کمک به این افراد اراضی را آماده کرده‌ایم که از طریق فراخوان به آگاهی عمومی گذاشته می‌شوند؛ هر کس این مجوزها را دارد می‌تواند این اراضی را به نرخ بسیار پایین دولتی تهیه کند به این شکل که تنها 30 درصد مبلغ را پرداخت و مابقی را در اقساط سه تا پنج‌ساله پرداخت می‌کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها