کار آفرین صنایع دستی هرمزگان عنوان کرد ؛

خستگی راه برایم معنا ندارد



صبح ساحل ، اجتماعی - کار آفرین صنایع دستی هرمزگان گفت: تمام تلاشم دایر کردن کارگاه های کوچک و بزرگ در روستاهای هرمزگان است تا بانوان روستایی با اکتفا به توانایی خود صنعت و آداب و رسوم استان را حفظ و بتوانند کالاهای خود را در نمایشگاه های داخلی و خارجی معرفی و عرضه کنند.

به گزارش هرمز؛ صنایع دستی، سفیران فرهنگی هر قوم و قبیله اند که همراه با ذوق مردمان هر سرزمین از روزگاران کهن به عنوان هنری سرم گرم کننده و در آمدزا، در میان ملت های مختلف جایگاهی خاص داشته و به طوری که در برخی از شهرها تنها راه در آمد زایی افراد فروش صنایع دستی بوده است.

هرمزگانی ها با دارا بودن پیشه ای غنی از ظرفیت ها و نعمت های طبیعی موجود در منطقه به نحو احسن استفاده کرده و سوغات های جالب و مصرفی را از شاخه های درخت خرما، داده های دریایی و… می آفرینند و علاوه بر ترویج فرهنگ و هنر خود در اقصی نقاط ایران و حتی دنیا از این صنعت کسب درآمد نیز می کنند.

در هرمزگان ۶۷ هزار نفر در ۴۲ رشته صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند که نکته جالب در مورد صنایع دستی استان حضور چشمگیر بانوان در این عرصه است که حدود ۹۰ درصد از این آثار هنری و خلاقانه به دست زنان خلق می شود.

در این میان که مسئولان تنها شعار کارآفرینی و حمایت از آن را می دهند زنان با اصالت هرمزگانی با اتکا به هنر دست و همت والای خود  و با استفاده از مواد اولیه بسیار ساده کالاهایی فاخری را تولید می کنند که علاوه بر تامین کردن نیاز بازار داخل به خارج از کشور نیز صادر می کنند.

در این میان با فائقه عسکری بانوی کار آفرین هرمزگان گفتگویی داشته ایم تا هدف و انگیزه اش را برای تولید صنایع دستی ایرانی جویا شویم.

 مادرم مشوق اصلی ام در صنایع دستی بود

فائقه عسکری، بانوی نمونه کار آفرین هرمزگانی با اشاره به سابقه ۲۰ ساله خود در حوزه صنایع دستی، اظهار کرد: در حال حاضر به عنوان صنعتگر صنایع دستی، مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع دستی گلابتون قشم، مسئول خانه صنایع دستی روستای مرکزی تازیان و روستای بلندو و همیار صنایع دستی مشغول به فعالیت هستم.

این صنعتگر صنایع دستی با اشاره به اینکه صنایع دستی سفیران فرهنگی هستند، تصریح کرد: با هدف ترویج فرهنگ بومی و سنتی هرمزگان در رشته های رودوزی های سنتی، صنایع دریایی، حصیر بافی و نقش حنا مشغول به کار و آموزش هستم.

عسکری با تاکید بر اینکه مشوق اصلی اش در حوزه صنایع دستی مادرش بوده است، عنوان کرد: مادرم بازنشسته صنایع دستی بندرلنگه و از پیشکسوتان صنایع دستی هرمزگان است و گره خوردن زندگی ما با صنایع دستی جرقه ای را از همان دوران کودکی در من برای ترویج فرهنگ بومی و سنتی هرمزگان ایجاد کرد.

 هیچ گاه سختی راه مرا نا امید نکرده است

وی با بیان اینکه عاشق کار و حرفه اش است، عنوان کرد: با دارا بودن فرزند کوچک همچنان در نمایشگاه های مختلف شرکت می کنم و هیچ گاه سختی راه مرا نا امید نکرده و تا آنجایی که وضعیت جسمانی و عمر فرصت دهد برای خدمت رسانی به مردم دست از کار و فعالیت بر نمی دارم.

مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع دستی گلابتون قشم ادامه داد: تاکنون موفق به دریافت مهر اصالت ملی و بین المللی یونسکو، هنرمند پیشکسوت، هنرمند برترو دریافت حدودا۷۰ الی ۸۰ لوح تقدیر در نمایشگاههای داخل و خارج از کشور شده ام .

عسکری با اشاره به اینکه ایجاد شغل و آموزش های صنایع دستی باعث افتخار و ایجاد حس ارزشمندی در وجودش می شود، اظهار کرد: در کارگاهم در روستای بلندو ۱۱ نفر به صورت مستقیم و تقریبا ۳۵ نفر غیر مستقیم مشغول به کار هستند که این گارگاه جز تعاونی و کارآفرین برتر شناخته شده است.

  هدفم ایجاد کارگاه های صنایع دستی برای 

خودکفایی روستاییان است

وی افزود: شش سال در معبد هندوها بندرعباس غرفه ای را برای مواد غذایی سنتی و نان های محلی دایر کردم و در مسابقه آشپزی رتبه اول و سر آشپز برتر را کسب کرد.

مسئول خانه صنایع دستی روستای مرکزی تازیان با بیان اینکه مسئولان در زمینه های مختلف او را یاری و حمایت کرده اند، عنوان کرد: با همیاری و همدلی مسئولان موفق به ثبت جغرافیایی برقع قشم، حصیر میناب و شلوار گلابتون بندر لنگه و دریافت تقدیر نامه و تندیس از طرف وزیر ارشاد اسلامی شدم.

عسکری خاطر نشان کرد: تمام تلاشم دایر کردن کارگاه های کوچک و بزرگ در روستاهای هرمزگان است تا بانوان روستایی با اکتفا به توانایی خود صنعت و آداب و رسوم استان را حفظ و بتوانند کالاهای خود را در نمایشگاه های داخلی و خارجی معرفی و عرضه کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها