یک پزشک متخصص خبرداد ؛

بیماری های قلبی عروقی، بیشترین عامل فوت هرمزگانی ها



صبح ساحل، حوادث _ "بیماریهای قلبی و عروقی   بیشترین عامل فوت در 8 ماه گذشته در هرمزگان  بوده است". این مطلب را مهدی عسکری زاده مدیر کل ثبت احوال هرمزگان هفته گذشته در جلسه مطبوعاتی خود در خصوص آمار فوتی ها  بیان کرد . بیماری قلب و عروق از شایعترین عاملهای مرگ و میر در ایران و بلکه  درجهان است و در راس علل مرگ هر دو گروه مردان و زنان قرار دارد.قلب یا دل یک اندام ماهیچه‌ای ویک تلمبه عضلانی است که مسئول پمپ خون به شریان‌ها ب‍ه‌وسیله حرکات ضربان‌دارمتناوب است. به این صورت خون را به همه‌ی نواحی بدن ارسال می‌کند.قلب انسان به طور متوسط حدود 70 بار در دقیقه می‌تپد ودر سمت چپ بدن در ناحیه ی سینه ای (توراسیک) بدن قراردارد و به گونه‌ای قرارگرفته‌است که رأس (apex)آن به سمت چپ و پایین قرارمی‌گیرد، همواره بخشی از آن درحال فعالیت و بخشی در حال استراحت است و در هر بار ضربان، قلب به مدت 0.4ثانیه در حال استراحت خواهدبود .

حمله‌ قلبی‌ عبارت‌ است‌ از مرگ‌ سلول‌های‌ عضلانی‌ قلب‌ در اثر کاهش‌ یا توقف‌ جریان‌ خون‌ سرخرگ‌های‌ قلب‌. پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی عروقی بسیار کم هزینه تر است و با چند دستور ساده بهداشتی می توان از ابتلا به بیماری قلبی عروقی جلوگیری کرد.آگاهی از عوامل خطر زا و چگونگی کنترل آنها این فرصیت را بوجود می آورد که بتوان از بروز این بیماریها پیشگیری کرده و یا در صورت ابتلا از شدت آن کاست چرا که بسیاری از افراد می توانند تغییرات مثبتی را در شیوه زندگی خود ایجاد کرده و از ایجاد و یا بدتر شدن این بیماریها پیشگیری کنند . به گفته فوق تخصص جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، این بیماری در اثر تأثیر  عواملی که به آن عوامل خطر گفته می شود ، سبب رسوب در رگهای ظریف قلب  می شود و  با ایجاد تنگی و انسداد این عروق موجب اختلال در خون رسانی قلب می گردد.

دكتر"حسين منتظر قائم " در تعریف سکته قلبی بیان داشت: با انسداد کامل این رگها و نرسیدن خون به قسمتی از عضله قلب ، بخشی از قلب آسیب می بینند که به آن سکته قلبی می گویند. اين فوق تخصص جراحی قلب تصریح کرد:  بیماریهای قلبی عروقی اشکال مختلفی دارند مانند : فشار خون بالا ، بیماری سرخ رگ های کروند ، بیماریهای دریچه های قلب و سکته مغزی.

عوامل خطر بیماری عروق قلبی

این  فوق تخصص جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، عوامل خطر بیماری عروق قلبی  را چربی خون (کلسترول ) بالا، مصرف سیگار، فشار خون بالا،بیماری دیابت (قند خون )،زندگی بدون تحرک و ورزش،چاقی و رژیم غذایی نامناسب دانست و افزود : با ترک سیگار ، تشخیص و اصلاح فشار خون ، کلسترول و قند خون بالا  و اصلاح سبک زندگی و تغذیه و گنجاندن ورزش در برنامه روزانه ، پرهیز از استرس و تنش های روانی و کاهش وزن می توان تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش داد .

محدودیت گوشت قرمز

 بطور طبیعی میوه ها و سبزیجات فاقد چربی و کلسترول بوده و دارای ترکیبات سالم و پروتئین های گیاهی هستند . متخصصان تغذیه توصیه می کنند ودست کم  روزانه چند واحد غذایی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید شامل ( مرکبات ، فلفل سبز ، کلم بروکلی ، اسفناج ، کرفس ، کلم پیچ و گوجه فرنگی و ... ) به غیر از نارگیل که حاوی روغن های مضر است .دكتر"حسين منتظر قائم " گفت:غلات سبوس دار استفاده کنید غلات سبوس دار بهتر از غلات تصفیه شده هستند. از نان ، بیسکویت ها ، مرغ ها  و ماکارونی ها ی حاوی سبوس استفاده کنید . مصرف نان سفید و برنج سفید و ماکارونی های حاوی تخم مرغ را محدود کنید . وی توصیه کرد که شهروندان  از محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی استفاده،مصرف گوشت قرمز را محدود و به گوشت قرمز به عنوان غذای جانبی و به بخش اصلی وعده های غذایی توجه کنند ،در موقع پختن آن تمام چربی های آن  را جدا  نمایندو بهتر است آن را بصورت کباب کرده و یا آب پز یا بریان مصرف و در صورت سرخ کردن از مقدار اندکی روغن زیتون استفاده کنند .همچنین گوشت طیور ( مرغ ، بوقلمون ، بلدرچین ) و ماهی را در لیست غذایی خود قرار دهند. بخصوص ماهی چون حاوی سطوح بالائی از اسید های چرب امگا 3 هستند. اگر چه میگو نسبت به اکثر ماهی ها کلسترول بیشتری دارند ولی چربی کلی آن از گوشت قرمز کمتر است . 

فوق تخصص جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان،با اشاره به محدود کردن مصرف نوشیدنی های قندی و شیرینی جات  و کاهش میزان مصرف نمک اظهار داشت:. از روغن ها و چربی های و ترانس دار جامد  استفاده نکنید بیشتر از روغن های زیتون و کافولد استفاده نمایید . دکتر منتظر قائم تاكيد كرد : بیماراني كه سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی در اقوام درجه یک خود دارند بايد موارد پيشگيري را بیشتر باید رعایت کنند .وی با اشاره  با امکاناتی که در استان برای بیماران قلبی وجود دارد، گفت : مرکز جراحی قلب و آنژیوگرافی جرجانی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس مجهز به همه امکانات استاندارد و آنژیوگرافی و جراحی قلب در حد سایر مراکز معتبر کشوری می باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها