مدیر مرکز نوآوری پارک علم و فناوری استان در گفت و گو با «صبح ساحل» :

استارتاپها در زمینه گردشگری فعالیت کنند



در سال‌های اخیر استارتاپ های بسیاری در هرمزگان شکل گرفتند. شاید یکی از خدماتی که شما از آن استفاده می‌کنید یا فروشگاه آنلاینی که مایحتاج خود را از آن خریداری می‌کنید یک استارتاپ باشد بدون آنکه متوجه باشید این یک کسب‌وکار نوپا یا استارتاپ است. 

برخی از این استارتاپها با تبلیغات زیادی فعالیت می‌کنند اما ممکن است لزوماً کیفیت خدمات یا محصولات آن‌ها همان چیزی نباشد که شما انتظار دارید.

حسین رئیسی، مدیر مرکز نوآوری پارک علم و فناوری هرمزگان به «صبح ساحل» گفت: بیشتر استارتاپهای هرمزگانی در حوزه خدمات شکل گرفتند مثلاً یکی از استارتاپها با اپلیکیشن موبایل خدماتی را مثل سرویس کولر یا نظافت انجام می‌دهد. در ادامه مشروح گفتگوی  مدیر مرکز نوآوری پارک علم و فناوری هرمزگان  با «صبح ساحل» را می‌خوانید.

1- تفاوت استارتاپ با سایر کسب‌وکارها چیست؟ 

به کسب‌وکارهای نوپا که پایه آن‌ها فناوری از قبیل اینترنت یا بستر موبایل باشد استارتاپ گفته می‌شود. برای راه‌اندازی استارتاپ تیم‌هایی تشکیل می‌شوند و با همکاری یکدیگر کسب‌وکاری راه‌اندازی کرده و وارد بازار می‌کنند که معمولاً برای دوره کمتر از یک سال استارتاپ نامیده می‌شوند و پس از درآمدزایی از حالت استارتاپ خارج و به‌عنوان یک نمونه موفق استارتاپ شناخته می‌شوند. به‌عنوان‌مثال وقتی گفته می‌شود دیجی کالا یک استارتاپ موفق است از حالت استارتاپی گذر کرده و الآن یک شرکت است اما به‌عنوان یک استارتاپ موفق شناخته می‌شود. 

گاهی اوقات گفته می‌شود استارتاپ می‌تواند یک کسب‌وکار جدید با یک موضوع یا ماهیت جدید باشد و عموماً حول محور تکنولوژی شکل می‌گیرد و اگر بخواهند آن را توسعه دهند به‌راحتی قابلیت توسعه‌پذیری دارد.

2- به نظر شما استارتاپ ها در هرمزگان

باید به چه سمتی هدایت شوند؟ 

یکی از عمومی‌ترین زمینه‌هایی که استارتاپ ها در آن فعالیت می‌کنند در زمینه فروش محصولات به‌صورت آنلاین است که در شبکه‌های اجتماعی نیز انجام می‌شود. با توجه به ظرفیت گردشگری در هرمزگان بهتر است استارتاپ ها به این سمت هدایت شوند اما لزوماً به این معنا نیست که در سایر زمینه‌ها وارد نشوند.

شهر هوشمند، خدمات شهری و سایر خدماتی که می‌توانند به سازمان‌ها یا افراد بدهند ازجمله زمینه‌هایی است که استارتاپها می‌توانند به آن ورود پیدا کنند.

3- دلایل شکست استارتاپ ها ازجمله

برخی تاکسی‌های اینترنتی در هرمزگان چیست؟ 

در سال 96 بعضی تاکسی‌های اینترنتی مثل هرمز ران، اسنپ، تاکسی ران در هرمزگان شروع به کار کردند ولی اسنپ به دلیل پشتوانه مالی، سرمایه‌گذاری و تیم فنی قوی‌تر از سایر تاکسی‌های اینترنتی موفق‌تر بود.

یکی از دلایل شکست استارتاپ‌ها عدم وجود پشتوانه قوی است. در هرمزگان بخشی که ظرفیت مناسبی دارد بحث فروش آنلاین است ولی از آنجایی‌که هرمزگان ورودی بسیاری از کالاها به‌صورت قانونی و قاچاق است این نوع استارتاپ ها برای ارسال کالا دچار مشکل می‌شوند چون این شائبه پیش می‌آید که کالای قاچاق باشد.یکی دیگر از مشکلات استارتاپ ها بحث تیم سازی است و ممکن است گروه نتواند افراد بامهارت برای تیم خود را در استان پیداکرده و استارتاپ موردنظرش را راه‌اندازی کند.

4- چه حمایت‌هایی از استارتاپ‌ها

در هرمزگان صورت می‌گیرد؟ 

پارک علم و فناوری یکی از مکان‌هایی است که از استارتاپها حمایت می‌کند. حداقل حمایت‌هایی که پارک علم و فناوری از استارتاپها انجام می‌دهد عموماً آموزش‌های لازم و مشاوره‌های رایگان و در اختیار گذاشتن فضایی برای شروع کار است.

همچنین می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره پارک استفاده کنند علاوه بر پارک علم و فناوری مراکز رشد نیز همین خدمات را به متقاضیان ارائه می‌دهد. 

باوجودآنکه استارتاپها می‌توانند از بعضی معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند اما هنوز نمی‌توانند از این معافیت‌ها به‌صورت درست استفاده کنند. 

گاها افراد باوجود داشتن نامه از پارک علم و فناوری برای دریافت معافیت مالیاتی به اداره دارایی و مالیات مراجعه می‌کنند اما این اداره هنوز شناخت درستی از این نوع کسب‌وکارها ندارد که بتواند از آن‌ها حمایت کند بنابراین همچنان در زمینه خدمات بیمه‌ای و مالیات دچار ضعف هستیم. 

هرچند قانونگذار این معافیت‌ها را مصوب کرده که استارتاپها بتوانند از آن استفاده کنند اما در مرحله اجرا، هنوز به‌صورت درست اجرایی نشده‌اند.

5- برگزاری رویدادهای کارآفرینانه در زمینه استارتاپها چه میزان در هرمزگان موفق بوده است؟

 سال 94 اولین استارتاپ ویکند در بندرعباس برگزار شد. از فرودین 94 تاکنون سه رویداد استارتاپ ویکند را برگزار کردیم. رویدادهای کوچکی که مرتبط با کسب‌وکارهای نوپا بوده در استان برگزار شده است.

برگزاری این رویدادها در آگاهی و شناخت مردم نسبت به این استارتاپها مؤثر بوده است. برخی استارتاپهای استان در حوزه فروش ماهی و سایر محصولات، تولید محتوا، خدمات، گردشگری و از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت فعالیت می‌کنند. 

چهارمین دوره استارتاپ ویکند 15 الی 17 اسفند امسال با موضوع آزاد برگزار می‌شود. افرادی که مایل هستند می‌توانند با شرکت در این رویداد با کسب‌وکارهای نوپا، نحوه تیم سازی و سایر مباحث مربوط به استارتاپها آشنا شوند و حتی می‌توانند استارتاپ موردنظر خود را راه‌اندازی کنند که اطلاعات موردنیاز را می‌توانند از سایت www.swhormozgan.ir و سایت پارک علم و فناوری دریافت کنند.

6- آیا استارتاپی در هرمزگان وجود دارد که 

در سطح کشور موفق بوده باشد؟ 

نمی‌توان استارتاپی را در هرمزگان نام برد که در سطح کشور موفق بوده باشد. هرچند استارتاپهایی در استان وجود دارند که دامنه فعالیت آن‌ها در سطح کشور است اما میزان موفقیت آن‌ها به میزان سایر استارتاپهای موفق کشوری نیست.

7- آیا از ایده‌هایی که در این رویدادها مطرح می‌شود حمایت لازم صورت می‌گیرد؟

ما از کسانی که در این رویدادها ایده‌های استارتاپی دارند دعوت می‌کنیم به سمت پارک علم و فناوری بیایند و از امکانات پارک برای عملی کردن ایده‌های خود استفاده کنند اما از ایده‌های برتر به‌صورت خاص‌تر حمایت می‌کنیم اما به‌طورکلی ایده‌هایی که در رویداد مطرح می‌شود از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها