نقاط حادثه خیز دو ماهه اول سال مشخص شدند

هرمزگان، از جمله مناطق حادثه خیز کشور



به گزارش صبح ساحل به نقل از یزد، جاده‌ها، آزادراه‌ها و خیابان‌ها این روزها به مثابه میادین جنگ شده‌اند، آمار تصادفات منجر به مرگ همزمان با شروع فصل گرما سرعت گرفته است؛ چون سفرهای تابستانی آغاز شده و همه ساله با شروع این سفرها بر میزان تصادفات و آمار کشته‌های ناشی از حوادث ترافیکی افزوده می‌شود.


در این میان برخی تقصیر را به گردن جاده‌های ناهموار و اتوبان‌های غیراستاندارد می‌اندازند و برخی دیگر می‌گویند خودروهای ناایمن بیش از هر عامل دیگری در افزایش تلفات جاده‌ای تاثیر داشته است.


حوادث ترافیکی در ایران علل و عوامل خاص خود را دارد که ممکن است در سایر کشورها چنین علتی وجود نداشته باشد. رعایت نکردن قانون نخستین علت مهم وقوع بیشتر مشکلات ترافیکی و جاده‌ای است. راننده‌ها در بیشتر موارد کوچک‌ترین توجهی به تابلوهای راهنمایی و رانندگی ندارند.



> تصادف رانندگی در تاریخ ایران
از سال 1305 خورشیدی که «غلامحسین درویش» معروف به «درویش خان» در اثر برخورد درشکه اش با اتومبیل وارداتی خیابان‌های تهران جان خود را از دست داد، فاجعه‌ای به نام «تصادفات جاده‌ای» در ایران کلید خورد. از آن زمان به بعد تا به امروز سالیانه هزاران نفر از مردم کشور در تصادفات به کام مرگ می‌روند و ده‌ها هزار نفر معلول و مجروح می‌شوند.


بنا به اظهار کارشناسان اگر در دنیا مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای چهار یا پنج تن به ازای هر 100 هزار تن باشد در ایران این رقم نزدیک به 20 به 100 است که در نوع خود عدد بالایی به حساب می‌آید.

دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت (WHO) چندی قبل، نرخ سوانح جاده‌ای در ایران را 20برابر میانگین جهانی دانست و اعلام کرد: در ایران در هر 19دقیقه یک تن در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهد و در هر دو دقیقه خبر مصدومیت جدی و حتی معلولیت همیشگی یک تن بر اثر حوادث جاده‌ای به اعضای خانواده اش می‌رسد.


> آمارهای جدید
جدیدترین آمار رسمی ‌از تلفات رانندگی در کشور حاکیست تنها در 62 روز فروردین و اردیبهشت روزانه 41 نفر در جاده‌ها و بزرگراه‌های کشور بر اثر تصادفات کشته شدند.


از سوی دیگر با شروع فصل تابستان یعنی اول تیر ماه، به نظر می‌رسد کنتور مرگ روزانه در جاده‌ها هم روشن شده به طوری که طبق آمار رسمی‌ تنها در سه روز نخست تیرماه 98 هر روز 21 نفر در جاده‌ها کشته شدند، این در حالی است که سفرهای تابستانی تازه شروع شده و هنوز روزهای باقیمانده تیر ماه و 62 روز مرداد و شهریور هم در پیش است.


سالانه ۱.۳ درصد از افراد در جهان طی حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که در این میان سهم ایران از این اتفاقات بالاتر از استاندارد عادی است.


آمار‌ها نشان می‌دهد در ایران 90 درصد تردد‌ها بنا به اعلام پلیس از مسیر جاده‌ها و بزرگراه‌ها صورت می‌گیرد و 8 درصد هم سهم تردد ریلی است. در نتیجه جاده‌ها و بزرگراه‌ها نقش بسیار عمده‌ای در حمل و نقل برون‌شهری دارند.


اما بد نیست بدانیم که چه میزان خودرو و گواهینامه در ایران فعال است و به عبارتی چه تعداد راننده در کل کشور مشغول فعالیت هستند.
بنا به آمارهای رسمی‌41 میلیون نفر در کل ایران انواع و اقسام گواهینامه‌ها ( موتور پایه 1 و پایه 2 ) را دارا هستند و به این ترتیب 11 میلیون موتوری و ۲۲ میلیون ۲۷۰ هزار و ۱۸۷ دستگاه خودرو در کل کشور در حال فعالیت و تردد هستند.


همچنین با سهل و آسان شدن دریافت گواهینامه‌های رانندگی تنها در سه ماه نخست امسال نزدیک به 440 هزار گواهینامه برای افراد در کشور صادر شده است که از این تعداد که از این تعداد ۲۹۸ هزار گواهینامه از نوع پایه ۳ بوده که در اصطلاح به آنها گواهینامه اولی گفته می‌شود.


اگر به آمارهای رسمی ‌دو ماه اخیر تصادفات در کشور نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که به طور میانگین هر روز 41 نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند که به طور متوسط ۲۵ نفر در سر صحنه تصادف و ۴۱ نفر در حال انتقال و طول درمان فوت و از دست می‌روند.


نکته جالب اینکه مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در شهرها آمار رو به رشدی داشته است و به نظر می‌رسد ضریب ریسک تردد در خیابان‌ها و معابر درون شهرها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. به طوری که تصادفات فوتیِ درون شهری ۴.۶درصد افزایش داشته است.



> عابران در معرض خطر بیشتر هستند
از جمله اتفافات نگران‌کننده در درون شهرها و به عبارتی خیابان‌ها، افزایش مرگ و میر تعداد عابران است. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی رانندگان باید از چند متر قبل از خط‌کشی عابر پیاده سرعت خود را کم کرده و با احتیاط عبور کنند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریبا همه رانندگان در ایران توجهی به این موضوع نشان نمی‌دهند و با سرعت‌های باورنکردنی و بدون توجه به حقوق عابر پیاده از روی خط‌کشی عابر عبور می‌کنند.


بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور ناجا ۲۱.۵ درصد عابرین پیاده در تصادفات فوت کردند که به نظر می‌رسد این آمار نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است.


آمارها در خصوص مرگ و میرهای ترافیکی از آنچه تخمین زده یا گفته می‌شود وحشتناک‌تر است. بر اساس اعلام پلیس تنها در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد 2368 راننده خودرو باعث مرگ 3863 نفر دیگر شده‌اند.


شدت تصادفات منجر به مرگ در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به حدی است که بیشتر حادثه‌دیدگان در صحنه تصادف کشته می‌شوند و در زمان تصادف به طور متوسط تقریباً ۲۲ تا ۲۵ نفر در لحظه جان خود را از دست می‌دهند و باقی در انتقال و حتی طول درمان جان خود را از دست می‌دهند. یعنی از تعداد آمار مصدومان تصادفات کاسته و بر تعداد افراد فوت‌شدگان اضافه می‌شود که می‌توان گفت ۶ درصد مصدومین در تصادفات حین انتقال و ۳۹درصد در مراکز درمانی فوت می‌کنند.


طبق بررسی‌های انجام شده پلیس، خودروهای سواری ۵۷درصد، موتورسیکلت ۲۷درصد، وانت ۷.۳ درصد، کامیون ۴.۴درصد و اتوبوس مسافری یک درصد در تصادفات نقش داشته‌اند. 


در این میان سوال مهم این است که چرا اینگونه تصادفات در ایران زیاد شده و اساسا دلیل وقوع این تصادفات چیست؟ جبار عامری افسر راهنمایی و رانندگی در همین خصوص درباره علت اصلی تصادفات منجر به مرگ می‌گوید:‌ در بیشتر موارد توجه نکردن به جلو و عدم تنظیم سرعت نسبت به خودروی جلویی عامل وقوع تصادفات بوده است. در برخی موارد هم صحبت با تلفن همراه، سرعت‌های منجر به واژگونی و خواب‌آلودگی به خصوص در هنگام سفرهای شبانه یا اویل صبح عامل وقوع سوانح تلخ بوده است.


> نقاط حادثه خیز کدامند؟
گرچه تصور عامه مردم این است که بیشتر تصادفات در جاده‌ها رخ می‌دهد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۳ درصد تصادفات در محور اصلی، ۲۵ درصد تصادفات در محور فرعی و ۱۲ درصد تصادفات در محورهای روستایی رخ داده است و به نظر می‌رسد با توجه به حضور نسبتا کمتر پلیس در برخی نقاط روستایی، شدت تصادفات در این بخش‌ها بیشتر بوده که واژگونی و سقوط به رودخانه بیشترین موارد از این دست بوده است.
با این حال الگوی زمانی وقوع تصادفات هم در نوع خود قابل تحلیل است. به عنوان مثال ۲۵ درصد تصادفات از ساعت 4 ظهر تا 8 شب و ۲۳ درصد تصادفات از ساعت ۱۲ ظهر تا 4 عصر و پیک تصادفات از ۱۲ ظهر تا ۸ شب بوده است.


رئیس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: بیشترین تصادفات در دو ماه اخیر مربوط به استان‌های غرب تهران، قزوین، هرمزگان، یزد، گلستان و اصفهان است.


با این حال هر چقدر که زمان می‌گذرد آمار کشته‌های تصادفات بیشتر می‌شود که این امر می‌تواند خبر ناامیدکننده‌ای باشد. بر همین اساس تعداد افراد فوت شده در تصادفات سال 97 نسبت به سال 96 افزایش نشان می‌دهد که این موضوع بیانگر این است که تعداد کشته‌های تصادفات در سال 97 نسبت به سال 96 با رشد 7 درصدی همراه بوده است.


> وضعیت وخیم در شهرستان‌ها
وضعیت قرمز تصادفات در شهرستان‌ها و روستاها به مراتب پررنگ‌تر است که کارشناسان دلیل آن را بیشتر مربوط به مسائل فرهنگی می‌دانند.
عواملی که در بروز حوادث جاده‌ای در شهرستان‌ها دخالت دارند در سه عنوان جاده، وسیله نقلیه و عامل انسانی تقسیم می‌شوند و هر کدام از این عوامل زیربخش‌های گوناگونی را در برمی‌گیرند و از بین عوامل حادثه‌زا همه نگاه‌ها به مسائل فرهنگی دوخته شده است.


با این حال خود اهالی این شهرستان‌ها می‌گویند که راه‌ها و ایمن نبودن آنها عامل اصلی تصادفات است این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مثلا در کشوری مثل ژاپن جادهایی با مسیر صعب‌العبور وجود دارد که لحظه‌ای بی‌احتیاطی می‌تواند منجر به مرگ شود. اما در همین جاده‌ها به خاطر احتیاط بیش از حد راننده‌ها معمولا گزارش چندانی از تصادفات منجر به مرگ ارائه نمی‌شود.


کارشناسان پلیس راه مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در بروز حوادث رانندگی و جاده‌ای را عامل انسانی می‌دانند که بر اساس آن عامل ۷۵ درصد در ایجاد حوادث رانندگی در جاده‌های شهرستان‌ها و روستاها بی‌احتیاطی و عدم پایبندی به قانون اعلام شده است.


اما واقعیت این است که عامل انسانی معمولا به آموزش، تغییر رفتار و فرهنگ‌سازی نیاز دارد، از همین رو به سختی تغییر جهت مثبت پیدا می‌کند. بر همین مبنا نیاز است در زمینه فرهنگ‌سازی و مدیریت خانواده‌ها برای آموزش فرزندان در بحث رانندگی بیشتر کار شود. زیرا که بهترین راهکار برای کاهش تصادف‌های رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگ‌سازی است که در شهرستان‌ها کمتر به آنها پرداخته می‌شود.


متاسفانه در شهرستان‌ها وضعیت به گونه‌ای است که افراد فاقد گواهینامه‌ای که بعضا به سن قانونی هم نرسیده‌اند با اطلاع و بدون اطلاع خانواده‌هایشان زمینه‌ساز بسیاری از تصادفات هستند.


نوع تصادفات در شهرستان‌ها نیز در جای خود قابل تامل است و بر اساس اعلام پلیس راه، واژگونی، شاخ به شاخ یا برخورد با عابر پیاده متداول‌ترین نوع تصادفات در این بخش‌ها بوده که به علت ناتوانی در کنترل خودرو و عدم محاسبه دقیق شرایط جاده و سرعت مورد نظر اتفاق می‌افتد.



> مسائل فنی چه نقشی در وقوع تصادفات دارد؟
در بیشتر جاده‌های برون شهری و روستایی، پیمانکاران برای صرفه‌جویی در هزینه و سود بیشتر از کار کم می‌گذارند که این موضوع با جان رانندگان و خانواده‌های آنها ارتباط پیدا می‌کند.


در بیشتر موارد پیمانکاران نسبت به نصب علائم هشداردهنده و ایمنی در جاده‌ها کم‌کاری می‌کنند. این در حالی است که باید نسبت به ارتقا ایمنی این مسیر‌ها تلاش‌های هدفمندی صورت بگیرد.


شناسایی نقاط حادثه‌خیز یکی دیگر از عوامل مهم کاهش تلفات جاده است که ظاهرا بودجه‌های خوبی نیز برای این امور در نظر گرفته شده با این وجود کماکان وضعیت خاص برخی جاده‌ها از جمله پل‌های فرسوده و تونل‌های فاقد تهویه مناسب و روشنایی منشا نگرانی جدی است.



> علت تصادفات در چند استان
بررسی ساختاری در برخی استان‌ها از علل وقوع تصادفات نکات جالبی را نشان می‌دهد. در قم تجاوز از سرعت قانونی مقرر به خاطر نبود دوربین عامل اصلی تصادفات بوده است. در کرمانشاه پلیس راه با مطالعه و تجزیه و تحلیل علل و عوامل شکل‌گیری تصادفات استان در سه سال گذشته به این نتیجه رسیده که وقوع تصادفات رخ به رخ ناشی از تجاوز به چپ در جاده‌های دو طرفه نقشی ۵۰ درصدی در کشته و مجروح شدن قربانیان حوادث رانندگی برون شهری کل استان داشته است.


در استان مازندران صحبت کردن با تلفن همراه و غذا خوردن حین رانندگی با 41 درصد و بی‌توجهی به حق تقدم به ویژه هنگام گردش به چپ و راست و همچنین واژگونی بر اثر سرعت زیاد مهم‌ترین علت تصادفات منجر به مرگ در خیابان‌ها و جاده‌های شهرهای استان بوده است.
یا مثلا در گیلان عمده علت مرگ موتورسواران عدم استفاده از کلاه ایمنی بوده و بی‌توجهی به قانون بوده است که این مسئله با فرهنگ‌سازی‌های لازم در سال‌های اخیر با کاهش سوانح همراه بوده است.


در لرستان و کهگیلویه و بویراحمد سرعت غیرمجاز و استفاده از موتور و خودرو بدون گواهینامه عامل بیشتر تصادفات منجر به مرگ بوده است.
در استان تهران، بی‌توجهی به جلو و انحراف به چپ عامل اصلی تصادفات و سوانح بوده ضمن آنکه آتش گرفتن خودرو در هنگام واژگونی هم نقش پررنگی در افزایش تلفان جانی و مالی داشته است.


در این میان برخی اعتقاد دارند اصلاحات هندسی در برخی بخش‌ها نقش زیادی در وقوع تصادفات دارد اما به نظر می‌رسد عامل زمین و فیزیک هندسی جاده‌ها و خیابان‌ها در صورت داشتن مشکل ایمنی می‌تواند مسبب در وقوع تصادفات باشد.



> عوامل کلی در وقوع تصادفات چیست؟
در تکمیل موارد اعلام شده به تفکیک هر استان که در بالا ذکر شد، عواملی که در کل کشور می‌تواند عامل وقوع تصادفات باشد باید مورد توجه واقع شود.


اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل که در حال حاضر در ایران منجر به تصادفات حاد می‌شود، رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خستگی رانندگان است. بررسی‌ها نشان می‌دهند این عامل یک عامل اصلی بوده که شاید بدیهی و ساده به نظر برسد، اما در 20 سال گذشته بیش از نیم میلیون نفر از هموطنانمان به دلیل رعایت نکردن این موارد در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.



> صحبت کردن با تلفن‌همراه
برخلاف تصور همگانی، دلیل اصلی تصادفات رانندگی عبور از چراغ قرمز یا داشتن سرعت غیرمجاز هنگام رانندگی نیست؛ رتبه اول تصادفات رانندگی متعلق به رانندگانی است که در هنگام رانندگی تمرکز کافی ندارند، اغلب این رانندگان در هنگام تصادف در حال صحبت کردن با تلفن‌همراه، فرستادن پیامک، خوردن یا آشامیدن هستند.



> سرعت غیرمجاز
بسیاری از رانندگان به تابلوی حداکثر سرعت مجاز بی‌توجه هستند و اغلب سرعت‌‌شان 20 تا 30کیلومتر در ساعت بیشتر از حد مجاز است، تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری مثل مرگ‌ و میر و معلولیت دائم به همراه داشته باشد، هر چقدر سرعت بیشتر باشد، کنترل راننده در متوقف ‌کردن خودرو کمتر است.


> نداشتن دقت و تمرکز کافی
رانندگان بی‌دقت افرادی هستند که بسیار سریع و بدون استفاده از راهنما، خط رانندگی خود را تغییر می‌دهند و در بیشتر مواقع نسبت به تابلوها و علایم رانندگی بی‌توجه هستند، این دسته از رانندگان احتمال دارد در یک تصادف ساده جان خود را از دست بدهند، سایر رانندگان باید در مواجه ‌شدن با این دسته از رانندگان با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.



> رعایت نکردن فاصله مجاز
رانندگانی که هنگام رانندگی فاصله مجاز با خودروی جلویی را حفظ نمی‌کنند قادر نخواهند بود در مواقع مورد نیاز سریع عکس‌العمل نشان دهند و ترمز کنند، این فاصله به این خاطر است که اگر به هر دلیلی خودروی جلویی ترمز کرد و ایستاد، بتوانید از وقوع تصادف جلوگیری کنید.


> تغییر ناگهانی خط رانندگی
تغییر ناگهانی خط رانندگی بدون استفاده از چراغ راهنما یکی دیگر از دلایل تصادف رانندگی است، قبل از تغییر مسیر حتماً از چراغ راهنما استفاده کنید و با کمک آینه‌های بغل از امن بودن مسیر مطمئن شوید.



> نداشتن تجربه
برای رانندگی در جاده‌های بین شهری نیاز است تا رانندگان بین یک تا 2 سال تجربه رانندگی در شهر داشته باشند.


> سبقت غیر مجاز
یکی دیگر از دلایل اصلی وقوع تصادفات سبقت غیرمجاز است، بیشتر تصادفات جاده‌ای زمانی رخ می‌دهد که راننده دید کافی در پیچ جاده‌ها ندارد و اقدام به سبقت می‌کند.


> انگلی که عامل وقوع بیشتر تصادفات است
در میان همه نظریات فنی و محیطی وقوع تصادفات، نظریه ابتلا رانندگان به انگلی خاص جنجالی‌ترین نظریه در وقوع پرشمار تصادفات در کشور اعلام شده است.


اخیرا یک مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذا اعلام کرده است ابتلا به انگل «توکسوپلاسما» که به طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت ایران حداقل یک بار به آن مبتلا شده‌اند، آمار تصادفات رانندگی را افزایش داده است.


بهادر حاجی‌محمدی با بیان این‌که پژوهش‌های جدید محققان جهان نشان داده که ابتلا به انگل «توکسوپلاسما گوندی» یکی از علل افزایش آمار تصادف در رانندگی است، اظهار کرد:‌ خطر این انگل در رانندگان بالای ۴۰ سال بیشتر از رانندگان جوان است.
وی با اشاره به این‌که انگل "توکسوپلاسما گوندی" یکی از شایع‌ترین آلودگی‌های انگلی در ایران است،‌ افزود: به طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ درصد از جمعیت کشور حداقل یک بار به این انگل آلوده شدند.


رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذا با بیان این‌که شیوع انگل توکسوپلاسما در مناطق گرم بیشتر از مناطق سرد است، گفت:‌ بر اساس گزارش‌ها، نرخ آلودگی توکسوپلاسما در اصفهان ۴۳درصد و در اردبیل برابر با ۱۸ درصد است. آلودگی در مناطق مرطوب کشور نظیر گیلان بیشتر از مناطق خشک مانند زاهدان است به طوری که شیوع آلودگی در استان گیلان ۶۶درصد و زاهدان ۲۲درصد گزارش شده است.


بررسی‌ها نشان می‌دهد علائم ابتلا به این انگل شامل گلو درد، سردرد، تورم گره‌های لنفاوی، درد ماهیچه و تب است. این بیماری در برخی از افراد به شکل مزمن ادامه می‌یابد و در عضلات و مغز آن‌ها کیست‌های کوچک انگلی تشکیل می‌شود.


اما این نوع انگل چه ربطی به تصادفات رانندگی دارد؟ مطابق تحقیقات صورت گرفته، افزایش فعالیت این انگل تغییراتی در رفتار و روحیه فرد ایجاد می‌کند، به گونه‌ای که حضور این کیست در مغز سبب می‌شود راننده در مواجهه با موانع حین رانندگی، کندتر از حد معمول واکنش نشان دهد و قادر به توقف به موقع خودرو نباشد که این امر در نهایت منجر به بروز تصادف می‌شود.


بر همین اساس، تاخیر در اقدام به فشردن پدال ترمز باعث افزایش نرخ تصادفات در رانندگان مبتلا می‌شود. این بررسی علمی ‌حاکیست افراد از راه‌های مختلفی از جمله مصرف میوه و سبزیجات شسته نشده، کباب و استیک نیم پخته یا خونی و جگر آبدار و نپخته و استفاده از شیر بز غیرپاستوریزه و همچنین ارتباط با گربه‌های ولگرد یا دست زدن به خاکی که آلوده به فضولات این حیوان است ممکن است به این انگل مبتلا شوند.

> راننده‌ها چقدر مقصرند؟
در بروز حوادث مختلف رانندگی و تصادفات جاده‌ای کارشناسان دلایل مختلفی را بیان کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل مربوط به حرکات خطرناک راننده است؛ راننده‌ای که مهارت زیادی در زمینه آشنایی با خودرو و نحوه ی کنترل آن ندارد، می‌تواند موجب حوادث مرگباری در جاده‌ها شود.


اما تنها نبود مهارت نیست که به بروز تصادف منجر می‌شود، بلکه مصرف مواد مخدر، داروهای خواب‌آور و مشروبات الکلی که انسان را از حالت عادی خارج می‌کند، از مهم‌ترین دلایل فرعی بروز سوانح رانندگی است.


بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در وقوع تصادفات، فشار زیاد کاری بر رانندگان ‏هم نقش مهم دارد؛ زیرا به دلیل مخارج کمرشکن زندگی، تورم و گرانی، بسیاری اوقات شاهدیم که افرادی که رانندگی می‌کنند، چندشغله ‏هستند تا از این طریق بتوانند معاش زندگی خود را تامین کنند. در این شرایط خستگی و خواب بر فرد غلبه می‌کند و تعادل وی را در رانندگی به هم می‌زند.


رفتارهای پرخطر در رانندگی، علاقه‌مندی به سبقت‌های غیرمجاز، نداشتن تمرکز، خودنمایی و تلاش برای جلب توجه دیگران از اساسی‌ترین دلایل رفتاری در وقوع تصادفات به شمار می‌روند.


در خصوص نقش عوامل انسانی در وقوع تصادفات مرگبار، براساس پژوهش‌هایی که در مرکز پژوهش بیمه انجام شده علت 85 درصد از حوادث جاده‌ای کشور عامل انسانی و رفتارهای رانندگان است.


بر اساس این نگرش، توجه نکردن به آموزش‌های لازم در زمان گرفتن گواهینامه و فرهنگ غلط رانندگی مهم‌ترین دلیل رفتار پرخطر 
راننده‌ها ست.


«سید حسن موسوی چلک» رئیس انجمن علمی ‌مددکاری چندی قبل گفته بود امروزه نزدیک به سه پنجم از حوادث جاده‌ای که به مرگ یا معلولیت ختم می‌شوند ناشی از عوامل انسانی و رفتارهای شخصیتی است.


وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا رانندگان متخلف دارای تیپ خاص شخصیتی هستند یا نه؟ گفت: شاید جواب این پرسش بله باشد؛ برخی از افراد برای آزاد کردن خشم نهفته خود دست به کارهای خطرناکی در رانندگی می‌زنند و نمونه این کارها سبقت‌های خطرناک در جاده‌ها است.


از سوی دیگر استاندارد خودروهای تولید داخل در سطح پایینی قرار دارند و تا زمانی که این نقص‌های فنی برطرف نشود نمی‌توان انتظار داشت که حوادث رانندگی کاهش پیدا کند.


در کنار این عوامل، مجهز نبودن خودروها به کسیه هوا، ترمزهای ضد قفل، کمربندهای ایمنی مناسب و مقاوم نبودن بدنه خودروها از دیگر عوامل خطرآفرین در رانندگی است که نباید نقش آنها را در کنترل یا رخ دادن سانحه جاده‌ای نادیده گرفت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها