دادستان بندرعباس سرزده از مجتمع تجاری واداری نور بازدید و وعده پیگیری جدی این پرونده را داد

13 سال در انتظار «نور»



خریداران واحدهای تجاری و اداری مجتمع نور بندرعباس،خواهان اجرای حکم صادر شده هستند، حکمی که در آن قید شده است طرفین قرارداد باید در مدت 22 ماه نسبت به ساخت و تحویل مجتمع نور به خریداران اقدام نمایند. این در حالی است که یک سال از مدت صدور آن گذشته، ولی اجرایی نشده است و پروژه همچنان نیمه تمام مانده است. پروژه ای که خریداران آن بلاتکلیف مانده‌اند و سرمایه هایشان در دست سازندگان مسکوت مانده است. آنها برای رسیدن به حق خود از هر مسئولی کمک خواستند و پاسخی دریافت نکردند تا اینکه مجتبی قهرمانی دادستان بندرعباس به خواست آنها واکنش نشان داد و سرزده از این مجتمع بازدید کرد. وی در جمع نمایندگان منتخب مالکان مجتمع نور وعد داد به صورت جدی پیگیر این موضوع  شود.

چند روز قبل 5 نفر از نمایندگان منتخب 320 مالک حقیقی بخش‌های تجاری واداری مجتمع نور در دفتر روزنامه صبح ساحل حضور یافتند و با ارائه مستنداتی خواستار رسیدگی به احقاق حقوق 13 ساله مالکان این مجتمع شدند که در طی این مدت هیچ‌یک از طرف‌های قرارداد به تعهدات خود برابر برنامه زمانی قیدشده در قراردادها مبنی بر تحویل واحدها به خریداران حداکثر طی 30 یا 40 ماه عمل‌نکرده‌اند. 



 متعهدین به تعهدات قانونی خود عمل‌نکرده‌اند
فریدون خدابخشی یکی از این نمایندگان بابیان اینکه خریداران عموماً بازنشستگان دستگاه‌های مختلف هستند و تمام دارایی و حق سنوات 30 سال خدمتشان را به امید آغاز یک زندگی آبرومند و ایجاد کسب‌وکار برای خود و اعضا خانواده در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند گفت: من هم مانند دیگران مالک واحدی در آنجا هستم که در سال 86 یک باب مغازه 14 مترمربع به مبلغ 49 میلیون  تومان به‌صورت اقساطی خریداری کردم. وی افزود: طبق بند قرارداد می‌بایست این واحد ظرف مهلت 40 ماه یعنی در اردیبهشت سال1390 تحویل داده شود، در این مدت تمام اقساط را پرداخت کرده‌ام اما متعهدین به تعهدات قانونی خود عمل‌نکرده‌اند.

 

 58 هزار مترمربع
خدابخشی این را گفت که متراژ کل پروژه مصلی بزرگ بندرعباس و مجتمع تجاری، اداری نور بندرعباس در زمینی به مساحت 58 هزار مترمربع بناشده است که این زمین به سه سند تفکیک‌شده است سند زمین مصلی به متراژ 18 هزار مترمربع، سند زمین مجتمع تجاری اداری به متراژ 26 هزار مترمربع و سند زمین پارکینگ مجموعه‌های مصلی و این مجتمع به متراژ 4 هزار مترمربع. 



 تاریخچه شکل‌گیری مجتمع نور
وی گزارشی از تاریخچه شکل‌گیری این مجتمع را این‌گونه بیان کرد: زمین ابتدا به نام شورای سیاست گذاری ائمه جمعه (آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی، شجاعی و محمودآبادی) بوده که در سال 86 با مجوز اعطایی به شرکت مشاورین طرح و سازه با مدیریت غلامرضا خیامیان مبادرت به فروش سرقفلی به اعضا گردید، اشخاص حقیقی در این بازه زمانی پیش‌خرید نموده‌اند و قراردادهایشان با امضا و مهر این شرکت و تائید هیئت‌امنا قرار گرفت.
خدابخشی ادامه داد: از سال 88 تا 91  این پروژه به شرکت صخره سازان با مدیریت شهروز مقتدری قرار گرفت و اشخاص حقیقی که در این بازه زمانی و همچنین  افرادی که در مقطع اول پیش‌خرید نموده‌اند همگی قراردادهایشان با مهر و امضا این شرکت است.
وی افزود: از آذرماه سال 91 شورای سیاست‌گذاری این پروژه را به شرکت فنی مهندسی میلاد نور هرمزگان با سرمایه‌گذاری علیمحمدی دارنده شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزال، نیروگاه برق فارس و...منتقل کرد و تاکنون این پروژه در دست این شرکت است. 

 



 مالکیت ملک در هاله‌ای از ابهام
خدابخشی در خصوص خرید این واحدها گفت: در سال 86 اقدام به خرید سرقفلی واحدهای مجتمع تجاری اداری نور به مبلغ 40 تا 50 میلیون تومان و عقد قرارداد با شرکت مهندسین مشاور طرح و سازه کردیم. وی اضافه کرد: از آنجاکه ما آشنایی چندانی به مسائل حقوقی نداشتیم، با اعتماد و اطمینان از فروشندگان مجتمع، واحدها را خریداری کردیم اما پس از گذشت زمان و تحقیق از اهل‌فن به این نتیجه رسیدیم که ناخواسته و ناآگاهانه با اعتماد بیجا پای چه قرارداد یک‌طرفه‌ای امضا کردیم.
خدابخشی افزود: طی این سال‌ها جلسات  مذاکره و سازش در دفتر مسئولان برگزار و هر بار خریداران به احترام سخنان آن‌ها جهت حل موضوع بازهم منتظر تکمیل و تحویل پروژه مانده‌ایم.
وی در ادامه گفت: دریکی از بندهای قرارداد قیدشده است که زمان تحویل واحدها پس از انعقاد قرارداد 40 ماه کامل شمسی می‌باشد بدون قید جریمه تاخیر که این زمان به بیش از 13 سال منجر شده در حالی که مالکیت ملک ما هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد، در این مدت تعدادی از شرکا از غصه و انتظار طولانی جان سپردند.

 
 مجتمع به نام بانک تجارت
این نماینده منتخب عنوان کرد: زمانی که شرکت میلاد نور، پروژه را به دست گرفت، علیمحمدی قول‌هایی را دادند و نور امیدی به سراغمان آمد، حسین رجا قاضی بازنشسته باسابقه 23 سال خدمت در تهران به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار حقوقی علی‌محمدی در مجتمع حاضر شد و تبادل‌نظر صورت‌جلسه‌ای فی‌مابین تنظیم و به امضا 6 نماینده مالکین و وی رسید.مقرر شد حداکثر ظرف 30 ماه پس از امضا این تفاهم‌نامه واحدها تکمیل و تحویل شوند. خدابخشی ادامه داد: پس از مدت‌ها هیچ اتفاقی نیافت تا اینکه دریافتیم در 19 فروردین‌ماه 92 بدون رعایت حقوق مالکین سرقفلی شش‌دانگ به نام شرکت میلاد نور هرمزگان منتقل شد.
وی افزود سپس در 12 اسفندماه 94 نیز بدون اینکه ملک دارای وام یا در رهن باشد مستقیماً تمام شش‌دانگ به نام بانک تجارت منتقل گردید و در این نقل و انتقالات حقوق شرعی و قانونی مالکین سرقفلی به‌هیچ‌وجه مورد توجه قرار نگرفته است.
 

 


 طرح شکایت
خدابخشی گفت: زمانی که دیدیم هیچ‌کسی حمایتگر ما نیست ناچار شدیم به همراه سایر خریداران و مالباختگان مبادرت به طرح دعوی مبنی بر انجام تعهد و خسارت ناشی از عدم انجام به‌موقع تعهد نموده و با اخذ وکیل در دادگاه حقوقی بندرعباس شکایت نمودیم.
وی بابیان اینکه 8 سال است به‌عنوان نماینده منتخب مالباختگان مجتمع نور پی گیر این موضوع است یادآور شد: در این مدت با کمک 4 نفر دیگر از نمایندگان این مجتمع، نامه‌ها و درخواست‌های زیادی به مقامات مسئول استانی و کشوری ارسال کردیم و با مذاکرات مسالمت‌آمیز خواستار پی گیری موضوع شدیم و وکیل گرفتیم که در این برهه از زمان افرادی پروژه را در دست گرفتند و قول‌های واهی دادند، در سال‌های اخیر می‌خواستند ما را راضی کنند سود بانکی را بگیریم و بی‌خیال ملک مان شویم.
 


 اعتراض به صدور حکم
این نماینده منتخب افزود: علیرغم تشکیل چندین جلسه با حضور طرفین و با توجه به اینکه طرف اصلی شرکت میلاد نور حاضر به تکمیل و تحویل موضوع قرارداد و یا پرداخت خسارات نیست، پرونده به دادگاه حقوقی ارجاع شده است در همین راستا با توجه به پیگیری اعضا و نمایندگان، موضوع در شورای تأمین استان مطرح و علی‌‌‌محمدی وعده همکاری و حل موضوع را داده و در عمل هیچ‌گونه همکاری ننموده است. خدابخشی گفت: سال گذشته حکم صادر شد که در طی 22 ماه این مجتمع ساخته و تحویل خریداران شود و یک سال از موعد اجرای حکم گذشته ولی اجرای نشده است و همچنین در این حکم 13 سال ضرر و زیان ما نادیده گرفته‌شده چون در قرارداد جرائم تأخیر قید نشده بود. وی ادامه داد: تقاضای رسیدگی و الزام طرف مقابل به پرداخت خسارت تأخیر نموده بودیم، حتی در شورای تأمین این موضوع مطرح و مصوب شد ضرر و  زیان ما در حکم قید شود که متأسفانه در حکم صادره دادگاه طرف مقابل را به پرداخت خسارت تأخیر 13 ساله به اعضا ملزم ننموده است. خدابخشی افزود: در این مورد اعتراض کردیم اما در اجرای احکام اعتراض ما رد شد که اگر در همان موعد مقرر ملک را تحویل می‌گرفتیم و حداقل ماهی یک‌میلیون تومان اجاره می‌دادیم تا الآن 300 میلیون تومانی به دست آورده بودیم.



 عدم تکمیل پروژه
خدابخشی گفت: وکیل شرکت میلاد نور در مکاتبه با  شورای تأمین، 22 ماه را زمانی کمی دانسته و 36 ماه زمان می‌خواهند،بدین ترتیب سازندگان این پروژه   به بهانه‌های واهی مثل تحریم و شیوع ویروس کرونا، شرایط اقتصادی و ...حاضر به مشخص کردن زمان تکمیل پروژه و دادن تعهد جریمه تأخیر احتمالی نیستند.خدابخشی تصریح کرد: ما خواستار اعمال ماده 477 و اجرای حکم هستیم بر اساس این حکم بهار 88 باید ملک را تحویل می‌گرفتیم و اینکه  خریداران در خصوص حکم به بطلان دعوا راجع به خسارت عدم انجام به‌موقع تعهد نیز استدلال دادگاه نمی‌پذیریم مطابق ماده 221 قانون مدنی اگر کسی تعهد اقدام به امری نماید در صورت تخلف مسئول خسارات طرف مقابل است.
وی در ادامه افزود: از دادگاه تقاضای الزام طرفمان به جریمه تأخیر چندین ساله و نیز ساخت و تحویل واحدمان داریم یعنی عملاً در این مدت طولانی که پول ما بلوکه‌شده و ما متضرر شده‌ایم نادیده گرفته‌شده است.
خدابخشی اظهار داشت: حکم مزبور قریب یک سال است که صادرشده است هنوز متأسفانه به دلیل وقت‌کشی و ترفندهای زیرکانه طرف‌های مقابل حکم اجرانشده و در صورت اجرای آن شاید هنوز چند سال دیگر تا تکمیل و تحویل مجتمع زمان نیاز باشد. وی گفت: تعداد زیادی از افراد گروهمان یا از غصه دق کردند و به دیار باقی شتافتند و یا در اثر فشار روحی روانی به امراض لاعلاج و یا صعب‌العلاج دچار شده‌اند و مابقی سرخورده، ناامید هستند.
  


 بلاتکلیفی
احترامی یکی دیگر از نمایندگان منتخب مجتمع نور با اشاره به مراحل خریداری و شکایات گفت: با اعتماد به فروشندگان با جدیت تمام ثمن مبایعه را به‌صورت نقد و اقساط پرداخت کردیم و در انتظار تحویل گرفتن واحدمان بودیم که این انتظار 13 سال است به طول کشیده است.وی با یادآوری از قول‌های متعهدان قرارداد فروش مجتمع افزود:می‌گفتند واحدها با موقعیت مکانی خوب را خریداری کنید با ساخت این مجتمع در کنار مصلی هم چهره شهر زیبا می‌شود و هم خریداران به سود می‌رسیدند. احترامی گفت: با سخنان مسئولان عالی‌رتبه استان و اعتماد به آن‌ها واحد را به‌صورت اقساطی خریداری کردیم و سال 86 تا به امروز بلاتکلیف هستیم.
وی افزود: به دلایلی نه ‌تنها این مجتمع احداث نگردیده بلکه در مدتی است که کلاً  روند احداث آن راکت مانده است.احترامی یادآور شد: برخی بارانت خواری و اعمال‌نفوذ مانع به ثمر رسیدن این مجتمع شدند و سرمایه‌هایمان را درجاهای دیگر و در راستای منافع شخصی‌شان استفاده کردند.   

 
  پاسخی دریافت نکردیم
دهقانی یکی دیگر از افراد حاضر در دفتر روزنامه ماجرا را این‌گونه بیان کرد: سال 78 مسئولان این شهرستان گفتند که برای کمک به شهر و شکل دادن به مسجد جامع، نیاز به همکاری مردم دارد تا سهام این پروژه را خریداری کنند و مجتمع و مصلی ساخته شود. این کارمند بازنشسته افزود: دوست داشتم در این پروژه مشارکت کنم ولی پولش را نداشتم ولی باراهنمای یکی از فروشندگان این مجتمع وام گرفتم. دهقانی که رزمنده 8 سال جنگ تحمیلی است ادامه داد: خودم و همسرم مشترک یک واحد را خریداری کردیم و در ابتدا با گرفتن دو وام جداگانه 8 میلیون تومان، حدود 16 میلیون را پرداخت کردیم و 20 روز بعد 16 میلیون تومان بعدی پرداخت شد تا اینکه در مهلت تعیین‌شده تمام بدهی‌ها تسویه شد و درواقع صاحب‌ملک شدم ملکی که 13 سال است منتظریم ساخته شود. وی ادامه داد: طرف‌های مقابل ما قرارداد یک‌طرفه و غیرمنصفانه با میل و مرام خودشان منعقد کردند و از عدم آگاهی ما اعضا به مسائل حقوقی سوءاستفاده کردند. دهقانی عنوان کرد: مکاتبه‌های زیادی به استانداری، فرمانداری، ارگان‌های مختلف مربوطه و حتی به قوه قضاییه تهران صورت پذیرفت، همچنین تخلفات فروشندگان مجتمع را هم بازگو کردیم ولی پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکردیم. 



 واکنش مسئولین به مجتمع نور
ساخت پروژه مجتمع تجاری و اداری نور در طی این سال‌ها مورد کنش و واکنش‌های زیادی از سوی مردم و مسئولان بوده است ازجمله مجوز پروانه ساخت مغازه‌های مجتمع نور بندرعباس که در سال 95 سروصدا به پا کرد که برای صدور این مجوز، شهرداری 30 میلیارد تومان دریافت کرده است.
شهردار بندرعباس در اواخر اسفندماه 95 در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به این موضوع گفت که مجوز پروانه ساخت مغازه‌های مجتمع نور بندرعباس 30 میلیارد تومان برآورد شده بود كه حق شهرداری است و در این پرونده هیچ تخلفی صورت نگرفته است، پروژه مجتمع نور بندرعباس نیز همچون سایر مجتمع‌های دیگر نیاز به دریافت مجوز پروانه ساخت‌وساز دارد كه باید عوارض آن را پرداخت كند. به گفته عباس امینی زاده موضوع پرونده مجتمع نور بندرعباس به سال 85 و 86 برمی‌گردد كه مبلغی قرار بوده شورای شهر آن زمان در قبال مغازه‌های این مجتمع كه حق‌وحقوق شهرداری بوده معین كه سازنده آن پرداخت كند كه تاكنون 25 میلیارد تومان پس از 10 سال پیگیری وصول شد. وی این را اضافه کرد که در سال 91 از سوی شورای شهر آن زمان مصوب شد كه شهرداری مبلغی مشخص (30 میلیارد تومان) را دریافت كند افزود: اما متولیان وقت با اعلام آنكه پول‌ندارند، پیشنهاد واگذاری مغازه‌های مجتمع تجاری نور را دادند كه در طول 36 ماه آینده تكمیل و به شهرداری واگذار شود. در سال 91  این اقدام صورت نگرفت و در نیمه دوم سال 92 نشستی با حضور این‌جانب و نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان، معاون استانداری، مدیركل راه و شهرسازی و رئیس شورای شهر برگزار شد كه 2 پیشنهاد ازجمله اینكه اماكن در اختیار مصلی قرار بگیرد و ساختمان‌های قدیمی تخریب و به صحن مسجد تبدیل شود و یا اینكه مغازه‌ها به مبلغ 30 میلیارد تومان به شهرداری واگذار شود كه در این نشست با تبدیل مغازه‌ها به پول و دادن این میزان نقدی به شهرداری موافق شد. امینی زاده به مصوبه 11 بندی این جلسه اشاره‌کرده بود که بنا بر توافق و امضای رئیس شورای شهر وقت، قرارداد پیشنهادی تنظیم و به شورا برای مصوب آن ارسال شد و در این قرارداد شرط بر این شد كه تا پایان سال 93 مبلغ یادشده پرداخت شود كه این امر محقق نشد. تا سال 95 این موضوع عملی نشد و كارشناسانی از شهرداری برای پیگیری روند پروژه و ارائه گزارش به محل اعزام شدند كه پی بردیم این املاك فروخته‌شده و به شهرداری اطلاع نداده‌اند و مالك جدید اعلام كرد كه مبلغ پیشنهادی را پرداخت می‌کند.
امینی زاده از پلمپ این مجتمع سخن به میان آورده بود   در این زمان با توجه به اینكه حق مردم در میان بود، پیگیری شد تا 30 میلیارد تومان وصول شود حتی تهدید كردیم تا پول واریز نشود پروژه
پلمپ می‌شود كه پس از برگزاری جلسه مالك،
حاضر به پرداخت مبلغ یادشده، شد و این موضوع را به صحن شورا ارجاع تا مبلغ در پنج قسط پرداخت شود كه تاكنون 25 میلیارد تومان آن وصول‌شده است».
وی یادآور شد: از مردادماه سال 95 برای تشویق پرداخت نقدینگی و عوارض، در شورای شهر مصوب شده كه اگر كسی بدهی نقدی خود را پرداخت كند 25 درصد آن تخفیف داده می‌شود و در 80 درصد جریمه نیز تخفیف داشت كه شهرداری توافق همان 30 میلیارد تومان را كرده و نامه نیز به شورا ارسال و قرارداد بسته شد چراکه پروژه مجتمع نور در تاریخ 15 تیرماه 95 مصوب شده بود كه در پنج قسط داده شود.
وی با اشاره به اینكه به دنبال حاشیه نبوده بلكه به دنبال ارائه خدمات به شهروندان بوده، ادامه داد: فعالیت‌های شهرداری برآیندی از فعالیت شوراست و جدا از آن نیست و اگر انتقادی از عملكرد وی در جهت اصلاح امور صورت گیرد، آن را می‌پذیرم.
وی در ادامه بابیان اینكه هر طرحی در شورای شهر بارأی حداكثر و حداقلی ممكن است، مواجه شود و برای تصویب یك طرح از اعضای 13 نفره به 7 رأی نیاز است و تضاد آرا و نظرات مختلف در شورای اسلامی شهر امری طبیعی است و این امر سبب رشد و توسعه می‌شود.
آیت‌الله نعیم‌آبادی نماینده سابق ولی‌فقیه در هرمزگان در اول بهمن‌ماه 97 در گفتگو با خبرنگاران درباره واگذاری مجتمع تجاری نور به بانک و بلاتکلیفی خریداران مغازه‌های این مجتمع و مراجعه معترضان به وی اظهار داشت: ابتدا قرار بود ستاد نماز جمعه این مجتمع تجاری را بسازد و با درآمد فروش مغازه‌های آن، هم مصلی را بسازد و هم هزینه‌های جاری مصلی را پس از تکمیل آن، تأمین کند.
وی ادامه داد: این موضوع باعث بروز شایعه‌هایی شد که ناچار شدیم برای جلوگیری از به خطر افتادن آبروی خودمان آن را رها کنیم و با فروش زمین آن به قیمت ۴۰ میلیارد تومان، ساخت مصلی را آغاز کردیم و بعد هم فردی که با وی سابقه آشنایی قبلی نداشتیم (علیمحمدی)، مجتمع را خرید و اکنون هم شنیده‌شده که مجتمع نور را به بانک تجارت فروخته است. وی تأکید کرد: شهروندانی که چندین سال است مغازه‌های مجتمع را پیش‌خرید کرده‌اند، حق‌دارند و هرچند وظیفه قانونی ندارم اما در حمایت از مردم به موضوع ورود خواهم کرد و در این مشکل کنار آن‌ها خواهم بود.
حجت‌الاسلام اکبری رئیس وقت کل دادگستری هرمزگان 18 بهمن‌ماه 97 از پیگیری برای حل مشکل واحدهای تجاری پیش‌فروش شده مجتمع نور بندرعباس خبر داد؛ و در مورد مشکلات پیش‌آمده برای شهروندانی که واحدهای تجاری مجتمع تجاری نور بندرعباس را پیش‌خرید کرده‌اند که هم‌اکنون در توقیف بانک تجارت است افزود: با تمهیدات اتخاذشده از سوی دستگاه قضایی و ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری هرمزگان به‌تازگی در نشستی با حضور مسئولان استان و مدیرعامل بانک تجارت، این مسئله موردبررسی قرار گرفت. رئیس‌کل دادگستری هرمزگان گفت: مدیرعامل بانک تجارت نسبت به جلوگیری از تضییع حقوق این دسته از شهروندان قول مساعد داده است.
 


13سال انتظار
13سال گذشت 13سالی که 320 خریدار چشم‌انتظار دیدن واحدهای تجاری و اداری مجتمع نور بندرعباس بودند و هستند، در این مدت عده‌ای براثر کهولت سن و بیماری جان داده‌اند و وارثان آن‌ها در کنار دیگر خریداران و سهام‌داران مجتمع اکنون نگاهشان به دست یاری رئیس دادگستری کل هرمزگان و امام‌جمعه بندرعباس است.مالکان جهت پی گیری مشکلاتشان نماینده انتخاب کردند نمایندگانی که 8 سال است سعی دارند با تلاش و رایزنی‌های مختلف حق هیچ‌کسی پایمال نشود و در این راه قدم‌های زیادی برداشته‌اند و با حضور در قسمت تحریریه روزنامه صبح ساحل خواستار رسانه‌ای شدن موضوع شده‌اند تا شاید بتواند در زمان کوتاه به حقشان برسند.
گفتنی است سال گذشته  طبق  جلسات متعدد برگزار شده در استانداری هرمزگان ، مقرر شده طبق نظریه کارشناسی مدت زمان اجرا و اتمام پروژه حداکثر ظرف مدت 22 ماه عملیاتی  شود. این مصوبه طی نامه ای به محمد علیمحمدی ابلاغ شده است . صبح ساحل روند پی گیری این پروژه را اطلاع‌رسانی می کند و  تمامی اسناد تولید این گزارش موجود است.

غیرقابل انتشار: 1منتشر شده: 1
وحید جعفریان
۹ دی ۱۴۰۰
سلام چرا نظرم نشر داده نشد قبلا ها هم ارسال کرده بودم که نشد. مستند لازمه ارائه نمایم. با تشکر.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها