افزایش کیفیت نان هنر مدیران استان!



صبح ساحل، اجتماعی ـ  نان یک کالای اساسی در سبد خانوارها به شمار می رود که نقش غیر قابل انکاری در زندگی ومعیشت روزانه شهروندان و خانواده‌ها ایفا می کند. استفاده از  نان مرغوب و باکیفیت، از ابتدایی ترین حقوق شهروندی مردم است.تهیه نان با کیفیت و مرغوب یکی ازمطالبات به حق مردم است. سال هاست که سفره هرمزگانی از نان باکیفیت تهی است. نانی که امروز نانوایی‌های سطح شهر بندرعباس به دست مردمی می رسانند در شأن ساکنان پایتخت اقتصادی ایران نیست.به رغم افزایش چند برابری قیمت هر قرص نان در فرآیند هدفمندسازی یارانه ها و آزاد سازی قیمت نان،نان ها نسبت به گذشته دور ریز بیشتری دارند. وجود نان های بی کیفیت واقعا آزار دهنده است.

 

انتظار می رفت پس از آزادسازی قیمت نان، کیفیت آن نیز افزایش یابدکه متاسفانه نه تنها تغییری درکیفیت نان ایجاد نشد بلکه باید محصولی بی کیفیت تر را با قیمت بیشتری خریداری کنیم. نان تولیدی برخی ازنانوایی‌ها دارای بوی نامطبوعی است. گاهی طعم گازوییل را با خود به همراه دارد. قسمت زیادی از نان تولیدی خمیر و یا هم سوخته است. استفاده از نان های صنعتی بدلیل قیمت بالای ‌آن برای همه اقشار جامعه امکان پذیر نیست.برای خانواری با چندین سر عائله، استفاده از نان های صنعتی، اقتصادی نیست. تنها درصد اندکی از  مردم بندرعباس ، توانایی خرید و استفاده از نان های صنعتی را ندارد.تفاوت کیفیت نان عرضه شده دراین نانوایی ها با نانوایی‌های سنتی، زمین تا آسمان است. تکلیف مردمی که دارای وضعیت اقتصادی مناسبی نیستند و توانایی خرید نان از نانوایی های صنعتی ندارند چیست؟! آیا باید همین نان های بی کیفیت را روانه معده خودکنند. به راستی دلیل اصلی نامرغوب بودن کیفیت نان در سطح شهر بندرعباس چیست؟ کیفیت پایین و نامرغوب بودن آرد، یا مبتدی بودن کارگران نانوایی و آشنا نبودن با این شغل و حرفه؟

 

مسوولان عنوان می کنندکه وضعیت نان به عنوان غذای اصلی مردم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که البته همین طور هم هست. با چه ابزاری و نیرویی درجهت خواسته مردم تلاش می کنند. آنچه در نانوایی ها به وضوح دیده می شود استفاده از نیروهایی که چندان با پخت نان آشنا نیستند به عبارت دیگر، بسیاری از کارگران و نیروی انسانی نانوایی‌ها را افراد بی سواد، کم سواد و  نابلد تشکیل می دهند. این افراد نیاز به آموزش های مستمر دارند.موضوع آموزش نیروها وکارگران نانوایی ها باید از اولویت های مهم این بخش باشد.همیشه که نمی توان نامرغوب بودن کیفیت نان تولیدی را به گردن آرد انداخت. بدون شک نظارت جدی بر کار نانوایی‌ها باید مقطعی نباشد. مسوولان باید از تمام نانوایی‌های سطح شهر با دقت و جدیت بازرسی کنند. حتی باید نانوایی هایی که در دل محلات نیز قرار دارند، مورد بازرسی قرار گیرند. بیشترین  مشکل، متوجه نانوایی‌های سنتی درون محلات است. آنچه که باید آقایان بازرس به آن توجه کنند، اینکه بازرسی‌های آنها دوره‌ای نباشد. بلکه انتظار این است که به طور سرزده این کار انجام شود.نکته دیگر اینکه بازرسان زمان بازدید را درساعات اداری تنظیم نکنند. چه می‌شود بازرسی درساعات اولیه روز(ساعت 5 تا 8 صبح) نیز انجام شود، کیفیت نامرغوب نان ازیک طرف، رعایت بهداشت محیطی و فردی نیز باید مورد توجه قرارگیرد. استان هرمزگان وشهر بندرعباس به دلیل شرایط جوی و گرمی هوا کمتر آدمی حاضر می شود کنار تنورکار کند، و اگر هم تن به این کار بدهد، و برای رهایی از گرما از پوششی استفاده می‌کنندکه زیبنده نیست.

 

برخی دیگر علیرغم رعایت نکردن بهداشت فردی، به هنگام کار از مواد دخانی نیز استفاده می کنند.بارها اتفاق افتاده که خاکستر سیگار کارگران با خمیر و نان یکی شده است. باید به  وضعیت بهداشتی کارگران نیز توجه جدی شود. محیط بسیاری از نانوایی‌ها رضایت بخش نیست و با بهداشت فاصله دارد وچه بسا در گوشه وکنارنانوایی‌ها،موش های موذی به راحتی جولان می دهند. در راستای بهبود کیفیت نان استفاده از نانوایان کاربلد و آموزش دیده بسیار ضروری است نانوایان باید تلاش کنند بهترین نوع نان را به دست مردم برسانند. متصدی نانوایی ها در راستای تحقق خواسته مردم باید به نوع پخت نان خود توجه داشته باشند. باید با ابزارهای مختلف تشویقی، نانوایان را تشویق کنیم که کیفیت نان را جدی بگیرند. باید به سمتی برویم که بین قیمت نان وکیفیت آن توازن و تعادل ایجاد شود. انجام این کارهنر مدیران استان و بندرعباس است آیا چنین چیزی اتفاق می افتد؟!

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها