خطر اوج گیری دوباره ویروس کرونا در هرمزگان؛ سه شهرستان زرد رنگ شدند



سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به خطر اوج گیری دوباره ویروس کرونا در استان گفت: متاسفانه با بی توجهی برخی از مردم به پروتکلهای بهداشتی، هم اکنون وضعیت سه شهرستان در استان از آبی به زرد تغییر یافت.

  

به گزارش صبح ساحل، دکتر فاطمه نوروزیان روز شنبه اظهار داشت: براساس آخرین پایش های انجام شده، هم اکنون سه شهرستان بندرعباس، بستک و قشم با توجه به افزایش شمار مبتلایان کرونا و افراد بستری در وضعیت زرد قرار دارند و مابقی شهرستان های هرمزگان آبی هستند.

وی ادامه داد: بر طبق رنگ بندی وزارت بهداشت، خطر کرونا در وضعیت زرد، متوسط است و فقط سطح شغلی چهار در این شرایط تعطیل است و قوانین وضعیت آبی و زرد شبیه هم است.

به نوشته ایرنا، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: در وضعیت نارنجی به معنای پرخطر، سطح شغلی ۳ و ۴ تعطیل خواهد بود و در وضعیت قرمز که به مفهوم خیلی پرخطر است همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهند بود.

 وی ادامه داد: همانگونه که پیش از این نیز هشدار داده بودیم، هم اکنون تاثیرهای سوء سفرهایی که در تعطیلات آخر دیماه به هرمزگان به ویژه شهرستان قشم صورت گرفت، در افزایش شمار مبتلایان به کرونا و تغییر وضعیت استان ظاهر شده است.

نوروزیان تصریح کرد: در هفته گذشته موارد مراجعه سرپایی مبتلایان کرونایی در مقایسه با هفته قبل تر ۱۵ درصد، موارد قرنطینه خانگی ۱۶ درصد، بستری در بیمارستان‌ها ۲۰ درصد و بستری در بخش مراقبتهای ویژه ۱۳ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته یک نفر در شهرستان بندرلنگه به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد و شمار فوتی های این ویروس در استان به ۹۹۵ نفر رسید.

به گفته نوروزیان در حال حاضر ۱۲۵ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که از این شمار ۳۵ نفر در بخش مراقبتهای ویژه بستری بوده و حال پنج نفر وخیم گزارش شده است.

وی مراجعه زودهنگام افراد مشکوک به کرونا به مراکز درمانی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: زمان نقش مهمی در کنترل این بیماری دارد زیرا در صورت پیشروی بیشتر ویروس در بدن، تاثیر اقدامات درمانی کمتر می شود و احتمال مرگ بالاتر می رود.

نوروزیان خاطرنشان کرد: هر چقدر میران بستری های کرونایی کنترل و درمان های سرپایی گسترش یابد، می توان از مرگ و میرهای ناشی از این ویروس خطرناک جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر رعایت هر چه بیشتر پروتکلهای بهداشتی ، هشدار داد: اگر به دنبال حفظ جان خود و عزیزانمان در برابر کرونا هستیم، باید این پروتکلها به ویژه زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را با حساسیت و دقت بالا به ویژه در روزهای سرد زمستانی که احتمال شیوع بیماری های تنفسی بالا است، جدی بگیریم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: هم اکنون در وضعیت بسیار ناپایدار و شکننده ای قرار داریم و اگر به دنبال بهبود وضعیت و پیشگیری از اوج دوباره کرونا در استان هستیم باید پروتکلهای بهداشتی را با دقت و حساسیت بیشتری رعایت کنیم.

دکتر نوروزیان ابراز داشت: بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی و عادی انگاری شرایط به معنای استقبال از این ویروس و بازگشت به شرایط قرمز کرونایی است.

 ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها