جای خالی کالاهای ایرانی در سوپرمارکت‌های کویت؛ سال99 حجم تجارت با این کشور، کمتر از پیش شد



کویت از جمله کشورهایی بوده که ایرانی‌ها دیرباز حضور پررنگی در آن داشته‌اند. معمولا فعالان اقتصادی مناطق بندری و جنوبی کشور مانند خوزستان، بوشهر و بندرعباس با کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت رابطه اقتصادی دارند. اقتصاد این کشور بیشتر مبتنی بر نفت و سوخت‌های فسیلی است. هر چند نمی‌توان سهم بخش گردشگری در اقتصاد کویت را نادیده گرفت. از دوم اسفندماه سال 98، تردد ایران‌ها و پروازهای رفت‌وبرگشت متوقف شدند و روز سوم اسفندماه98، گمرکات کویت هم در چارچوب وزارت تجارت این کشور اعلام کرد که از ورود ملوانان و کالاهای ایرانی که از طریق لنج‌ها و شناورهای مختلف وارد بندر کویت می‌شده و حامل مواد غذایی بوده ممانعت می‌شود.  پس از سفیر ایران در کویت، فروردین ماه سالجاری اعلام کرد که صادرات کالاهای به این کشور از سر گرفته می‌شود. اما حجم تجارت با کویت کمتر از پیش شد. 
به گزارش صبح ساحل، «هانی فیصلی»، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت دراین باره گفت: کویت نسبت به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس بیشترین واردات را از سراسر دنیا دارد. این کشور سالانه 35 تا 40 میلیارد دلار واردت انجام می‌دهد که سهم ما از آن بسیار کم است. 400 میلیون دلار در 35 میلیارد دلار میزان ناچیزی است.
هرساله حجم تجارت دو کشور بین 600 تا 700 میلیون دلار بود که امسال به حدود 400 تا 500 میلیون دلار کاهش پیدا کرد. حجم تجارت دو کشور با توجه به نزدیکی بنادر جنوبی ایران به کویت و سابقه طولانی تجارت باید بیش از این باشد و این نیاز به یک دیپلماسی اقتصادی فعال دارد. ما مذاکراتی با مسئولان سفارت کویت داشتیم اما هنوز گشایشی که باید صورت نگرفته‌ است.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت با اشاره به نقش مهم ترانزیت از عراق در تسهیل تجارت ایران و کویت اضافه کرد: یکی از طرح‌ها و پیشنهادات اتاق مشترک ایران و کویت، تسهیل ترانزیت کالا از شلمچه به عراق و از آنجا به کویت بوده، این کار هم زمان کمتری می‌گیرد و هم امنیت بیشتری دارد. تجار کویتی هم از این پیشنهاد استقبال کردند اما مشکل اصلی در این راه با عراقی‌ها است که هنوز اجازه ترانزیت کالا از طریق کشور خودشان را نداده‌اند. سفر وزیر راه به عراق هم حتما تاثیر مثبت داشته اما نیاز به زمان دارد.

لیست کالاهای صادراتی به کویت

فیصلی در مورد کالاهای صادراتی ایران به این کشور گفت: صادرات ما به کویت در مورد محصولاتی مانند مصالح ساختمانی، مواد معدنی، کود، کاه و غیره است. یک لاین کشتیرانی هم باز شده که کالای کانتینری یخچالی از خرمشهر به کویت می‌رود. در بخش واردات هم ما وارداتی از این کشور نداریم.

با نگاهي به بازار عمده سايت «باسکول»، مي‌توان برخي نمونه‌هاي کالاهاي صادراتي به کويت را مشاهده کرد که  زعفران، صادرات میوه به کویت،حیوانات، سیمان، فرش های بافتنی سنتی و کف پوش های زیبا، حلوا ماهی، بستنی، پیاز، صادرات سنگ به کویت، گچ، خشکبار،سقز، سیر ،هندوانه و کاه جز موارد صادراتي محسوب مي‌شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها