گفتگو با ندا سبحان فر ، نخستین زن بازرس شناور در ایران از تجربه های کاری اش می گوید

جدال جنسیت و مهارت



جدای ازداشتن مجوز بازرسی رادیویی ، برای اینکه بتوانید بر روی شناور قرار بگیرید باید به تمام تجهیزات مخابراتی آن جا آشنایی داشته باشید، بتوانید تعمیرات را انجام دهید، همچنین با اطلاعات کافی از تجهیزات بدانید سوار چه شناوری شده اید .حالا یک زن هم که باشید کار سخت تر می شود. چون این حرفه حیطه مردانه را درذهن ها تداعی می کند و یک زن با مشقت هایی می تواند وارد آن شود اما از آنجایی که کاربلد بودن به مرد و زن بودن ربطی ندارد یک زن جوان موفق می شود با سنت شکنی وارد پل فرماندهی شناورها شود، در کمال آرامش و کاربلدی در مقابل تعجب همگان، با عشقی که به کارش می ورزد بیشتر از قبل مهارت هایش رابه نمایش بگذارد،با ورود به این شغل تصور انحصار بازرسی به مردان را از بین می برد ،نامش را به عنوان اولین های دریانوردی ثبت می کند وروزها و شبها در دل دریا به کار مشغول می شود.به گفته ندا سبحان فر، اولین زن بازرس ایرانی شدن سخت است اما در کنارش شیرینی هایی دارد که آن سختی ها را از بین می برد. .برای بازرسی از تجهیزات شناوری به بندرچارک « صبح یکی از روزهای تابستان سال 97رفتم که تجهیزات مخابراتی و کمک ناوبری شناور را بررسی و نهایتا با تشخیص سالم بودن، گواهینامه بین المللی صادر کنم تا این کشتی باربری بتواند از اسکله خارج شود، ناگهان در هنگام کار متوجه شدم عده زیادی از کارکنان آنجا در محل جمع شدند وهمه خیره به من. از اینکه زنی به عنوان بازرس به آنجا آمده بود تعجب و احتمالا پیش خودشان فکر می کردند از دریا نوردی ، اطلاعات تجهیزات و...چیزی نمی دانم و چطوری میخواهم از تجهیزات آنها ایراد بگیرم، سعی کردند با سوالهای مختلف به نوعی من را بسنجند ،در این مورد بدون استرس سربلند بیرون آمدم و جوابگو همه سوالهای فنی آنها بودم «. ساله فوق لیسانس برق با بیان این خاطره در اولین حضورش به عنوان ندا سبحان فر 33بازرس بنادر(پورت)در شناورها می گوید :» آنجا تازه فهمدیم یک بازرس زن شناور چقدر در دیدگان همه عجیب و غریب است. تا مدتها هر جا برای برای بازرسی می رفتم کلی تعجب می کردند و آن اوایل برخوردهای بد هم می دیدم. خیلی ها نمی خواستند بازرس شناورهایشان که یک زن باشد».

   

  خطای جبران ناپذیر

به نوشته ویژه نامه صبح ساحل، اهل استان فارس است و حدود 5 سالی ساکن بندرعباس ، ادامه می دهد که حتی تا مدتها خانواده اش نمی دانستند که در حرفه سختی مشغول به کار است .« بازرس رادیویی هستم که وظیفه ام بررسی کردن تجهیزات مخابراتی و کمک ناوبری شناورها قبل از خروج از اسکله است.با تایید بر سالم بودن تجهیزات گواهینامه بین المللی صادر می کنم و اگرنه که آن شناور تا تعمیرات ویا خریداری آن قطعه معیوب اجازه خروج از اسکله را ندارد، در این مورد باید خیلی دقیق باشم چرا که با جان انسانها در ارتباط هستم و خطای من باعث می شود شناوری در وسط دریا دچار مشکل گردد و شاید حادثه جبران ناپذیری رخ دهد».سبحان فر ادامه می دهد:»برای بازرسی بر روی شناورهای می رویم که عمدا اعتبار گواهینامه یک ساله آنها تمام شده و نیاز به تمدید دارند یا یکی از دستگاه های آن خراب شده باشد که تعمیر و تعویض آن را انجام می دهیم و سپس گواهینامه را صادر می کنیم ، بر اساس قرارداد تعمیر و نگهداری فی مابین ما و صاحب شناور، هر اتفاقی که در طی یک سال به آن شناور رخ دهد وظیفه ما پشتیبانی از آن شناور است». نوع بازرسی در شناورها به صورت کلی و وی از 3جزیی نگر مطالبی بیان کرد که بازرسان رادیویی باید روی تجهیزات دقت کنند، بازرسان کلاس بر کارهای بازرسان «پرت» دقیق می شوند و بازرسان «پرت» به طور کلی شناور را مورد بازرسی قرار می دهند.

   

سال تحویل درون شناور

بازرسی از شناورها شب و روز، تعطیلات و غیر تعطیلات نمی شناسد وهر زمان که شناوری نیاز به کمک دارد باید بازرسان به داد آن برسند. «از زمانی که ازدواج کردیم به علت مشغولیت کاری یک بار نشده بود که خود ما دو تا سر سفره هفت تصمیم گرفتیم سین بشینیم قبل از آغاز سال 98هر اتفاقی افتاد سعی کنیم خانه خودمان و در کنار سفره هفت سین باشیم. سفره را آماده کردم و منتظر رسیدن همسرم «محمد جواد بازرگانی» بودم که برای تعمیرات شناوری به قشم رفته بود، ساعت 8 شب بود که همسرم زنگ زد که در اسکله حقانی است اما باید دوباره به قشم برگردد برای تعمیرات شناور تفریحی که روز بعد حامل مسافران است ، صاحب شناور تفریحی با اصرار از همسرم خواسته بود که بر گردد و من هم به دنبالش بروم، حس وظیفه شناسی وادارم کرد که به اسکله بروم با همسرم راهی قشم شوم و ساعت یک بامداد آغاز سال نو را در هنگام تعمیرات شناور آغاز کردیم».

   

نادیده گرفتن از سوی مسوولان مرد عشق می خواهد و علاقه و پشتکار و مطالعه

« همان روزهایی که تصمیم گرفتم به عنوان بازرس در شناورها حضور داشته باشم فهمیدم که تا به حال هیچ زن دیگری در ایران پا به این عرصه نگذاشته است و فکر گرفتن گواهینامه توی سرم افتاده بود و نمی توانستم قبول کنم که به همین راحتی عقب نشینی کنم باید زن موفقی می شدم که بتوانم کاری کنم که خانم ها هم در این عرصه وارد شوند به همین علت با سختی به جلو حرکت کردم مهم این بود که بازرس ماهری بشوم»روزهای اول حضورش در شناورها با برخورد سرد و ناملایمات صاحبان و کاپیتان شناورها برخورد می کند، خیلی از افراد و مسوولان ، این مدیر و کارآفرین را نادیده می گیرند و فقط با همسرش صحبت می کنند، یا زمانی که به آنها می گوید گواهینامه به علت های مختلف صادر نمی کند هضم این کلمات از جانب یک خانم برایشان سخت است و زبان به اعتراض و تهدید می گشایند .« در بدو ورود به این حرفه ، یکی از صاحبان شناورها به همه گفته بود دو بچه (من و همسرم)وارد این کار شده اند و از صنعت دریایی چیزی بلد نیستند اما ما با عمل کردن ثابت کردیم که اطلاعات کافی و مفیدی در این زمینه ها داریم ، جالب آن ماه همان فرد با دیدن و است که بعد از 6اطمینان از کار ما، تعمیرات و...شناور اش را به ما سپرد. خیلی جاها هنوز زن را به رسمیت نمی شناسند و حتی قرارداد نمی بنند «.

    

شرکت بازرسی از شناورهای جز 3بالای 500 تناژ

این زن موفق و کارآفرین نمونه پا به پای همسرش در راه موفقیت از هرکوششی دریغ نمی کند و معتقد است که زنها مرزها را شکسته و ثابت کرده اند که می توانند مدیران موفقی باشند. شرکت این زوج جوان به مدیریت ندا سبحان فرد جز 3شرکت کشوری است که اجازه بازرسی از شناورهای بالای 500 تناژ را دارند.« من و همسرم هر دو در رشته برق و مخابرات تحصیل کردیم و پس از ازدواج به بندرعباس آمدیم با کمک همسرم در شرکت به نام «ندای علوم و فنون ایرانیان»را سال 95تاسیس کردم دو سال در حوزه آموزش مانند دوره های بازرسی جوش و... فعالیت داشتیم ، آزمون و خطا کردیم تا اینکه با پیشنهاد یکی از دوستان با توجه به مدرک تحصیلی مان به نمایشگاه بین المللی دریایی کیش رفتیم در غرفه های مختلف برق و مخابراتی دیدن کردیم با کارهای آنها آشنا شدیم ، این جرقه ای شد که به قسمت بازرسی شناورها بر اساس تخصص ام وارد شوم». با مطالعه و تحقیقات در حوزه سبحان فر در سال 97دریایی سازمان و بنادر استان موفق می شود مجوز فعالیت را بگیرد که این مجوز فقط در اختیار 8 شرکت است و به عنوان «مرکز ساحل تعمیر و نگهداری دریایی تجهیزات کمک ناوبری «نماینده سازمان بنادر بر روی شناورهای کشور از چابهار تا انزلی هستند تا جایی که شرکت این کارآفرین با جذب نیروهای زبده به عنوان شرکت فنی و مهندسی برتر کشوری همچنین دو سال پیاپی به عنوان شرکت برتر درهرمزگان شناخته می شوند.« با دانشی که به دست آورده بودیم و پس از گذراندن آزمون های مختلف موفق شدیم مجوز بازرسی شناورهای بالای تناژ500 تن را دریافت کنیم که این مجوز فقط در اختیار شرکت در کشور است که باید آنی بتواند 3تعمیرات تجهیزات وسرویس دهی انجام دهد». آنها مرکز ساحل تعمیر و نگهداری دریایی تجهیزات کمک ناوبری را مانند کشورهای عربی ، اروپایی وسعت می دهند که وقتی شناور در اسکله پهلو گرفته و یا در دریا نیاز به گواهینامه تردد و.. دارد از صفر تا کارهای آن شناور مانند یک هولدینگ 100کوچک تعمیرات ، برق کشی و در قسمت مکانیکی و ساخت تجهیزات فلزی شناورها مثل لنگر ، وینج ، زنجیر، هواکش و...پوشش دهند.

  

جدال جنسیت و مهارت

 

از استادی تا شاعری استاد بازرسی است و شاعر ..

« بعد از فارغ التحصیلی ، در دانشگاه فسا در رشته برق مشغول تدریس شدم رشته ای که همه دانشجویانم پسر بودند و حتی روز اول که من را نمی شناختند با دانشجوی رشته های دیگر اشتباه می گرفتند، همسرم محمد جواد ،همکارم در دانشگاه بود که بعد از ازدواج به بندرعباس آمدم در دانشگاه پیام نور مشغول تدریس شدم، همزمان با این کار، مکرر در جلسات سازمان بنادر، کشتی سازیها ، اتحادیه ها لنج داران و... شرکت می کنم و از قانونهای جدید و مشکلات مطلع می شوم ، گهگداری شعر می گویم و اسم کتابم ندا و قلم است در خانه نیز بیشتر اوقات با جواد در خصوص کار صحبت می کنیم چون برای ما لذت بخش است».

 

زنان موفق

ندا به عنوان یک زن موفق ثابت می کند که وقتی به کارتان علاقه داشته باشید در سختی ها کار قوی هستید، موفقیت در یک شب به دست نمی آید بلکه نتیجه برنامه ریزی درازمدت و فعالیت روزانه است که می توانید گوی سبقت را از مردان برباید.دوست دارد که خانم ها بیشتر وارد این عرصه شوند چون بانوان از توانایی بالایی برخوردار هستند. جنسیت هیچ گاه مانع رسیدن به موفقیت و خواسته های او نمی شود، تمام تلاش خود را به کار می بندد و در زمینه ای که توانایی و استعداد دارد به موفقیت های بیشتری برسد و لقب نخستین زن بازرسی شناور را با سعی و کوشش مستمرش کسب نماید. گاهی مردم برخی کارها را منتسب به مردان می دانند و تصورشان این است که شاید زنان به خوبی مردان از عهده انجام آن بر نیایند اما زنان بسیاری ثابت کردند که در زمینه های مختلف می توانند پا به پای مردان توانمندی های خود را به نمایش بگذارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها