اتباع غیرمجاز یکی از موارد شیوع وبای التور در رودان



صبح ساحل ، حوادث - "ورود غير قانوني اتباع بيگانه به شهرستان رودان را یکی از موارد تهدید کننده سلامت شهروندان در زمينه انتقال بيماري ‌وبای التور است". این مطلب را مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودان درجلسه پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری وبای التور بیان کرد وخواستار چاره انديشي اساسي مسئولان در اين زمینه شد.

(التور) نوعي ديگر بیماری وبا است كه به نام شبه وبا هم ناميده مي‏شود که در قرن بيستم در تعدادي از كشورها از آن جمله ايران شيوع پیداکرده است.این نوع بیماری ترسناک یکی از بیماریهای اسهالی است که گاه به صورت حاد ظاهر می شود.عامل آن میکروب وبا است و علائم بیماری ناشی از سمی است که توسط میکروب در روده باریک افراد ترشح می شود.اغلب ممکن است شخص اسهال خفیف داشته باشد و یا علامتی نداشته باشد و گاه به صورت اسهال شدید همراه یا بدون استفراغ، از دست رفتن آب و املاح بدن می تواند به سرعت و در ظرف 4-3 ساعت سبب کم آبی شدید بدن و مرگ شود. به خصوص اگر آب و املاح از دست داده شده جبران نشود.

به گفته دکتر خجندی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودان،وبای التور بیماری ‌اسهالی واگیردار است که توسط نوعی باکتری به‌ نام «ویبریوکلرا» ایجاد می‌شود که از عوارض این بیماری اسهال شدید همراه با استفراغ و گاهی بدون تب است و بیمار معمولا دچار عطش فراوان می‌شود.وی، آب آلوده ، یخ آلوده، مواد غذایی خام و کم پخته شده ،سبزی‌ها و میوه‌های خام آلوده و یا شسته شده با آب آلوده، شیر آلوده ، بستنی هایی غیر بهداشتی و تماس مستقیم با افراد مبتلا به وبا و حشرات را از جمله راه های انتقال این بیماری عنوان کرد.

 راههای پیشگیری

این مقام مسئول با اشاره به راههای پیشگیری از بیماری وبا گفت: استفاده از غذای تازه و آب آشامیدنی سالم، شستن دست‌ها قبل از تهیه یا خوردن غذا و همچنین استفاده از توالت بهداشتی از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری می باشد.دکتر خجندی افزود : افزایش آگاهی مردم، تامین آب آشامیدنی سالم ، کنترل بهداشتی اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی ، کنترل بهداشتی زباله‌ها و دفع مواد زاید ، کنترل حشرات ، عدم تهیه و مصرف مواد غذایی غیر بهداشتی از دیگر اقدامات لازم برای کنترل این بیماری می باشد.مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودان به پزشکان بخش بهداشت و درمان تاکید کرد حساسيت بیشتری نسبت به تشخيص به موقع بيماري وبا و ارجاع موارد مشکوک به آزمايشگاه شبکه بهداشت و درمان داشته باشند و از شهروندان خواست در صورت ابتلا به بيماري اسهالی به نزديكترين مراكز بهداشتي درماني محل زندگي خود مراجعه كنند و با رعايت نکات بهداشتي، سلامتي خود و ساير شهروندان را تامين كنند.

در این جلسه مقرر گردید :  اداره آب و فاضلاب شهری و روستای نسبت به آموزش آبدارها ، تامین کلر  ، کلر زنی به موقع آب  و رفع ترکیدگی لوله های آب اقدام نماید. بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) همه موارد اتباع بیگانه را از نظر التور ، سل و مالاریا بررسی نماید و نسبت به آماده سازی یک اتاق ایزوله جهت بستری بیماران مشکوک به التور اقدام نماید و...

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها