از سفر وزیر بهداشت تا ابتلای رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان به کرونا

حال هرمزگان خوب نیست



شاید تا قبل از همه‌گیری کرونا، واژه «بحران» تا این اندازه برایمان مانوس نبوده‌است. وضعیت قرمز استان‌های مختلف هم بیش از هرچیز وضعیت زمان جنگ را در ذهن‌ها تداعی می‌کند. اکنون بعد از گذشت حدود دوسال از شیوع این بیماری، در حالی که اکثر کشورهای دنیا واکسینه شده و به فعالیت‌های قبلی خود برگشته‌اند، ما اینجا در استان هرمزگان هنوز مثل روزهای ابتدایی همه‌گیری، وضعیت بحرانی را تجربه می‌کنیم. تخت‌های بیمارستان پر شده‌است و نیروی درمانی نیست. مسئولان هم هربار فقط از مردم انتظار دارند کرونا را جدی بگیرند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. اما همه می‌دانیم که چاره کار فقط یک چیز است و بس؛ «واکسن».
 
کمبود نیرو و تجهیزات
چند روز پیش بود که دکتر حسنی‌آزاد، معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی با انتشار تصویری از بیمارستان در صفحه شخصی خود نوشت: «امروز جمعه هیجدهم تیرماه دیگه تو اتاق‌ها جا نداشتیم و بیماران تو راهرو بستری هستند». او این مطلب را با #مظلوم_هرمزگان به اشتراک گذاشت. حالا سوال اینجاست که چه کسی باید پیگیر کمبود تخت و تجهیزات در استان باشد؟ چرا به جای بازی با عواطف و احساسات مردم این اتفاق زودتر پیش‌بینی یا از وزارت کشور درخواست تجهیزات و نیرو نشده‌بود. روزهای سیاه کرونا در هرمزگان هم‌چنان ادامه دارد و مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی دائما اعلام می‌کنند که بندرعباس در وضعیت فوق بحرانی است و تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اختصاص یافته به کرونا از بیماران تکمیل شده‌اند و ظرفیت پذیرش بیمار جدید وجود ندارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی چندی پیش از کمبود نیروی درمانی به عنوان یکی از مشکلات استان یاد کرده‌بود. فرشیدی گفته بود که در استخدامی جدید، نیروی پرستاری به ما نداده‌اند. مشخص نیست که در شرایطی که بحران کرونا در استان جان مردم را به خطر انداخته‌است، بحرانی که همه مسئولان بهداشتی به آن اذعان داشته‌اند؛ چرا با تخصیص نیروی پرستاری جدید به استان هرمزگان موافقت نشده‌است. همه این مشکلات در حالی است که تاکنون تنها حدود 124 هزار دوز واکسن در استان تزریق شده‌است که 86 هزار دوز اول و 38 هزار دوز دوم بوده‌است. طبق گفته سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان در استان هرمزگان فقط ۳۸ درصد افراد ۶۰ تا ۷۰ ساله واکسن کرونا از انواع مختلف را دریافت کرده اند. 
 
وضعیت قرمز
لحظاتی پس از اعلام خبر سفر اخیر وزیر کشور به هرمزگان، خبر ابتلای دکتر فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان منتشر شد. دکتر فرشیدی در جریان برنامه‌های روز گذشته سفر وزیر بهداشت به هرمزگان به صورت ویدیوکنفرانسی حضور یافت. گفته می‌شود علت سفر وزیر بهداشت به هرمزگان، اوضاع حاد کرونا در استان است. چند روز قبل هم دکتر حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت به همین منظور به هرمزگان سفر کرده‌بود. او در این سفر جبهه اصلی مقابله با کرونا در موج جدید از جنوب کشور خوانده و گفته‌بود: «هرمزگان 11 درصد، کرمان 9 درصد و سیستان و بلوچستان 4 درصد کل موارد بستری کشور را تشکیل می‌دهد». این در حالی است که استان هرمزگان تنها 2.2 دهم جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد اما آمار بستری آن به گفته حریرچی 11 درصد موارد کل بستری در کشور است. معاون وزیر بهداشت هم‌چنین در سفر خود وضعیت کرونا در استان هرمزگان را بسیار شدیدتر از استان سیستان‌وبلوچستان توصیف کرد. رئیس جمهور هم در جلسه ستاد کرونای کشور نسبت به وضعیت استان هرمزگان هشدار داده‌بود. از طرف دیگر خبرهایی مبنی بر راه‌اندازی بیمارستان‌ها موقت و صحرایی در هرمزگان به گوش می‌رسد که یادآور روزهای نخست همه‌گیری این بیماری است. وضعیت در استان‌های جنوبی به قدری نگران‌کننده است که مسئولان کشوری هم تصمیم به بازدید میدانی از این استان‌ها گرفته‌اند. وزیر بهداشت قبل از سفر به هرمزگان هم یک سفر جنجالی به سیستان‌وبلوچستان داشت که حاشیه‌ساز شد. در جریان این سفر و انتقاد نماینده مردم سیستان‌وبلوچستان از وزیر بهداشت و ادامه این بحث لفظی که به فحاشی ختم شد، جز حواشی نتیجه‌ای برای مردم به همراه نداشت. 
 
دستاوردهای سفر وزیر
نمکی در جریان سفر خود به هرمزگان درباره واکسیناسیون وعده‌هایی داد و مقرر شد تا علاوه بر افزایش سرعت واکسیناسیون و تعداد مراکز تجمیعی، واکسیناسیون افراد 50 سال به بالا گسترش یابد و وزارت بهداشت نیاز مستمر استان در خصوص واکسن را تامین کند. او هم‌چنین قول داد مشکلات استان هرمزگان در زمینه تجهیزات را فورا برطرف کند و 120 تخت‌ با همکاری نیروهای مسلح به بیمارستان‌های استان اضافه  کند. نمکی درمورد کمبود نیروی درمانی در استان هرمزگان هم اعلام کرد که کمبود نیروی انسانی د زمینه‌های مختلف را برای صدور مجوز به او اعلام کنند. نمکی همچنین قول افزایش سهمیه بومی رشته‌های تخصصی و پزشکی در استان را داد. حالا باید دید سفر وزیر بهداشت به هرمزگان، حل مشکلات و روند واکسیناسیون در استان را تسریع می‌کند یا خیر‌.  استانی که وضعیتش به قدری بحرانی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی آن هم باوجود اینکه واکسن کرونا را دریافت کرده، به کرونا مبتلا شده‌است. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها