15 شهریورماه 1361؛

جنایت منافقین در خیابان خیام، موجب شهادت ده‌ها تن از مردم تهران شد



ایران یکی از بزرگ‌ترین قربانیان ترور در بین کشورهای جهان است که آماری بیش از ۱۷هزار شهید در اثر اقدامات تروریستی در ایران ثبت‌شده است. یکی از این جنایت‌ها انفجاری در خیابان شلوغ تهران در سال 1361 بود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

    

روز حادثه

درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران ، درنبردی نابرابر مشغول دفاع از كیان اسلامی بود و برای عقب راندن دشمن بعث از خاك وطن از هیچ تلاشی فروگذار نبودند، دشمنان داخلی و فریب‌خورده داخلی و عناصر منافق سعی در ایجاد رعب و وحشت در میان صفوف ملت قهرمان ایران داشتند. دریکی از این اعمال وحشیانه ، عوامل خودفروخته آمریكا ، در یك بمب‌گذاری در خیابان خیام تهران ، بیش از صد نفر از مردم بی‌گناه كشته و زخمی شدند. در سال 1361، منافقین و گروهک‌های ضدانقلاب به‌منظور تضعیف نظام اسلامی و ناامن جلوه دادن جامعه دست به هر کاری زدند. این بار خیابان خیام تهران را نشانه گرفته بودند. یکی از علل انتخاب این خیابان، پرتردد و شلوغ بودن آن بود. ساعت 20:19 روز ۱۵شهریورماه سال ۱۳۶۱بود که گروهک تروریستی منافقین، بمبی قوی را در خیابان خیام تهران منفجر کردند. بمبی كه در زیر یك پل این خیابان كار گذاشته‌شده بود ، منفجر شد و ده‏ها نفر زنده‌زنده در آتش سوختند و ده‏ها نفر دیگر نیز به‌شدت زخمی شدند. شدت این انفجار به حدی بود كه شیشه‏های ادارات و منازل اطراف آن تا شعاع چند صد متر شكست و صدای آن تقریباً در تمام تهران شنیده شد. در جریان این انفجار ، یك اتوبوس دوطبقه نیز كه در حال حركت و مملو از جمعیت بود به آتش كشیده شد و تمام مسافران آن شهید و مجروح شدند. در اثر انفجار آن گودالی به عمق 1.5 متر و وسعت 25 متر ایجاد شد و تعدادی از مردم بی‌گناه و عابران به شهادت رسیدند. این عملیات جنایت‌کارانه، سرآغازی بر روند گسترش بمب‌گذاری‌ها در سال1364 بود كه با قصد ایجاد رعب در مردم و مسئولان و ناامنی جامعه صورت می‌گرفت. گروهک منافقین علی‌رغم سردادن شعارهای پوچ نجات خلق و آزادی ‌بخشی به ملت ایران، مرتكب چنین جنایات هولناكی می‌شدند و این اعمال، دروغ بودن اهداف آنان را بیش از بیش به همگان اثبات نمود.

     

  

شرح ماجرا از زبان مصدومان

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی درباره وقوع ماجرا نوشت: حسین غزنه‌ای کارگر 26 ساله یکی از مجروحین حادثه در بیمارستان سینا گفت: «در طبقه دوم اتوبوسی که به مقصد نازی‌آباد در حال حرکت بود نشسته بودم که نور عجیبی سراسر اتوبوس را فراگرفت و آنگاه اتوبوس آتش گرفت، من آن‌وقت خودم را درحالی‌که مجروح بودم به پایین پرتاب کردم. اتوبوس چند دقیقه قبل از انفجار در ایستگاه مسافر زیادی را سوار کرد به‌طوری‌که طبقه اول مملو از جمعیت بود.»

همچنین حسن جعفری شاگرد مینی‌بوس درحالی‌که به‌شدت زخمی شده بود اظهار داشت چند دقیقه پس‌ازاینکه راننده مینی‌بوس مسافرانش را در کنار ضلع جنوبی پارک شهر پیاده کرد. انفجار رخ داد و راننده و من زخمی شدیم، ضمناً همسر و فرزند راننده نیز در مینی‌بوس بودند که من اطلاعی از حال آن‌ها ندارم. از سویی دیگر یکی از مغازه‌داران اطراف می‌گوید: «ساعت 25/7 دقیقه درحالی‌که در مغازه بودم ناگهان صدای عجیبی به گوشم رسید و بعدازآن تمام درودیوار مغازه‌ام فروریخت که بعداً توسط مردم به بیمارستان آورده شدم.» در این میان، مردی مسن درحالی‌که تکه‌های پاره بدن کودک نوپایی را در یکدست و کفش کودک را در دست دیگر داشت فریاد می‌زد "این سند جنایت آمریکاست" و در پی آن موج جمعیت یکپارچه فریاد مرگ بر آمریکا را آن‌چنان‌که لرزه بر اندام هر کس می‌افتاد سر می‌داد. در بیمارستان‌های اطراف محل حادثه وضع کاملاً اضطراری بود و کلیه کارکنان بیمارستان جهت کمک‌رسانی به مجروحین و تحویل شهدای قطعه‌قطعه شده بسیج شده بودند. تا اینکه سرانجام پیکر پاک 15 تن از شهدای فاجعه جنایت‌بار منافقین با حضور چند تن از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی کشور و در اجتماع بی‌نظیر انبوه مردم مبارز و شهیدپرور تهران از محل شهادتگاه فرزندان حزب‌الله طی مراسم باشکوهی تشییع شد.

 منابع: باشگاه خبرنگاران جوان/ روزنامه جمهوری اسلامی/ دانا/ صداوسیما

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها