چهاردهم آبان روز فرهنگ عمومی:

فرهنگ راهنماي اعمال انسان‌ها و معرف جهان بيني‌هاي آنها در زندگي است



روز چهاردهم آبان که مصادف با تصویب آئین‌نامه شورای فرهنگ عمومی است، به نام روز «فرهنگ عمومی» تعیین گردیده است.

       

به گزارش صبح ساحل، این نامگذاری که قدمتی در حدود یک دهه دارد و از سال ۱۳۸۷ رسمیت پیدا کرد، اتفاقاً از سوی شورایی با همین نام یعنی شورای فرهنگ عمومی صورت گرفت؛چراکه شورای فرهنگ عمومی مسئولیت نامگذاری روزهای خاص را در تقویم رسمی کشور بر عهده دارد و مصوبات این شورا، پس از طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی می‌شود.

           

تاریخ روز فرهنگ عمومی

شورای فرهنگ عمومی ۱۴ آبان‌ماه را در تقویم ایرانی به نام روز فرهنگ عمومی نامگذاری کرد. روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی اعلام کرد در چهارصد و شصت و ششمین جلسه این شورا روز ۱۴ آبان که مصادف با تصویب آئین‌نامه شورای فرهنگ عمومی است، به نام روز فرهنگ عمومی مصوب شد.

فرهنگ عمومی را می‌توان راهنمای اعمال انسان‌ها و معرف جهان بينی‌های آنها در زندگی دانست. فرهنگ تعيين‌كننده چگونگی تفكر و احساس اعضای جامعه است. در این بین فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است كه در ميان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقايد،‌ ارزش‌ها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست كه اجبار اجتماعی غير رسمی از آن حمايت می‌كند و فراتر از گروه‌ها و اقشار خاص در كليت جامعه مورد قبول است.

فرهنگ عمومی دو بخش دارد: یک بخش آن ظاهری و بارز مثل: شکل لباس و شکل معماری است که تأثیر خاصی بر روی ذهنیات و خلقیات و منش و تربیت افراد دارد و بخش دیگرش مربوط به امور نامحسوس مثل اخلاقیات فردی و اجتماعی مردم، وقت‌شناسی، وجدان کاری، مهمان دوستی و احترام به بزرگترهاست. 

       

فرهنگ چیست؟

فرهنگ یک مفهوم گسترده است که شامل رفتارهای اجتماعی و هنجارهای موجود در جوامع بشری و همچنین دانش، اعتقادات، هنرها، قوانین، آداب و رسوم، قابلیت‌ها و عادات افراد در این گروه‌ها می‌شود؛ فرهنگ مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرامی‌گیرد، تعریف می‌شود.

   

فرهنگ عمومی چیست؟

برای ارائه تعریفی از مفهوم فرهنگ عمومی تلاش‌های زیادی شده است. با وجود این، هنوز هم بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران با پیچیدگی‌های زیادی درباره مفهوم، مصداق و مسائل فرهنگ عمومی رو به رو هستند که دلایلی زیادی دارد: یکی اینکه در کتاب‌های جامعه شناسی، انسان شناسی و مطالعات فرهنگی مفهوم فرهنگ از مفاهیم دیگر روشن و متمایز نیست. دیگر اینکه تلقی روشنی از مفهوم «عمومی» وجود ندارد. اگر چند گام به عقب برگردیم و به مسائل فلسفی فرهنگ توجه کنیم، مشکلات دیگری خودنمایی می‌کنند. یکی از این مشکلات بی توجهی به ویژگی‌های فلسفی و منطقی مفاهیم است. امروزه مفاهیم اساسی متعددی در ادبیات مباحث جامعه شناسی و فرهنگ شناسی به کار می‌رود که هم تعریف روشنی از آن و هم حوزه‌های کارکرد و تعیین مصادیق آن عرصه مناقشات نظری فراوانی شده است. اگر نگاهی فلسفی‌تر و اندیشه‌ای عمیق‌تر درباره مفهوم فرهنگ و به تبع آن فرهنگ عمومی وجود داشت شاید برخی از گره‌های کور این کلاف پیچیده باز شده بود.

  

به طور کلی در تعریف این عبارت به ظاهر ساده اما گسترده گفته می‌شود که فرهنگ عمومی؛ فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج دارد و حوزه‌ای از عقاید، ارزش‌ها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می‌کند. در مدلی که شورای فرهنگ عمومی ارائه کرده است.

             

به طور کلی فرهنگ عمومی که یکی از مولفه های فرهنگ محسوب می شود تاثیرات فراگیر و عامی به دنبال دارد، در کیفیت آن عموم مردم نقش بسزایی دارند و می توان گفت از شیوه های رفتاری عموم مردم و آداب و رسوم و زبان آن ها به وجود می آید و در نهایت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

  

منابع:ایمنا، بخش فرهنگ و هنر نمناک

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها