شب ادراری، کابوس والدین


نویسنده: محیا تکنده

شب ادراری در ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان شش ساله وجود دارد که در پسرها دو تا سه برابر دخترهاست. این میزان اما با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. به‌طوریکه در سن ۱۰ سالگی حدود پنج درصد از کودکان و در ۱۵ سالگی تنها یک درصد کودکان شب ادراری دارند. از کجا بدانیم که کودک ما دچار شب ادراری است؟
 
اگر کودک به مدت سه ماه و هر هفته حداقل دو بار بستر خود را بدون هیچ دلیل فیزیولوژیک و دارویی خیس کند، شب ادراری تشخیص داده می‌شود. اما باید به این مسئله دقت داشته باشیم که این تعریف تنها شامل کودکان بالای پنج سال می‌شود و کودکان زیر پنج سال هنوز در مراحل یادگیری آموزش‌های توالت هستند. علت شب ادراری چیست؟ شب ادراری معمولا علت عضوی یا عصب شناختی ندارد و تنها درصد کمی از کودکانی که درگیر شب ادراری هستند، همزمان بیماری‌هایی مانند دیابت، عفونت ادراری و نارسایی کلیه را دارند. عوامل ارثی می‌تواند در شب ادراری کودکان نقش داشته باشد اما عوامل روانی مهمترین نقش را در ایجاد این اختلال دارند. عواملی مانند تحریک احساس حسادت یا طردشدگی کودک به علت متولد شدن برادر یا خواهر، جابهجا شدن محل زندگی و از دست رفتن دایره‌ی دوستان و محیط امن و آشنای کودک، مسافرت، طلاق و یا فوت یکی از والدین یا مراقب های کودک، جایی پدر و مادر و اختلافات خانوادگی همگی می‌توانند در ایجاد شب ادراری کودک نقش داشته باشند.
اولین کاری که برای کمک به کودک می‌توانید انجام دهید، تحقیر و سرزنش نکردن کودک است. شب ادراری در خواب صورت می‌گیرد و کودک هیچ نقش یا کنترلی بر آن ندارد. پس تلاش نکنید با تحقیر و سرزنش کردن کودک مقابل این اختلال بایستید؛ چرا که با این عمل تنها باعث تکرار شدن چرخه‌ی اضطراب کودک می‌شوید و حجم اضطراب، ناامنی و بی اعتمادی کودک به خود باعث تکرار شدن بیشتر ادرار در بستر خواهد شد. به جای تحقیر و سرزنش کودک، تلاش کنید عوامل عاطفی که باعث تنش و اضطراب کودک می‌شوند را به حداقل برسانید؛ در مقابل کودک دعوا نکنید، بازی‌ها یا فیلم های خشونت بار و بیش از حد هیجانی را محدود کنید و به کودک اطمینان بدهید تحت هر شرایطی دوستش دارید و هرگز او را ترک نخواهید کرد. 
سعی کنید میزان مصرف مایعات را در طی روز برای کودک افزایش دهید و به او بیاموزید که زمان ادرار را به تعویق بیندازید، تا ظرفیت مثانه افزایش پیدا کند. اما در ساعت های پایان روز مصرف مایعات را برای کودک کاهش دهید. استفاده از تشکچه های زنگ دار نیز می‌تواند برای درمان شب ادراری بسیار مثمر ثمر واقع شود اما به طور کلی سعی کنید برای درمان شب ادراری کودکان حتما از یک روانشناس یا روانپزشک کودک یا نوجوان کمک بگیرید، زیرا پشت شب ادراری یک مشکل هیجانی و عاطفی نهفته است.
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها