چقدر از اطرافیان‌تان حمایت می‌کنید؟


نویسنده: محیا تکنده

برای والدینی که نگران روانشناس‌ها تا مدت‌ها گمان می‌کردند که دریافت حمایت‌های اجتماعی و عاطفی از دایره‌ی ارتباطات، به سلامت روانی و احساس رضایت از زندگی افراد کمک می‌کند و شادکامی را افزایش می‌دهد.
اما بعد از مدتی محققان دانشگاه ایالتی اوهایو تصمیم گرفتند بررسی کنند که چقدر معکوس این اصل صادق است. به این معنا که چقدر حمایت کردن از دیگران به ما در تداوم و افزایش احساس رضایت از زندگی کمک می‌کند؟ آن‌ها دریافتند که دقیقا مسئله‌ای که به سلامت ما کمک می‌کند، حمایت کردن از دوستان و خانواده است. به عبارتی ممکن است داشتن دوستانی که در مواقع لزوم به آن‌ها تکیه کنید، لزوما سلامت روانی شما را افزایش ندهد، اما در دسترس بودن برای اطرافیان در مواقع ضرورت و حمایت از آن‌ها می‌تواند معیار سلامتی ما باشد. حمایت اجتماعی به واقع به معنای تعلق داشتن، مورد توجه بودن و البته مورد نیاز بودن است.
در واقع مقصود کلام این است که بتوانیم از احساس امنیت و آرامشی صحبت کنیم که از جانب دیگران به ما القا شده و ایمان داریم اطرافیان ما را بخشی از جامعه‌ی خودشان میدانند. برای بهره‌مندی از مزیت حمایت اجتماعی لازم است این سوال را از خودمان بپرسیم که چقدر برای شبکه سازی تلاش کرده‌ایم؟ چقدر شبکه‌ای را به وجود آورده‌ایم که هنگام نیاز نقش یک حامی را برایمان پیدا کرده و چقدر ما از ناگوار شدن شرایط برای همزیست‌های ارتباطی و اجتماعی‌مان جلوگیری کرده‌ایم؟ اصل بر این است که در روابط اجتماعی، بتوانیم حمایت را به صورت متقابل انجام دهیم، حمایت کنندگی مطلق و حمایت‌گیری مطلق، هیچ کدام به تنهایی نمی‌تواند در بهبود رضایت، شادکامی و تداوم روابط اجتماعی تاثیر بسزایی داشته باشد.
برای ما انسان‌ها، درک این مساله که می‌توانیم تاثیر مثبتی در زندگی اطرافیان مان داشته باشیم، یک ادراک حیاتی است. شاید تعداد زیادی از افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، گمان می‌کنند در زندگی نقش مثبتی ندارند، بود و نبودشان تاثیری در کیفیت زندگی اطرافین ندارد و نمی‌توانند خدمت مثبتی به دیگران و البته خودشان ارائه دهند. اما با این تفاسیر، عده‌ی زیادی گمان می‌کنند هرچقدر بیشتر توسط دوستان حمایت شوند، موفق‌تر خواهند بود در حالی که این تصور را در ارتباط با حمایت‌گری ندارند. اگر شما هم جزء این افراد هستید، توصیه می‌شود شیوه‌ی زندگی‌تان را تغییر دهید تا بتوانید به رشد و  سلامت خودتان کمک بیشتری کنید. حمایت اجتماعی، می‌تواند حتی در وجه گوش کردن به سخنان دوستی که احساس ناراحتی می‌کند، ظهور کند. فشردن شانه‌های عزیزی که متحمل رنجی در زندگی شده و دادن این اطمینان که ما در کنارش خواهیم بود. حمایت از دوستان می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد  و همین احساس مفید بودن رضایت زندگی را تداوم ببخشد. 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها