افتتاحیه سلسله نشست‌های 400 سالگی بندرعباس برگزار شد

روایتی از زندگی در محله خواجه‌عطا



جشنواره‌های فرهنگی-هنری در محلات مختلف بندرعباس مدتی است که بر شادی و شور اهالی این محله‌ها و به خصوص کودکان افزوده‌است.  به تازگی رویدادی تحت عنوان سلسله‌نشست‌های 400 سالگی بندرعباس هم درحال برگزاری است که برنامه‌های متنوعی برای اقشار مختلف دارد. افتتاحیه این سلسله‌نشست‌ها هم یک رویداد فرهنگی، ورزشی و گردشگری به‌نام خواجه‌عطا بود که برای معرفی سبک زندگی دریایی و ساحلی عصر روز دهم اسفندماه برگزار شد. با توجه به برگزاری این نشست و گردهمایی‌های تخصصی این جشنواره و مشارکت مردم بومی و محلی در این جشنواره به سراغ این جشنواره فرهنگی رفتیم تا از نزدیک شاهد این رویداد باشیم.
  

 محله خواجه‌عطا

این سلسله‌نشست‌ها که به مناسبت عید مبعث آغاز شده‌اند تا عید فطر در اردیبهشت‌ماه ادامه خواهند داشت. این جشنواره در چندبخشِ همایش و مسابقه شنای دریایی، منشوبه، پدل‌بورد، ماهیگیری سرمهری و ماهیگیری کاسه‌زنی برگزار شد. شهرداری بندرعباس، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، سازمان میراث فرهنگی هرمزگان، اداره فرهنگ و ارشاد هرمزگان، انجمن ضایعات نخاعی استان، اداره ورزش و جوانان و موسسه خیریه ساحل خلیج فارس این جشنواره را در برگزاری هرچه بهتر یاری کرده‌بودند. «محمد احمدی»، مدیر بندر مسافربری شهید حقانی بندرعباس و مدیر اجرایی این جشنواره فرهنگی و ورزشی هدف از برگزاری این جشنواره را توسعه گردشگری شهر بندرعباس در نوار ساحلی و احیای باورها و سنت‌های مردم ساحل‌نشین که درحال کمرنگ‌شدن است، دانست و گفت: «امیدواریم احیای این سنت‌ها و آداب ‌و رسوم از همین محله خواجه‌عطا آغاز شود و این محله به عنوان پایلوت گردشگری در شهر بندرعباس شناخته و معرفی شود». وی افزود: «جای خالی ورزش‌های آبی در شهر بندرعباس به عنوان مهم‌ترین شهر ساحلی کشور احساس می‌شود و این جشنواره در تلاش است تا این ورزش‌ها را بیشتر معرفی کند». احمدی در ادامه عنوان کرد: «در این جشنواره امیدواریم به اهداف توسعه بومی و محلی برسیم و در کنار آن تلاش کنیم تا این رشته‌های ورزشی را توسعه دهیم». وی ادامه داد: «یکی از مسابقاتی که ما برای این جشنواره طراحی کردیم، مسابقات منشوبه‌رانی است». مدیر اجرایی جشنواره توضیح داد: «منشوبه همان قایق‌های پارویی کوچکی هستند که صبح‌ها در نوار ساحلی قابل‌مشاهده میشوند و در حال ماهیگیری هستند». وی اضافه کرد: «بیشترین تعداد منشوبه در کشورمان ایران، در همین محله خواجه‌ عطا قرار دارد که ما بنا داریم این موضوع را به نام همین محله ثبت کنیم و آن را توسعه دهیم؛ چرا که هم مردم محلی از این طریق ارتزاق می‌کنند و هم نوعی ورزش است». احمدی در پایان یادآور شد: «مسابقات پدل‌بورد، اسکی روی آب، شنای دریایی و موضوعاتی چون کودک و ساحل، کودک و دریا و خلاقیت است که بنا داریم مقاله‌نویسی در مورد شخصیت خواجه عطا و سنت‌ها و باورهای مردم ساحل‌نشین را  در این جشنواره داشته‌باشیم». 
   

 ورزش‌های آبی

محله خواجه‌عطا یکی از محلات قدیمی شهر بندرعباس است و اهمیت فرهنگی و تاریخی بسیاری دارد. ورزش‌های دریایی که در جوار این محله برگزار می‌شود برای مردم شهر بندرعباس و گردشگرانی که به شهر بندرعباس سفر می‌کنند، ناشناخته مانده‌است. همین موضوع و ناشناخته ماندن جاذبه‌های گردشگری شهر بندرعباس سبب شده‌است تا بسیاری از گردشگرانی که به هرمزگان سفر می‌کنند بندرعباس را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب نکنند و برای تفریح به سراغ جزایر هرمزگان بروند. یکی از اهداف جشنواره فرهنگی و ورزشی خواجه عطا، معرفی جاذبه‌های ورزشی شهر بندرعباس است. «نوح بی‌نیاز»، موسس باشگاه ورزش‌های دریایی «مانگرو» و اسپانسر جشنواره خواجه عطا در اینباره گفت: «یکی از اهداف برگزاری جشنواره خواجه عطا این است که مردم با ورزش‌های آبی بیشتر آشنا شوند چون قابلیت بالایی در محله خواجه عطا وجود دارد و مردم به اندازه کافی از این قابلیتها بهره نبرده‌اند و به نحو احسن از این ورزش‌ها استفاده نمی‌کنند». وی افزود: «پدل بورد، اسکی روی آب، غواصی و ... بخشی از این ورزش‌هاست اما مردم چون با این ورزش‌ها آشنایی خوبی ندارند، در این همایش قصد داریم مردم را برای حضور در این ورزش‌های آبی ترغیب کنیم». بی‌نیاز در ادامه گفت: «علاقمندان می‌توانند به‌صورت آموزشی و تفریحی در این ورزش‌ها شرکت کنند و حضور در این ورزش‌ها برای عموم آزاد است». 
  

 حواشی

جشنواره خواجه عطا در باشگاه فرهنگی-ورزشی محله خواجه عطا برگزار شد. مراسم افتتاحیه جشنواره خواجه عطا حال و هوایی آمیخته به موسیقی داشت و بزرگان موسیقی هرمزگان در این جشنواره به اجرای قطعاتی از موسیقی بومی و محلی هرمزگان پرداختند که از جمله آن می‌توان به خالو قنبر، موسی کمالی، مرشد میر رستمی و گروه پیپه اشاره کرد. گروه موسیقی محلی خواجه عطا هم که برآمده از همین محله و نوجوانان خواجه عطا است هم در این جشنواره به اجرای موسیقی پرداختند. علی‌رغم همه زحماتی که برای برپایی مراسم افتتاحیه کشیده شده‌بود اما قطع ناگهانی برق در اواسط این جشنواره و در محل برگزاری، بسیاری از برنامه ها را تحت الشعاع قرار داد و مردم را متعجب کرد. در پایان مراسم کوچه‌گردی و سرزدن شرکت‌کنندگان به برخی کوچه‌های خواجه‌عطا با دیوارهای رنگ‌شده که به همت برخی از جوانان انجام شده‌بود هم جزو برنامه‌های این جشنواره بود.  

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها