رویکرد منفعلانه دستگاه‌های اجرایی در هفته هرمزگان و روز خلیج فارس:

مناسبت‌هایی روی تقویم



دهم اردیبهشت‌ماه روز ملی خلیج فارس بود روزی که در تقویم رسمی کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است و به دلیل مجاورت استان هرمزگان به خلیج فارس چنین مناسبتی اقتضا می کند که دستگاه‌های اجرایی استان برای پاسداشت این روز مشارکت همه‌جانبه‌ا داشته‌باشند. از سوی دیگر قرابت زمانی روز خلیج فارس و هفته هرمزگان توجهی مضاعف به هفته اخیر از سوی دستگاه‌ها و نهادهای استان را می‌طلبد. در عمل اما متاسفانه شاهد کم‌کاری و حتی انفعال بسیاری از دستگاه‌ها بودیم. به طوری که در بسیاری از برنامه‌ها و همایش‌های کشوری با موضوع خلیج فارس نه تنها نام دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان هرمزگان به چشم‌ نمی‌خورد بلکه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هم هیچگونه نقشی در برگزاری چنین رویدادهایی نداشتند. حال آن که دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های استان‌های مجاور مثل استان بوشهر نهایت همکاری را در برگزاری این همایش‌ها داشته‌اند. نمونه آن «همایش ملی خلیج فارس» بود که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ توسط بنیاد ایران شناسی در شهر تهران برگزار شد. این همایش به مسائلی چون باستان‌شناسی و تاریخ، فرهنگ، ادبیات، هنر و معماری، مطالعات جغرافیایی و زیست محیطی، مطالعات سیاسی، حقوقی، روابط بین‌الملل و اقتصاد با محوریت خلیج فارس پرداخت.  
   
خلیج همیشه فارس
خلیج فارس منطقه‌ای استراتژیک در جهان است که در طول تاریخ همواره جایگاه ویژه‌ای داشته، چرا که این منطقه به دلیل دارا بودن ذخایر عظیم نفت و گاز و قرار داشتن تنگه هرمز در آن، از اهمیت ویژه‌ای از لحاظ امنیتی، اقتصادی و سیاسی برخوردار است. این پهنه آبی مهم که در گذشته‌های دور نیز به نام دریای «پارس» خوانده می‌شد، دارای سوابق تاریخی، جغرافیایی، فرهنگ و تمدن غنی است که در کنار نقش اقتصادی آن به ویژه در تأمین انرژی جهان، از جنبه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری هم دارای اهمیت است. امسال پس از دو سال از همه‌گیری ویروس کرونا انتظار می‌رفت که هم مراسم باشکوه‌تری در استان برای این روز برگزار شود و هم دستگاه‌های اجرایی هرمزگان حضور فعال‌تری در این روز داشته‌باشند. برگزاری جشنواره عکس و موسیقی هرچند جزو برنامه‌های فرهنگی بود که در این روز برگزار شد اما اهمیت برگزاری همایش‌ها و سمینارهای پژوهشی مرتبط با موضوعات خلیج فارس برای ارائه راه‌حل  برای  بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی آن بر هیچکس پوشیده نیست. نمی‌توان درحالی که روزانه چندصدهزار متر مکعب فاضلاب وارد خلیج فارس می‌شود و صید ترال در آن که بلای جان اکوسیستم دریایی شده‌است را نادیده بگیریم اما ادعا کنیم برای پاسداشت چنین روزی جشنواره برگزار کرده‌ایم. بنابراین پرداختن به مسائل پژوهشی در چنین روزی می‌تواند ما را به گرامی‌داشت و توجه بیشتر به خلیج فارس رهنمون کند. 
   
نامگذاری روز هرمزگان
از منظر دیگر شاید مهم ترین وظیفه سازمان میراث فرهنگی در چنین روزی کوشش برای پرداختن به موضوعات مهمی چون تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، خلیج‌فارس در اسناد، مکاتبات، نقشه‌ها و مدارک تاریخی، فرهنگ عامه و مردم‌شناسی، آداب و رسوم، موسیقی فولکوریک بومی حوزه خلیج فارس و ... باشد. این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی هرمزگان حضوری منفعلانه در چنین مناسباتی داشته و همان معدود جشنواره‌های و مراسم‌های فرهنگی هم به همت شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده‌بود. از سوی دیگر هفته هرمزگان که نامگذاری آن هنوز هم محل مناقشه است، در میان اخبار و تبریکات روز خلیج فارس گم شد و عملا هیچ برنامه‌ای در سطح استان برای آن تدارک دیده‌نشد که جای تعجب دارد. پیشنهاد نامگذاری روز بندرعباس در تقویم فعالیت‌های استان را  رضا کمالی زرکانی، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به شواری شهر بندرعباس پیشنهاد داد. سه سال پیش هم در شورای فرهنگ عمومی استان، چهارم تا دهم اردیبهشت بعنوان هفته هرمزگان نامگذاری و اولین دوره آن نیز با حداکثر مشارکت دستگاها و نهادها و مردم برگزار شد. حال مشخص نیست که آیا مسئولان در صدد تغییر تاریخ نامگذاری این روز هستند یا اهمیتی به هفته هرمزگان نمی‌دهند. هر چه که هست روز خلیج فارس و هفته هرمزگان هرکدام به تنهایی از اهمیت بالایی برخوردارند و بی‌توجهی به چنین مناسباتی علت نامگذاری روزی در تقویم به نام آن‌ها را بی‌اثر جلوه می‌دهد. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها