مدیرعامل بیمه سلامت:

۸۵ درصد از مردم ایران کمبود ویتامین D دارند



مدیرعامل بیمه سلامت گفت: باید امکانات بیشتری جهت تقویت سلامت مردم در جامعه ایجاد کنیم.

به گزارش صبح ساحل، «محمدمهدی ناصحی»، مدیرعامل بیمه سلامت گفت: ۸۵ درصد از مردم ما کمبود ویتامین D دارند. می‌توانیم به جای آزمایش‌های مختلف داروی این ویتامین را به مردم دهیم و یا امکاناتی را که در جهت تقویت سلامت مردم است، فراهم کنیم. با این اطلاعات می‌توان روی واردات و تولیدات دارو نیز اقدام کرد.

وی افزود: به عنوان مثال، بیماران سرطانی در بعضی از استان‌ها مثل گنبد و آق قلا بیشتر هستند. باید با توجه به این اطلاعات، تمرکز خود را از پیشگیری در این استان‌ها برداریم و دارو‌های این بیماری را بیشتر در این مناطق توزیع کنیم. این موارد اطلاعاتی هستند که از سامانه نسخه الکترونیک می‌توان به آن ها دسترسی پیدا کرد. شفافیت‌ در همه ابعاد با اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیکی می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها برای مردم کمک کننده باشد.

عوارض کمبود ویتامین  D 

توجه جهانی به نقش ویتامین D در سلامت و بیماری افزایش یافته است. در واقع، شواهد علمی بیشتر و بیشتری مبنی بر ارتباط ویتامین D با بیماری های مزمن مختلف در کودکان و بزرگسالان در حال ظهور است. پیشگیری از کمبود ویتامین D و دستیابی به دریافت کافی ویتامین D و کلسیم در دوران کودکی ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان و همچنین سایر فرآیندهای بیماری طولانی مدت را که با وضعیت‌های کمبود ویتامین D در بزرگسالان مرتبط است کاهش دهد. علی‌رغم سیاست‌های غنی‌سازی مواد غذایی در بسیاری از کشورها و توصیه‌هایی برای مکمل‌سازی ویتامین D برای گروه‌های در معرض خطر، کمبود ویتامین D و راشیتیسم نوزادی همچنان چالش‌های اصلی بهداشت عمومی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است. شواهدی وجود دارد که توصیه های فعلی مکمل ها، به ویژه برای زنان باردار و شیرده، برای اطمینان از کفایت ویتامین D در این گروه ها ناکافی است.

راشیتیسم ناشی از کمبود ویتامین D به عنوان وضعیتی شناخته شده است که با مصرف کافی ویتامین D3 از نظر تغذیه قابل پیشگیری است. راشیتیسم نمونه ای از کمبود شدید ویتامین D است که بیشترین میزان بروز آن بین 3 تا 18 ماهگی است. حالت کمبود ، ماهها قبل از آشکار شدن راشیتیسم در معاینه فیزیکی رخ می دهد و حالت کمبود ممکن است با تشنج هیپوکلسمیک ، نارسایی رشد، بی حالی، تحریک پذیری و مستعد ابتلا به عفونت های تنفسی در دوران نوزادی تظاهر کند.

نوزادانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند، اما ویتامین D مکمل دریافت نمی‌کنند یا به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند، در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین D و یا راشیتیسم هستند.
نوزادانی که رنگدانه‌های تیره‌تری دارند بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند، این واقعیت با خطر بیشتر کمبود در بدو تولد و کاهش محتوای ویتامین D در شیر زنانی که خودشان دچار کمبود هستند توضیح داده می‌شود.

اگرچه می‌توان غلظت ویتامین D را در شیر زنان شیرده با استفاده از مکمل‌های بزرگ ویتامین D افزایش داد، اما چنین مطالعات مکمل‌سازی با دوز بالا در زنان شیرده تایید نشده است و نشان داده نشده است که در جمعیت‌های بزرگتر و نماینده زنان در بخش‌های مختلف کشور بی‌خطر است. جهان در حال حاضر نمی توان توصیه هایی برای مکمل جهانی ویتامین D برای مادران شیرده با دوز بالا ارائه کرد. بنابراین مصرف مکمل هایی که به نوزاد داده می شود ضروری است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها