تحوّل جهان نوجوانان، با دنیای سوفی


نویسنده: محیا تکنده

زمانی که اسم فلسفه بیان می‌آید، شاید برای اکثر ما ظهر کسل کننده‌ی تابستانی تداعی می‌شود، که چند پیرمرد با ریش‌های سفید زیر سایه‌ی درختی نشسته‌اند و حرف‌های خسته‌کننده رد و بدل می‌کنند. اما در واقع، فلسفه یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین عرصه‌ی دانش امروزی است، که شناخت آن در زندگی روزمره کمک شایانی به ما خواهد کرد. یوستین گردر، نویسنده و استاد فلسفه‌ی نوروژی است، که در به چالش کشیدن زندگی عادی هر روزه‌ی ما، قلم توانایی دارد. او توانسته است،جهان ادبیات و فلسفه را به شکل استادانه‌ای به هم نزدیک کند، و از این طریق جوانان و نوجوانان زیادی را با مفاهیم اساسی در زندگی و پایه‌های مهم فلسفه آشنا کند. یکی از آثار این نویسنده، که به شهرت جهانی رسیده و توانسته موفقیت چشمگیری به دست بیاورد، کتاب «دنیای سوفی» است. 
در دنیای سوفی، با دختر نوجوانی به نام «سوفی آموندسن» روبه‌رو هستیم، که مانند سایر هم سن و سالانش با سوالات اساسی و بی‌پاسخ بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، سوالاتی که عموما اطرافیان و پدر و مادر‌ها حوصله و وقت پاسخگویی به آن‌ها را ندارند. اما سوفی وارد ماجرای عجیب و جالبی می‌شود، که به وسیله‌ی یک رشته نامه و نوار می‌تواند پاسخ سوال‌هایش را دریابد. گردر، در این اثر با قلم توانا و خلاقیت بی‌نظیری که دارد، نکات سنگین و مهم فلسفی را که تا کنون تنها، عده‌ای خاص و معدود توانایی درک و خوانش آن‌ها را داشته‌اند، برای عموم مردم و به خصوص نوجوانان روایت می‌کند.
 در این کتاب، یک بار تاریخ فلسفه‌ی کل جهان، از دموکریتوس گرفته تا فروید و مارکس، مرور می‌شود و می‌تواند دریچه‌ی ذهنی افراد را به جهانی نو باز کند، جهانی که بدیهیات آن به چالش کشیده می‌شود.کتاب با فصلی به  نام «باغ عدن» آغاز می‌شود. فصلی که در آن سوفی با دریافت نامه‌ای از روزمرگی جدا می‌شود و فصل جدید و شگفت‌انگیزی از دیدن و فکر کردن را شروع می‌کند. اولین نامه‌ای که سوفی دریافت می‌کند، تنها حاوی یک سوال است: «تو کیستی». ابتدا سوفی گمان می‌کند، این یک بازی بچگانه و مسخره است؛ اما هرچی بیشتر به این سوال ساده‌ی تو کیستی می‌اندیشد بیشتر به جدیت آن پی می‌برد و نامه‌ها ادامه پیدا می‌کنند. گردر، در فصل دوم که سوفی به واسطه‌ی نامه‌ها دیدش رو به عمیق شدن می‌رود، در وصف احوال او  می‌نویسد: « برای نخستین بار احساس کرد، آدم‌ها نه تنها در مدرسه بلکه همه جا تنها در فکر چیزهای پیش پا افتاده ‌اند. حال آن‌که مسائل مهم که بایست جواب داد زیاد است». کتاب دنیای سوفی برای جوانان و نوجوانان بسیار مهم و سرنوشت ساز است، توصیه‌ می‌شود، حتما آن را مطالعه کنند و درس‌های لازم را از کتاب و نویسنده‌اش فراگیرند.
منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها