نیروگاه بندرعباس پایدار در تولید انرژی و تامین برق شبکه سراسری



مدیرعامل نیروگاه بندرعباس از پایداری، در تولید انرژی و تامین برق شبکه سراسری با استفاده از تمام توان واحدهای این واحد نیروگاهی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه 90 درصد تعمیرات اساسی و نیمه اساسی توسط متخصصان داخلی و بومی این نیروگاه انجام می‌شود و خروج‌های اضطراری به حداقل رسیده، این اطمینان حاصل شده که سال 1401 را بدون خاموشی سپری کرده و شاهد تولید پایدار و مستمر برق در سطح کشور باشیم.
به گزارش صبح ساحل، «حسین سلیمی»، مدیرعامل نیروگاه بندرعباس گفت: سال ۱۴۰۱ که به فرموده مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای به سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین مزین شده، طلیعه خودباوری و تکیه بر توان داخلی و تمرکز بر دانش و تجربه فنی است، تا نویدبخش ایرانی نو و رو به رشد باشد. در این میان صنعت برق کشور با تکیه بر تلاش‌های بی وقفه صنعت‌گران، متخصصان و مدیران توانمند توانسته است نقشی حیاتی و تاثیرگذار در روند توسعه و بالندگی ایران ایفا کند.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس افزود: در سال ۱۴۰۰ بسیاری از قطعات نیروگاهی از جمله ساخت و بازسازی قطعات توربین گاز {که دارای فناوری پیشرفته‌ای است} با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بازسازی و بروزرسانی شده است. نتیجه بهره‌گیری از این رویکرد علاوه بر تولید پایدار انرژی برق و خدمت‌رسانی رو به رشد به هموطنان، مزیت‌هایی چون کاهش هزینه‌های تولید و زمان تعمیرات و خدمات واحدهای نیروگاهی، جلوگیری از خروج ارز در شرایط تحریم است.
به گفته سلیمی، این مجموعه در سال ۱۴۰۰ موفق به بومی‌سازی بیش از ۲۰۰۰ قطعه مهم کوچک و بزرگ نیروگاهی شده است که علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، گام بسیار مهمی در عرصه افزایش دانش این بخش مهم صنعت برق کشور برداشته و توانست در این زمینه در بین نیروگاه‌های کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داد.
وی اضافه کرد: ساخت قطعات بخش بویلر نیروگاه در انحصار ۱۰ کشور است که ما توانستیم این قطعات را بومی سازی کنیم و تعمیرات توربین های بخار هم در انحصار یک کشور خارجی بود، اما اکنون نیروهای متخصص این نیروگاه این توربین ها را تعمیر می‌کنند. با همکاری ۵ شرکت دانش بنیان و ارائه کلاس‌های تخصصی برای نیروها، اکنون بیش از 90 درصد تجهیزات نیروگاه بومی شده و تا دو سال آینده با بومی سازی بیش از ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاه به ظرفیت اسمی ۱۳۲۰ مگاوات خواهد رسید.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس افزود: براساس اهداف از پیش تعیین شده و برای افزایش ظرفیت تولید انرژی الکتریکی تا محدوده توان نامی و همچنین افزایش راندمان و کاهش آلاینده های زیست محیطی تعمیرات اساسی واحد دو بخار، تمامی فرآیند این پروژه زیر نظر کارشناسان، متخصصین و نیروهای پرتلاش و توانمند نیروگاه بندرعباس صورت گرفت. سلیمی بیان کرد: با پایان یافتن تعمیرات اساسی واحد ۲ بخار نیروگاه و با بکارگیری این واحد ظرفیت تولید برق به 24 هزار و 300 مگاوات ساعت در روز افزایش پیدا کرد. این نیروگاه ظرفیت آن را دارد که به مرز تولید 1100 مگاوات برسد و می تواند از تمام ظرفیت خود برای تولید استفاده کند.
سليمي گفت: استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان در دستور وزارت نیرو قرار دارد و همه شرکت‌های مادر ملزم به استفاده از این توان‌مندی در جهت بالا بردن ظرفیت تولید هستند، که نمونه بارز آن واحد 320 مگاواتی شماره 2  بخار این نیروگاه است که به طور کامل و براساس تکنولوژی و توان داخل به بهره‌برداری رسیده و صرفه جویی ارزی را به دنبال داشته است.
وی ادامه داد: نیروگاه بندرعباس با ۶ واحد تولیدی و با مجموع ظرفیت ۱۳۲۰ مگاوات ساعت بزرگترین نیروگاه جنوب شرق کشور است و ضمن تولید پایدار انرژی حیاتی برق و پشتیبانی از شبکه سراسری، بخشی از قطعات مورد نیاز خود را با تکیه بر دانش، تجربه و تخصص کارکنان خود طراحی و مورد ساخت و بازسازی قرار می‌دهد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها