رییس اداره منابع طبیعی قشم:

۲سازه آبخیزداری در قشم ترمیم و بازسازی می‌شوند



رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قشم از تعمیر و بازسازی ۲ سازه‌ آبخیزداری در شهر طبل و روستای رمچاه این جزیره خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، اکبر محمودی زاده افزود: این عملیات ترمیم و بازسازی برای حفظ سازه های یادشده، کاهش فرسایش خاک و خطرات ناشی از سیل، تامین آب پایین دست، ایجاد استاندارد ویژه برای کیفیت آب و بهبود اشتغال در منطقه انجام می شود.

وی ادامه داد: سازه آبخیزداری شهر طبل در اثر فرسایش خاک و سیلاب نیاز به ترمیم و سازه آبخیز داری روستای رمچاه که یک ساز مشارکتی است در بدنه و سرریز نیاز به ترمیم و استحکام بخشی دوباره دارد.   

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قشم اضافه کرد: ۳۲ سازه آبخیزداری در شهرستان قشم وجود دارد.

محمودی زاده مهم ترین این سازه‌ها در سَلَخ، گُربِدان، رَمچاه، رَمکان، گیاهدان، خالصی، طَبل، گَوَرزین، پی پشت،  دوستکو و گوری است.

به گزارش ایرنا، آبخیزداری مجموعه عملیاتی است که بر اساس اصول مدیریت یکپارچه حوزه آبخیز به منظور حفاظت از منابع آب و خاک اجرایی می‌شود و در آبخوان‌داری نیز با مهار و نفوذ سیلاب روی عرصه‌های آبخوان از بروز سیلاب‌های مخرب جلوگیری و موجب احیای منابع آب و خاک می‌شود.

انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌تواند تا حد زیادی از بروز سیلاب‌های مخرب،  پرشدن سدها توسط رسوب، تخریب عرصه‌ منابع طبیعی و تشدید وقوع بلایای طبیعی جلوگیری کند، همچنین اجرای پروژه‌های آبخیزداری در افزایش ذخیره آب و جلوگیری از افت سطح آب‌های زیرزمینی موثر است.

به گفته کارشناسان، اجرای پروژه‌های آبخیزداری در تغذیه سفره‌های زیر زمینی، بهبود اشتغال،  ارتقای سطح درآمد روستاییان و آبخیزنشینان و بالا بردن ارزش تفرجگاهی مناطق تحت پوشش نیز موثر است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها