بررسی وضعیت بارندگی پاییزه در جنوب کشور؛

پیش بینی پاییز دیر رَس با بارندگی اندک برای هرمزگان



هرمزگان هرساله با عبور از فصل گرما و کم‌آب تابستان به امید پاییز می‌نشینند تا چند ماهی از سال را در آب‌وهوای نسبتاً بهاری سپری کند؛ اما با توجه به پیش‌بینی‌های فصلی 1401، پاییز امسال هرمزگان نیز مشابه پاییز سال گذشته، کم‌بارش است و پاییز دیرتر از راه می‌رسد؛ بنابراین نیمه‌ی جنوبی کشور تا اواخر آذرماه نباید انتظار آمدن هوای سرد و باران را داشته باشند. در ادامه با یک کارشناس سازمان هواشناسی هرمزگان در رابطه با وضعیت بارندگی پاییز هرمزگان به گفت وگو می‌پردازیم و صحبت‌های مسئول سازمان هواشناسی کشور را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سهم جنوب کشور از بارندگی‌ها، تنها 12 درصد

«کیانوش عارفی»، معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی هرمزگان در گفت‌وگو با صبح ساحل گفت: «بر اساس آخرین به‌روزرسانی پیش‌بینی‌های فصلی که اول هرماه صورت می‌گیرد، جنوب کشور، پاییز امسال را کم‌بارش و نسبتاً خشک سپری می‌کند؛ اما در اوایل زمستان بارش‌ها در جنوب و به‌ویژه هرمزگان آغاز می‌شود».

عارفی بیان کرد: «زمانی که پیش‌بینی‌های فصلی کمتر از حد نرمال باشد، کم بارش تلقی می‌کنیم. برای مثال؛ اگر حد نرمال بارندگی در پاییز، 50 میلی‌متر باشد؛ اما پیش‌بینی‌های اول ماه با 20 درصد کاهش، بارندگی در پاییز را 30 میلی‌متر تعیین کرده باشد، پس پاییز را کم‌بارش قلمداد می‌کنیم».

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی هرمزگان اضافه کرد: «طبق به‌روزرسانی‌ای که در اول شهریورماه انجام‌شده، سهم بارندگی در جنوب، به‌ویژه جنوب شرقی کشور در پاییز تنها 12 درصد رسیده که به‌طورکلی در اواخر آذرماه، بارندگی‌ها شروع می‌شود و انتظار داریم شاهد زمستان پربارشی در نیمه جنوبی کشور باشیم». عارفی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها ممکن است تغییر کند، گفت: «امکان دارد در آخرین به‌روزرسانی در مهرماه 1401، تغییرات سامانه بارشی را شاهد باشیم، پیش‌بینی بارش‌های شدید و سیلابی در بازه‌های زمانی تا چند روز قبل از وقوع، معنی‌دار است و ارائه آن‌ها در پیش‌بینی‌های فصلی و ماهانه جایگاه ندارد. پیش‌بینی‌های بلندمدت طبق استانداردهای جهانی به‌صورت نرمال، کمتر از نرمال و بیشتر از نرمال ارائه می‌شود. منظور از نرمال میانگین بارش بلندمدت آماری است. میزان صحت پیش‌بینی فصلی حدود 60 تا 70 درصد است. همچنین ارائه پیش‌بینی فصلی در سطح دهستان معنی‌دار نیست، بنابراین از مردم همواره خواستار رصد کردن اخبار مرتبط با هواشناسی هستیم».

اعلام بارش‌های سیلابی ۱۰ روز جلوتر از وقوع آن

«سحر تاج‌بخش»، رئیس سازمان هواشناسی کشور روز سه‌شنبه درباره اینکه آیا سیلاب‌های تابستانی در رفع خشک‌سالی و کمبود منابع آب تأثیرگذار بوده، گفت: «سیلاب به معنای بارش‌های حجیم در مدت‌زمان کوتاه معمولاً اتفاق می‌افتد و بدیهی است که اگر راهکارهایی داشته باشیم تا بتوانیم بارش‌ها را ذخیره کنیم، شاید نه منابع روی زمین، بلکه منابع زیرزمینی را تا حدودی می‌توان تقویت کرد». تاج‌بخش درباره وضعیت بارش‌ها در پاییز و زمستان امسال نیز بیان کرد: «برای فصل پاییز به‌خصوص ماه‌های اول تا نیمه آبان بارش فراوانی پیش‌بینی نمی‌شود و انتظار داریم پاییز «دیررسی» داشته باشیم. بارش‌ها تقریباً از نیمه دوم آبان به بعد شروع می‌شود». معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «هرچند که همچنان بارش‌ها تا پایان پاییز هم فراوان نخواهد بود، مگر اینکه از نوع سیلابی باشد که البته بارش سیلابی از یک ماه قبل قابل پیش‌بینی نخواهد بود و نهایتاً از ۱۰ روز جلوتر می‌توان اعلام کرد». به گفته وی، پیش‌بینی نقشه‌ها در حال حاضر زمستان را نرمال نشان می‌دهد، اما چون فاصله تا فصل زمستان زیاد است، امکان تغییر نقشه‌ها  وجود دارد.

وضعیت مشابه بارندگی در پاییز 1400

سال گذشته سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که بارش در فصل پاییز 1400 کم بارش پیش‌بینی‌شده است. در اکثر مناطق کشور به‌جز سواحل دریای خزر کمتر از نرمال میانگین بلندمدت آماری، پیش‌بینی‌شده بود که سهم ماه‌های مهر و آبان در این کم‌بارشی بیشتر به شمار می‌رفت. استان‌های اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری،‌ لرستان، خوزستان و ایلام نسبت به سایر استان‌ها از شرایط حادتری برخوردار بودند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها